päivittänyt 16.1.2020 Matti Tiilikka

Jaakkimalaisten Seura ry on perustettu vuonna 1948 Seinäjoella. Yhdistyksen tarkoituksena on olla jaakkimalaisten yhdyssiteenä, tehdä        tunnetuksi Jaakkimaa sekä vaalia jaakkimalaista kulttuuria ja perinnettä. Yhdistys kuuluu jäsenenä Karjalan Liittoon, Pitäjäyhdistysten            Liittoon ja Jaakkiman Seudun Perinneyhdistykseen, joka kustantaa Jaakkiman Sanomat lehteä.

Yhdistys toteuttaa tarkoitustaan:

• Järjestämällä kokoustilaisuuksia, juhlia ja matkoja.
  • harjoittamalla ja tukemalla julkaisutoimintaa.
  • edesauttamalla Jaakkimaan jääneiden historiallisten kohteiden ylläpitoa ja suojelua sekä ylläpitämällä hyviä suhteita luovutetun alueen viranomaisiin.

Tällä hetkellä Seurassa on 113 jäsentä. Jäseneksi liittyminen tapahtuu ilmoittamalla sähköpostilla: tiilikka.matti@outlook.com tai puhelimella 045 2153 453, jäsenmaksu on 10 € vuonna 2020.

Tulevat tapahtumat:

Jäsentiedote ja jäsenmaksulasku lähetetään tammikuussa 2020

Kevätkokous pidetään 21.3.2020 Seinäjoella Kultavuoren srk-keskuksessa (Ilmolantie 3) klo 14 alkaen, hallitus kokoontuu klo 13. Kokousasioina ovat tilinpäätös ja vastuuvapauden antaminen.

Jaakkiman Sanomien lukijamatka järjestetään 4.-7. 6. 2020 Helsingistä Niiralan ja Sortavalan kautta Lahdenpohjaan.

Karjalan Liiton kesäjuhlat ovat Helsingissä 12.-14. 6. 2020. Jaakkiman Sanomien lukijatapaaminen on alustavan tiedon mukaan Finlandiatalolla 13.6.2020 klo 11 alkaen, järjestäjänä Jaakkimalaisten Seura ry.

Kalajuhla on Kurikan museollla (Museokatu 19, Kurikka) 22.8.2020 alkaen klo 12. Vapaaehtoinen ruokamaksu, ilmoittautumiset (ei pakollista) puheenjohtajalle 10.8.2020 mennessä.

Syyskokous pidetään Seinäjoella Kultavuoren srk-keskuksessa (Ilmolantie 3) klo 14 alkaen, hallitus kokoontuu klo 13. Kokouksen aiheina ovat toimintasuunnitelma, budjetti ja henkilövalinnat. Kokouksen jälkeen pidetään pikkujoulu yhdessä Seinäjoen Seudun Karjalaseuran kanssa klo 15 alkaen.

Ajankohtaista toimintaa:

Lahdenpohjan siviilihautausmaan vanhojen hautakivien kartoitus ja infotaulun hankinta on menossa vuoden 2019-20 aikana. Hautakiviä on löytynyt 131 kpl, joista 12 on kaatunut naamalleen. Karjalan Kirkolle on tehty selvitys hautakivien hoidosta ja pystyyn nostosta. Karjalan kirkko tekee selvityksen perusteella anomuksen työluvast Lahdenpohjan alueen johdolle. Lahdenpohjan alueen johdon kanssa on aloitettu neuvottelu informaatiotaulusta hautausmaalle, lupaa siihen ei ole vielä saatu, joten toteutus voisi olla aikaisintaan 2021. Mikäli olet kiinnostunut tästä työstä, ota yhteys puheenjohtajaan. Jos haluat hautausmaan kartan, löydettyjen hautakivien nimilistan ja hautakiven valokuvan, ota yhteys puheenjohtajaan.

Jaakkiman kirkonmäki on raivattu kokonaan puustosta ja pensaista ja kirkon sisälle laitettu kiveys. Kirkkon on asennuttu uudet ovet, ikkunat tilattu ja katos suunnileltu. Kirkon taakse on rakennettu lämmitetty wc-rakennus. Tauno Malisen tyynykivi on löytynyt.

Jaakkima-säätiö on kustantanut opaskirjan: Matkaopan Jaakkiman ja Lahdenpohjan historiaan ja nykypäivään. Opaskirjaa lahjoitetaan Seuran jäsenille ja myydään muille, kysy puheenjohtajalata.

Julkaistuja kyläkirjoja (Sorola, Lopotti, Reuskula ja Oppola) saa puheenjohtajalta. Lisäksi on saatavissa 2 Kokonnniemen kyläkirjaa, Jaakkiman Sanomien 110-vuotisjulkaisuja, Seuran ja Jaakkima-säätiön 70-vuotisjulaisuja. Uusien kyläkirjojen aineistoa kerätään Rukolan, Iijärven ja Kureranta&Uusikylän osalta. Kirjojen kustantajana toimii Suur-Jaakkimalaiset ry ja tietoja ottavat vastaan Heimo Paakkinen 050 589 9270/hpaakkinen@gmail.com ja Tea Itkonen 050 440 6109/tea.itkonen@artea.fi.

Jaakkimalaisten Seura ry:n hallinnon yhteystiedot 2019:

Puheenjohtaja/sihteeri, Seuran edustaja Karjalan Liiton ja Jaakkiman Seudun Perinneyhdistyksen asioissa, Matti Tiilikka, Jaakkolantie 26 A 3, 60100 Seinäjoki, 045 2153 453, tiilikka.matti@outlook.com

Varapuheenjohtaja, Seuran varaedustaja Karjalan Liiton ja Jaakkiman Seudun Perinneyhdistyksen asioissa, Leena Vieri, Lapinluhdantie 32, 61500 ISOKYRÖ, 040 820 2054, leena.vieri@netikka.fi

Hallituksen jäsen, Elsi Puputti, Myrkyntie 657, 64140 TIUKKA, 040 5760 845, elsipuputti@gmail.com

Hallituksen jäsen, Jari Hovatta, Vanhatie 467, 61460 HANHIKOSKI, 0400 881 358, jari.hovatta@netikka.fi

Hallituksen jäsen, Leila Salokaski, Koulukatu 6 A 5, 61500 ISOKYRÖ, 0400 847 994, leila.salokaski@seinajoki.fi

Hallituksen jäsen, Raimo Kaksonen, Vesitornintie 10, 66440 Tervajoki, 040 550 1312, raimokax@netikka.fi

Hallituksen jäsen, Jussi Malinen, Närvijoentie 62, 64740 HORO, 050-3050 428

Hallituksen jäsen, Eino Pääkkönen, Antilantie 88, 61310 Panttila, 06 453 5132, 0400 929 277, eino.paakkonen@pp.nic.fi

Hallituksen jäsen, Aira Vasikkaniemi, Tapionrinne 1 A, 63700 ÄHTÄRI, 040 507 2574, aira.vasikkaniemi@gmail.com

Taloudenhoitaja, Kari Jääskeläinen, Viikatekuja 11, 60320 SEINÄJOKI, 040 5915 215, kari.jaaskelainen@netikka.fi

Jaakkiman sankarihautausmaan uusi nimipaasi