Hervannan Karjala-seura ry

Terhakat-virikekerho

Etusivulle

Virikekerho Terhakat - karjalainen tapaamispaikka Hervannan keskustassa

Terhakat kokoontuvat tammi-huhtikuussa noin joka 2. viikko Hervannan kikrjaston Raili-salissa.

Talvisodan päättymisestä on kulunut 84 vuotta 13.3.

Ke 13.3. klo 16 Hervannan kirjaston Railissa "Karjalaisuus ja sodan muistot" -teemaista ohjelmaa. Tarinoita, keskustelua ja yhteislaulua.

Vanhat valokuvat kertovat -projektin aloitus.

Myös: tarinoita, muistiharjoittelua, pelejä, visailuita, lauleskelua, askartelua, älylaitteiden käyttöopastusta, leivontaa. Kahvittelua.

27.3. Pääsiäisaskartelua

Terhakoiden puitteissa toimii myös Löytöretkellä-sukututkimusryhmä ja Joogaryhmä Railin Rennot.

LÖYTÖRETKELLÄ -sukututkimusryhmä ti 12.3. klo 17 Hervannan kirjaston opetusluokassa (1. kerros). Sukututkimuksen ja tiedonhankinnan perusasioita. Kaikilla osanottajilla on mahdollisuus tietokonetyöskentelyyn. Puh. 0408339002.

Joogaryhmä Railin Rennot, ohjattua Hathajoogaa ja rentoutusjumppaa joka ma klo 15-16.30 Hervannan kirjaston Raili-salissa.

Hervannan Karjala-seuran ja sen kerhojen toimintaideoita vuodelle 2024:

Karjalan Liiton strategia, visiot, vuositeemat ym. huomioidaan. Karjalaisseurojen Pirkanmaan piirin tapahtumissa ollaan mukana.

Hervannan Karjala-seura pyrkii monin tavoin ja uusin ideoin säilyttämään elinvoimaisuutensa

Jatketaan kuvallisen taiteen ja erityisesti käden taitojen teemoja

Aktiivista ja aloitteellista yhteistyötä paikallisten yhteisöjen kanssa

Toimivat ja viihtyisät kokoontumistilat kerhoja ja isompia tapahtumia varten

Pitäjäesittelyt ja muut isommat karjalaistapahtumat

KARJALA-kirjojen myyntitapahtuma

Hervannan kirjaston näyttelytilan hyödyntäminen

Tapahtumajulisteet ja -esitteet, julisteiden jakelu laajaa ja vaikuttavaa jne.

Seuran ja sen kerhojen esittelyvideoiden suunnittelu, valmistelu ja kuvaukset

Kevät-, kesä-, syysretki, teatteriretket.

Vanhusten viikko 6.-13.10.2024. Vanhusten päivä 6.10.2024. Ideoita: vtkl.fi (Vanhustyön Keskusliitto).

Valmistautuminen seuran 20-vuotis-juhlavuoteen 2025 (tapahtumat, projektit, aikataulut, työryhmät, budjetti, viestintä)

Piirakkakursseja ja leivontatapahtumia

Toritapahtumat Hervannassa; kevät, syksy, joulu

Patalappu- ja pannumyssyparaati

Hervanta-viikon (26.8..-1.9.) karjalainen tapahtuma to 29.8.2024 Hervannan kirjastolla

Sisäliikunnan uudet ideat

Naisten hemmottelupäivä

Laulu- ja onnitteluryhmä (Terh-akat ja -ukot). Vanhojen jäsenten muistaminen. "Kaveria ei jätetä".

Vaatteiden tuunaus esim. omia teemajuhlia silmälläpitäen. Saumurin käyttöopastusta

Kansallispukujen ja feresien korjausta

Kirjailija- / kulttuuritutkijavierailuja

Kirjawaisiin uusia jäseniä ja esiintyjiä avoimen kirjastoyhteistyön avulla

Kunnon Kulkuniekat 15-vuotias 26.4.24. (25.-26.4.). Terveysesitelmät, kakkukahvit ja smoothiet?

Gym by Laituri - Laiturijumpan uudet ideat

Muistiharjoittelun eri menetelmät

Pihapelitapahtumat

Nyyttikestejä ja nimipäiväkekkereitä maastossa

Yhteisen talviliikunnan vaihtoehdot. Sauna- ja talviuintitapahtumat

Panostusta virikkeelliseen luontoretkeilyyn ( geokätköily / minisuunnistus / maastoleikittely / nuotiokokkaus)

Iloisia Iltamia vietettiin 29.3.2023 Venlantuvalla.

