päivittänyt 2.10.2019 Matti Tiilikka

Jaakkimalaisten Seura ry on perustettu vuonna 1948 Seinäjoella. Yhdistyksen tarkoituksena on olla jaakkimalaisten yhdyssiteenä, tehdä        tunnetuksi Jaakkimaa sekä vaalia jaakkimalaista kulttuuria ja perinnettä. Yhdistys kuuluu jäsenenä Karjalan Liittoon, Pitäjäyhdistysten            Liittoon ja Jaakkiman Seudun Perinneyhdistykseen, joka kustantaa Jaakkiman Sanomat lehteä.

Yhdistys toteuttaa tarkoitustaan:

• Järjestämällä kokoustilaisuuksia, juhlia ja matkoja.
  • harjoittamalla ja tukemalla julkaisutoimintaa.
  • edesauttamalla Jaakkimaan jääneiden historiallisten kohteiden ylläpitoa ja suojelua sekä ylläpitämällä hyviä suhteita luovutetun alueen viranomaisiin.

Tällä hetkellä Seurassa on 125 jäsentä. Jäseneksi liittyminen tapahtuu ilmoittamalla sähköpostilla matti.tiilikka1@gmail.com tai puhelimella 045 2153 453, jäsenmaksu on 10 € vuonna 2019.

Tulevat tapahtumat:

Syyskokous 2019: 23.11.2019 klo 14 Kultavuoren srk-keskus, os Ilmolantie 3 Seinäjoki, klo 15 pikkujoulu. Hallitus kokoontuu klo 13.

Ajankohtaista toimintaa:

Lahdenpohjan muistomerkkien rahankeräys on loppunut 31.12.2018. Lahdenpohjan siviilihautausmaan vanhojen hautakivien kartoitus ja infotaulun hankinta on menossa vuoden 2019-20 aikana. Hautakiviä on löytynyt 131 kpl, joista 12 on kaatunut naamalleen. Lahdenpohjan kaupungin kanssa on aloitettu neuvottelu informaatiotaulusta hautausmaalle. Mikäli olet kiinnostunut tästä työstä, ota yhteys puheenjohtajaan. Jos haluat hautausmaan kartan, löydettyjen hautakivien nimilistan ja hautakiven valokuvan, ota yhteys puheenjohtajaan.

Jaakkiman kirkonmäki on raivattu kokonaan puustosta ja pensaista ja kirkon sisälle laitettu kivetys. Alueelle on rakennettu wc-rakennus. Tauno Malisen tyynykivi on löytynyt.

Julkaistuja kyläkirjoja (Sorola, Lopotti, Reuskula ja Oppola) saa puheenjohtajalta. Lisäksi on saatavissa 2 Kokonnniemen kyläkirjaa, Jaakkiman Sanomien 110-vuotisjulkaisuja, Seuran ja Jaakkima-säätiön 70-vuotisjulaisuja ja muutama vanhaa Jaakkiman historia-kirjaa. Uusien kyläkirjojen aineistoa kerätään Rukolan, Iijärven ja Kureranta&Uusikylän osalta. Kirjojen kustantajana toimii Suur-Jaakkimalaiset ry ja tietoja ottavat vastaan Heimo Paakkinen 050 589 9270/hpaakkinen@gmail.com ja Tea Itkonen 050 440 6109/tea.itkonen@artea.fi.

Jaakkimalaisten Seura ry:n hallinnon yhteystiedot 2019:

Puheenjohtaja/sihteeri, Seuran edustaja Karjalan Liiton suuntaan, Matti Tiilikka, Jaakkolantie 26 A 3, 60100 Seinäjoki,

045 2153 453, matti.tiilikka1@gmail.com

Varapuheenjohtaja, Elsi Puputti, Myrkyntie 657, 64140 TIUKKA, 040 5760 845, elsipuputti@gmail.com

Hallituksen jäsen, Jari Hovatta, Vanhatie 467, 61460 HANHIKOSKI, 0400 881 358, jari.hovatta@netikka.fi

Hallituksen jäsen, Leila Salokaski, Koulukatu 6 A 5, 61500 ISOKYRÖ, 0400 847 994, leila.salokaski@seinajoki.fi

Hallituksen jäsen, Seuran 2. varaedustaja Karjalan Liiton suuntaan, Leena Vieri, Lapinluhdantie 32, 61500 ISOKYRÖ,

040 820 2054, leena.vieri@netikka.fi,

Hallituksen jäsen, Raimo Kaksonen, Vesitornintie 10, 66440 Tervajoki, 040 550 1312, raimokax@netikka.fi

Hallituksen jäsen, Jussi Malinen, Närvijoentie 62, 64740 HORO, 050-3050 428

Hallituksen jäsen, Seuran 1. varaedustaja Karjalan Liiton suuntaan, Eino Pääkkönen, Antilantie 88, 61310 Panttila,

06 453 5132, 0400 929 277, eino.paakkonen@pp.nic.fi