päivittänyt 25.1.2023 Matti Tiilikka

Seuran kevätkokous 2023 pidetään Seinäjoella hotelli Almassa 24.3.2023 alkaen klo 13. Ilmoittautuminen viikkoa etukäteen.

Vuoden 2023 muista kokouksista ja tapahtumista ilmoitetaan jäsenkirjeellä tammikuussa 2023, Jaakkiman Sanomissa ennen tilaisuuksia ja niistä voi kysyä Matti Tiilikalta

Jaakkimalaisten Seura ry on perustettu vuonna 1948 Seinäjoella. Yhdistyksen tarkoituksena on olla jaakkimalaisten yhdyssiteenä, tehdä        tunnetuksi Jaakkimaa sekä vaalia jaakkimalaista kulttuuria ja perinnettä. Yhdistys kuuluu jäsenenä Karjalan Liittoon, Pitäjäyhdistysten            Liittoon ja Jaakkiman Seudun Perinneyhdistykseen, joka kustantaa Jaakkiman Sanomat lehteä.

Yhdistys toteuttaa tarkoitustaan:

• Järjestämällä kokoustilaisuuksia, juhlia ja matkoja.
  • harjoittamalla ja tukemalla julkaisutoimintaa.
  • edesauttamalla Jaakkimaan jääneiden historiallisten kohteiden ylläpitoa ja suojelua sekä ylläpitämällä hyviä suhteita luovutetun alueen viranomaisiin.

Tällä hetkellä Seurassa on 110 jäsentä, joista noin 70 % kuuluu myös Karjalan Liittoon (KL). Jäseneksi liittyminen tapahtuu ilmoittamalla sähköpostilla: matti.tiilikka2@gmail.com tai puhelimella 045 2153 453, Seuran jäsenmaksu on 10 € vuonna 2023. Karjalan Liiton jäsenmaksu on 20 €.  Kevätkokouksessa 2020 tehdyn päätöksen mukaan kaikkia Seuramme jäseniä kohdellaan tasapuolisesti riippumatta siitä kuuluuko Karjalan Liittoon vai ei.

Tulevat tapahtumat:

Karjalan Liitto (KL) hoitaan jäseniltään jäsenmaksun perinnän Karjalan Kunnaat-lehden mukana helmikuussa tulevalla laskulla ja perii samalla laskulla Seuramme jäsenmaksun. Niiden jäsenten, jotka eivät kuulu KL:oon, jäsenmaksun perii meidän Seuramme jäsentiedotteen yhteydessä jatkossakin.

Jäsentiedote ja jäsenmaksulasku on lähetetty tammikuussa 2023.

KL:n nettisivulle on avattu Jaakkiman sankarihautausmaan tiedot 31.11.2021. Myös siviilihautausmaan tiedot laitettu sinne 22.11.2022. Näille sivuille pääsee KL:n nettisivujen kautta.

Kevätkokous 2023 pidetään 24.3.2023 alkaen klo 13 Seinäjoella hotelli Almassa. Kokouksista tiedotetaan Jaakkiman Sanomissa ja niistä voi kysellä Matti Tiilikalta. Kalajuhlan (elo-syyskuussa) ja syyskokouksen/pikkujoulun (marras-joulukuussa) suhteen toimitaan samalla tavalla.

Jaakkiman Sanomien lukijamatkaa suunnitellaan Itä-Suomeen kesälle 2023.

Suur-Jaakkimalaisten 50-vuotisjuhliin syksyllä 2023 toivotaan runsasta osanottoa myös meidän Seurasta.

Tyynelän Tonttulassa (Pietarsaaren ja Kokkolan välillä, katso heidän nettisivuilta tarkempi osoite ja aukioloajat) on nähtävillä Jaakkiman kirkon toinen kunnostettu kattokruunu.

Ajankohtaista toimintaa:

Jaakkiman siviilihautausmaan ja sankarihautausmaan hankkeet ovat tällä hetkellä jäissä Ukrainan sodan vuoksi. Suomen ulkoministeriön edustajan mukaan (hautausmaaseminaarissa 22.11.2022) matkailua Venäjälle ei suositella.

Jaakkiman kirkonmäki on raivattu kokonaan puustosta ja pensaista ja kirkon sisälle laitettu kiveys. Kirkkon on asennuttu uudet ovet ja ikkunat tilattu. Kirkon taakse on rakennettu lämmitetty wc-rakennus. Kirkon kellotornin päälle on tulossa näköalatasanne, kirkon kattoa ei olla uusimassa. Matkailukeskuksen rakennusten perustustyöt ovat alkaneet kirkon ympäristössä. Tauno Malisen tyynykivi on löytynyt. Molemmmat löydetyt tyynykivet on suunniteltu siirrettävän muistopatsaan taakse riviin. Tähän on saatu lupa alueen johtajalta.

