päivittänyt 2.3.2022 Matti Tiilikka

Kevätkokous 2022 pidetään Seinäjoella hotelli Almassa 23.4.2022 klo 13.30 alkaen. Hallitus kokoontuu myös silloin klo 13. Kokouksesta ilmoitetaan Jaakkiman Sanomissa huhtikuun alussa ja siitä voi kysyä Matti Tiilikalta huhtikuun alussa.

Jaakkimalaisten Seura ry on perustettu vuonna 1948 Seinäjoella. Yhdistyksen tarkoituksena on olla jaakkimalaisten yhdyssiteenä, tehdä        tunnetuksi Jaakkimaa sekä vaalia jaakkimalaista kulttuuria ja perinnettä. Yhdistys kuuluu jäsenenä Karjalan Liittoon, Pitäjäyhdistysten            Liittoon ja Jaakkiman Seudun Perinneyhdistykseen, joka kustantaa Jaakkiman Sanomat lehteä.

Yhdistys toteuttaa tarkoitustaan:

• Järjestämällä kokoustilaisuuksia, juhlia ja matkoja.
  • harjoittamalla ja tukemalla julkaisutoimintaa.
  • edesauttamalla Jaakkimaan jääneiden historiallisten kohteiden ylläpitoa ja suojelua sekä ylläpitämällä hyviä suhteita luovutetun alueen viranomaisiin.

Tällä hetkellä Seurassa on 119 jäsentä, joista noin 65% kuuluu myös Karjalan liittoon (KL). Jäseneksi liittyminen tapahtuu ilmoittamalla sähköpostilla: matti.tiilikka2@gmail.com tai puhelimella 045 2153 453, Seuran jäsenmaksu on 10 € vuonna 2022. Karjalan liiton jäsenmaksu on 25 €.  Kevätkokouksessa 2020 tehdyn päätöksen mukaan kaikkia Seuramme jäseniä kohdellaan tasapuolisesti riippumatta siitä kuuluuko Karjalan liittoon vai ei.

Tulevat tapahtumat:

Karjalan liitto (KL) hoitaan jäseniltään jäsenmaksun perinnän Karjalan kunnat lehden mukana tulevalla laskulla ja perii samalla laskulla Seuramme jäsenmaksun. Niiden jäsenten, jotka eivät kuulu KL:oon, jäsenmaksun perii meidän Seuramme jäsentiedotteen yhteydessä jatkossakin.

Jäsentiedote ja jäsenmaksulasku lähetetään tammi-helmikuussa 2022.

KL:n nettisivulle on avattu Jaakkiman sankarihautusmaan tiedot 31.11.2021. Myös siviilihautausmaan tiedot on laadittu, mutta niitä ei ole vielä julkisesti näkyvillä.

Kevätkokous 2022 pidetään koronatilanteen salliessa huhti-toukokuussa Seinäjella. Kokouksesta tiedotetaan Jaakkiman Sanomissa ja siitä voi kysellä huhtikuun alussa Matti Tiilikalta. Kalajuhlan (elo-syyskuussa) ja syyskokouksen (marras-joulukuussa) suhteen toimitaan samalla tavalla.

Jaakkiman Sanomien lukijamatkaa ei järjestetä keväällä 2022. KL:n kesäjuhla Raumalla on suunniteltu pidettävän 17. - 19.6.2022 ja siten Jaakkiman Sanomien lukijatapaaminen 18.6.2022 klo 10 - järjestelyvuorossa on meidän Seuramme. Lopullinen päätös kesäjuhlista saataneen maaliskuun lopulla.

Ajankohtaista toimintaa:

Karjalan Luterilaiselle Kirkolle on tehty selvitys hautakivien hoidosta ja pystyyn nostosta. Karjalan Kirkkoa on pyydetty anomaan työlupaa Lahdenpohjan alueen johdolta. Tällä hetkellä matkustusrajoitusten ja sotatilan johdosta ei ole tietoa hankkeen edistyksestä. Lahdenpohjan alueen johdon kanssa on aloitettu neuvottelu informaatiotaulusta hautausmaalle, lupaa siihen ei ole vielä saatu. Luultavasti tätä hanketta kannatta jatkaa vasta sitten, kun työlupa-asia hautakivien suhteen edistyy. Mikäli olet kiinnostunut tästä työstä, ota yhteys puheenjohtajaan. Jos haluat hautausmaan kartan, löydettyjen hautakivien nimilistan ja hautakiven valokuvan, ota yhteys puheenjohtajaan. Hautausmaan perustiedot on koottu Karjala liiton nettisivuille avattavaa luovutetun alueen hautausmaiden esittelyä varten.