Tilaisuus oli samalla jäähyväisten jättöä tutulle kokoushuoneistolle. Oli loihdittu aisteja hivelevä herkkupöytä. Lähes kaikki herkut olivat itse valmistettuja. Pitopöydän keskuselementtinä oli kivitason päälle tehty hedelmin, marjoin ja vihanneksin koristeltu ”levitelauta” ( ”Butter Board”-TikTok-suosikki).

Pöytään oli näyttävästi katettu potaatti-, riisi- ja sulhaspiiraita, ohrakakkaroita, peruna- ja ryynirieskaa, lohitortilloita, suppissalaattia, bratvursti-voitaikinanyyttejä, Mariannen mallaslimppua, gluteenitonta kuppileipää, pikkukurkkuja, viinirypäleitä.

Juotiin myös kahvia ja teetä tahini-taatelipalleroiden ja pääsiäispusujen kanssa. Ruoka- ja seurustelujuomana tarjottiin jalkalaseista punertavaa aikuisten mehua.

Ohjelmaa oli aika sopivasti. Puheenjohtaja Anun puheella ja Karjalaisten laululla aloitettiin. Laulettiin yhdessä, kaksin ja yksinkin. Iltamaväelle oli järjestetty hauska tutustumisleikki. Eila (”oman elämänsä kulkuri”) oli riimitellyt elämäntarinansa Harrin laulettavaksi. Eila esitti valloittavaa pantomiimia tekstinsä mukaisesti.

Naurujoogaakin treenattiin pariin otteeseen oikein riehakkaasti.

Venlantuvan iloinen ja työteliäs emäntä Anja, ”Anjuska, Viipurin tyttö”, kukitettiin upealla ruusukimpulla ja hänen kaulalleen asetettiin Karjalan Liiton juhlasilkkihuivi.

Karjala-seuran ja sen kerhojen toiminta oli keskitetty Venlantuvalle alkusyksystä 2017 alkaen.

Karjalanpiirakoiden leivontakurssilla 3.3. oli iloinen tunnelma ja 11 osanottajaa.

Ke 8.2. oli naisten hemmottelupäivä, virkistävää kasvohoitoa. Suklaata, hunajaa, avokadoa, kahvinporoja ym. luontaisaineita. Hartia- ja selkähierontaa. Skippoilua ja kahvittelua. Mukana oli 23 terh-akkaa ja -ukkoa.

Jorma Punju on vieraillut kerhossa 18.1.2023 kertomassa muinaiskorujen valmistamisesta valumenetelmällä.

Terhakoissa puuhataan kaikenlaista kiinnostavaa ja kivaa. SkipBo-kortinpeliryhmä. Karjalaiset muistipelit. Älypuhelimen käyttöopastusta.

Keskustellaan, lauleskellaan, tehdään käsitöitä ja askarrellaan. Piirakoiden leivontaa ja perinneruokien valmistusta.

Terhakoiden tavoitteena on

aikaansaada osanottajille hyvää mieltä ja oloa, pitää monin tavoin yllä iloista meininkiä, tähdätä terveydellisiin tavoitteisiin, tehdä yhdessä kivoja asioita. Muistijumppaa. Perinneruokien ja -leivonnaisten valmistusta. Piirakkakurssit.

Vanhan suomalaisen juhlaperinteen mukaista toimintaa kehitellään.

Viherkasvien hoitoon, mullanvaihtoon, lisäykseen, puutarhan ja parvekkeen hoitoon, villiyrtteihin ja luontoon yms. liittyviä aiheita.

Vanhojen muistoesineiden, käsitöiden ja rintamapuhdetöiden esittelyä.

Askarrellaan kausi- ja vuotuisjuhlateemoin, ompeluseurustellaan, pelataan SkipBo-korteilla, haastetaan  murteilla, tietovisaillaan, sutkautellaan sananparsia, lausutaan runoja  ja kerrotaan tarinoita, lauleskellaan, kuunnellaan musiikkia ja vanhoja tallenteita. Voidaan perustaa pienkuorokin.

Voit liittyä myös Terhakoiden WhatsApp-viestiryhmään.

Kerhomestari, puh. 040 833 9002.