Jaakkiman vanhasta kunnatalosta on tekeillä hotelli.

Jaakkiman Siviili- ja sankarihautausmaan tiedot ja pitäjäesittely 24.11.2022 Karjalan Liiton sivustoilla:

Hae googlella:

Jaakkiman siviilihautausmaa

karjalanhautausmaat.fi

Luovutetun Karjalan hautausmaat – Karjalan Liitto

Siviilihautausmaat, klikkaa Karjalanhautausmaat.fi

oikealta klikkaa hautausmaat

valitse Jaakkima ja luterilainen hm

hae ja lue lisää ->

Jaakkiman sankarihautausmaa

karjalanhautausmaat.fi

Luovutetun Karjalan hautausmaat – Karjalan Liitto

Sankarihautausmaat, klikkaa karjalanhaudat.fi

valitse Jaakkima

Jaakkiman pitäjäesittely 24.11.2022

karjalan liitto - pitäjäesittelyt

esittelytallenteet ->

valitse Jaakkiman pitäjäesittely 24.11.2022

Jaakkima-säätiö on kustantanut opaskirjan: Matkaopan Jaakkiman ja Lahdenpohjan historiaan ja nykypäivään. Opaskirjaa lahjoitetaan Seuran jäsenille ja myydään muille, kysy puheenjohtajalta.

Julkaistuja kyläkirjoja (Sorola, Lopotti, Reuskula ja Oppola) saa puheenjohtajalta. Lisäksi on saatavissa kaksi Kokonniemen kyläkirjaa, Tekla Hultinin karjaa,  Siirtokarjalaisten tie osa I, Kielletyt kartat, Karjala matkaopas/Markus lehtipuu, Kurkijoen kihlakunnan historia, Jaakkiman Sanomien 110-vuotisjulkaisuja, Seuran ja Jaakkima-säätiön 70-vuotisjukaisuja. Jaakkima-aiheisia kortteja, addresseja kirkon alttaritaulun kuvalla, peilejä Karjalan vaakunalla, Jaakkiman viiriä on jäljellä yksi kpl.

Puheenjohtaja on valmistellut kyläkirjaa Korteelan kylästä. Hanke on jo hyvässä vauhdissa ja ostohaluistakin voi ilmoittaa. Hän on aloittanut myös Miinalan kyläkirjan laatimisen, ja siihen toivotaan yhteydenottoja.

Muiden uusien kyläkirjojen aineistoa kerätään Rukolan, Iijärven ja Kureranta&Uusikylän osalta. Kirjojen kustantajana toimii Suur-Jaakkimalaiset ry ja tietoja ottavat vastaan Heimo Paakkinen 050 589 9270/hpaakkinen@gmail.com ja Tea Itkonen 050 440 6109/tea.itkonen@artea.fi.

Jaakkimalaisten Seura ry:n hallinnon yhteystiedot 2022 ja 2023:

Puheenjohtaja/sihteeri, Seuran edustaja Karjalan Liiton ja Jaakkiman Seudun Perinneyhdistyksen asioissa, Matti Tiilikka, Jaakkolantie 26 A 3, 60100 SEINÄJOKI, 045 2153 453, matti.tiilikka2@gmail.com

Varapuheenjohtaja, Seuran varaedustaja Karjalan Liiton ja Jaakkiman Seudun Perinneyhdistyksen asioissa, Leena Vieri, Lapinluhdantie 32, 61500 ISOKYRÖ, 040 820 2054, leena.vieri@netikka.fi

Hallituksen jäsen, Elsi Puputti, Myrkyntie 657, 64140 TIUKKA, 040 5760 845, elsipuputti@gmail.com

Hallituksen jäsen, Jari Hovatta, Vanhatie 467, 61460 HANHIKOSKI, 0400 881 358, jari.hovatta@netikka.fi

Hallituksen jäsen, Leila Salokaski, Koulukatu 6 A 5, 61500 ISOKYRÖ, 0400 847 994, leila.salokaski@seinajoki.fi

Hallituksen jäsen, Jussi Malinen, Närvijoentie 62, 64740 HORO, 050 3050 428

Hallituksen jäsen, Eino Pääkkönen, Antilantie 88, 61310 PANTTILA, 06 453 5132, 0400 929 277, eino.paakkonen@pp.nic.fi

Hallituksen jäsen, Aira Vasikkaniemi, Tapionrinne 1 A, 63700 ÄHTÄRI, 040 507 2574, aira.vasikkaniemi@gmail.com

Taloudenhoitaja, Kari Jääskeläinen, Viikatekuja 11, 60320 SEINÄJOKI, 040 5915 215, kari.jaaskelainen@netikka.fi

Jaakkiman sankarihautausmaan uusi nimipaasi

xx