Sankarihautausmaan rajoille on ajateltu pystyttää kevyt matala merkkiaitaus. Hanke ei ole vielä käynnistynyt.

Jaakkiman kirkonmäki on raivattu kokonaan puustosta ja pensaista ja kirkon sisälle laitettu kiveys. Kirkkon on asennuttu uudet ovet, ikkunat tilattu. Kirkon taakse on rakennettu lämmitetty wc-rakennus. Tauno Malisen tyynykivi on löytynyt. Molemmmat löydetyt tyynykivet on suunniteltu siirrettävän muistopatsaan taakset riviin. Tähän on saatu lupa alueen johtajalta. Venäläisiltä on tullut ehdotus, että he laittaisivat sodan 1918 sankarivainajien tyynykivet uudelleen entisille paikalleen. Seuramme ja Suur-Jaakkkimalaiset ry ovat tehneet asiasta myönteiset päätökset.

Jaakkiman vanhasta kunnatalosta on tekeillä hotelli.

Jaakkima-säätiö on kustantanut opaskirjan: Matkaopan Jaakkiman ja Lahdenpohjan historiaan ja nykypäivään. Opaskirjaa lahjoitetaan Seuran jäsenille ja myydään muille, kysy puheenjohtajalta.

Julkaistuja kyläkirjoja (Sorola, Lopotti, Reuskula ja Oppola) saa puheenjohtajalta. Lisäksi on saatavissa 2 Kokonniemen kyläkirjaa, Siirtokarjalaisten tie osa I, Kielletyt kartat, Karjala matkaopas/Markus lehtipuu, Kurkijoen kihlakunnan historia, Jaakkiman Sanomien 110-vuotisjulkaisuja, Seuran ja Jaakkima-säätiön 70-vuotisjukaisuja. Jaakkima-aiheisia kortteja, addresseja kirkon alttaritaulun kuvalla, peilejä Karjalan vaakunalla, Jaakkiman viiriä.

Puheenjohtaja on valmistellut kyläkirjaa Korteelan kylästä. Hanke on jo hyvässä vauhdissa ja ostohaluistakin voi ilmoittaa. Hän on aloittanut myös Miinalan kyläkirjan laatimisen, ja siihen toivotaan yhteydenottoja.

Muiden uusien kyläkirjojen aineistoa kerätään Rukolan, Iijärven ja Kureranta&Uusikylän osalta. Kirjojen kustantajana toimii Suur-Jaakkimalaiset ry ja tietoja ottavat vastaan Heimo Paakkinen 050 589 9270/hpaakkinen@gmail.com ja Tea Itkonen 050 440 6109/tea.itkonen@artea.fi.

Jaakkimalaisten Seura ry:n hallinnon yhteystiedot 2020 - 2021:

Puheenjohtaja/sihteeri, Seuran edustaja Karjalan Liiton ja Jaakkiman Seudun Perinneyhdistyksen asioissa, Matti Tiilikka, Jaakkolantie 26 A 3, 60100 SEINÄJOKI, 045 2153 453, matt.tiilikka2@gmail.com

Varapuheenjohtaja, Seuran varaedustaja Karjalan Liiton ja Jaakkiman Seudun Perinneyhdistyksen asioissa, Leena Vieri, Lapinluhdantie 32, 61500 ISOKYRÖ, 040 820 2054, leena.vieri@netikka.fi

Hallituksen jäsen, Elsi Puputti, Myrkyntie 657, 64140 TIUKKA, 040 5760 845, elsipuputti@gmail.com

Hallituksen jäsen, Jari Hovatta, Vanhatie 467, 61460 HANHIKOSKI, 0400 881 358, jari.hovatta@netikka.fi

Hallituksen jäsen, Leila Salokaski, Koulukatu 6 A 5, 61500 ISOKYRÖ, 0400 847 994, leila.salokaski@seinajoki.fi

Hallituksen jäsen, Jussi Malinen, Närvijoentie 62, 64740 HORO, 050 3050 428

Hallituksen jäsen, Eino Pääkkönen, Antilantie 88, 61310 PANTTILA, 06 453 5132, 0400 929 277, eino.paakkonen@pp.nic.fi

Hallituksen jäsen, Aira Vasikkaniemi, Tapionrinne 1 A, 63700 ÄHTÄRI, 040 507 2574, aira.vasikkaniemi@gmail.com

Taloudenhoitaja, Kari Jääskeläinen, Viikatekuja 11, 60320 SEINÄJOKI, 040 5915 215, kari.jaaskelainen@netikka.fi

Jaakkiman sankarihautausmaan uusi nimipaasi

xx