Heinolan Karjalaseura ry:n historia

”Ei pelkkää perinnettä,
karjalaisuutta on nauttia ja iloita elämästä”

Karjalaisen seuratoiminnan alku oli Heinolassa hyvin vaiherikas. Ensimmäiset karjalaiset evakot saapuivat Itä-Hämeeseen 1939 lokakuun puolivälissä.

Terijoelta aloitettiin jo silloin evakuoida väestöä Karjalan kannakselta sodan uhkan takia. Heinolan Opettajaseminaari toimi ensimmäisenä vastaanotto- ja majoituspaikkana. Talvisodan jälkeen, siirtoväen lukumäärän kasvaessa, perustettiin Karjalaseura  Heinolaan 13.10.1940. Tämän ensimmäisen seuran johdossa oli seminaarin opettajia. Seura oli yhteydessä Karjalan Liittoon ja järjesti tilaisuuksia kaupungin hotellitiloissa. Ensimmäinen karjalaseura  lakkautettiin maaliskuussa 1945.

Karjalaistoiminta ei kuitenkaan  loppunut pitkäksi aikaa, jo saman vuoden joulukuussa perustettiin Karjalakerho Heinolan kansalaisopiston piiriin. Kerhon toiminta kesti tasan kaksi vuotta. Maaliskuussa 1946 perustettiin seura nimeltä Heinolan Seudun Karjalaiset, joka merkittiin yhdistysrekisteriin kesäkuussa 1947. Alkuajan toiminta oli vilkasta kuoro- ja urheiluharrastuksineen. Heinolan kaupunki vuokrasi v.1947 Läpiän saaren karjalaseuralle. Saareen rakennettiin talkoilla lautarakenteinen mökki ja hirsinen sauna, jotka olivat kovassa käytössä.  2000-luvulla käytön vähentyessä vuokraoikeudesta luovuttiin, ja rakennukset myytiin v. 2004 eniten tarjoavalle.

Merkittävä hanke 1950-luvulla oli Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki, joka paljastettiin 20.6.1954. Oman lipun hankinta aloitettiin v. 1967 ja lippu vihittiin käyttöön Karjalan Liiton kesäjuhlilla Riihimäellä v. 1968. Heinolan seudulle tulleet siirtolaiset olivat kotoisin enimmäkseen Karjalan kannakselta ja Laatokan Karjalasta. Yksittäisistä paikkakunnista Käkisalmesta ja Käkisalmen maalaiskunnasta tulleiden määrä oli huomattava. Tästä johtuen yhteistoiminta Käkisalmisäätiön (Käki-Säätiö) kanssa alkoi 1970-luvulla yhteisesti vuosittain järjestettävillä Käkisalmi-juhlilla, jotka jatkuvat edelleen.

Vuonna 2002 sääntömuutoksen yhteydessä seuran nimi Heinolan Seudun Karjalaiset muuttui  Heinolan Karjalaseura ry.ksi.

Me emme enää elä Karjalassa, mutta karjalaisuus elää meissä.

Heinolan Karjalaseura ry:n jäsenen, Helka-Marjatta Suvannon, äyräpään murteella kirjoittama muistelus

Kaarlo Sormusen kokoama historiikki Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkin hankinnasta Heinolaan

Jäsenmaksu 2024

Heinolan Karjalaseura ry:n jäsenmaksu on 27 €/vuosi (sisältää sekä Heinolan Karjalaseuran että Karjalan liiton jäsenmaksun)