Etelä-Suomen Lumivaaralaiset ry

• Perustettiin 31.1.1971, kun eteläiseen Suomeen muuttaneet syntyperäiset lumivaaralaiset kaipasivat väylää pitää yhteyttä toisiinsa
  • Jäseniä on noin 150 ja moni heistä on syntynyt muualla kuin Lumivaarassa. He ovat toisen polven lumivaaralaisia eivätkä asu vain eteläisessä Suomessa. Jäseniä on ulkomaita myöten.

Tarkoitus ja toiminta

Yhdistyksen tarkoitus on kerätä, tallentaa ja levittää lumivaaralaista perinnetietoa niin, että myös lumivaaralaisten jälkeläiset kiinnostuvat omista juuristaan ja esivanhempiensa elämästä Lumivaarassa, luovutetussa Karjalassa.

• Osana tätä toimintaa ylläpidämme yhdessä muiden lumivaaralaisten yhteisöjen kanssa Lumivaaramuseota, joka avattiin 27.4.2013.

Yhdistys toimii yhdyssiteenä Lumivaarassa syntyneiden ja nuorempien sukupolvien kesken.

• Yhdistys järjestää vuosittain syysjuhlat ja joka toinen vuosi Lumivaara-juhlat. Juhlat pidetään Helsingissä Karjala-talossa.
  • Yhteyttä jäsenistöön pidetään kokoontumisten lisäksi jäsenkirjeellä ja kotisivujen avulla: karjalanliitto.fi/etelasuomenlumivaaralaiset

Toimimme yhdessä muiden karjalaisten yhdistysten kanssa.

• Yhdistys kuuluu Karjalan Liittoon ja on jäsenenä Pääkaupunkiseudun Karjalaisyhteisöt Pääsky ry:ssä sekä Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liitto ry:ssä.
  • Yhdistys osallistuu oman pitäjälehtemme Jaakkiman Sanomien kustantamiseen toimimalla Jaakkiman Seudun Perinneyhdistyksen hallituksessa ja ilmoittamalla toiminnastaan lehdessä.

Meillä on myynnissä

Lumivaaralaisten elämää on kuvattu useissa kustantamissamme julkaisuissa.

• Yhdistyksemme on kustantanut Huhtervun, Ihalan ja Kumolan kyläkirjojen lisäksi Ihalan nuorisosurasta ja Lumivaaran yhteismetsästä kertovat kirjat sekä Pekka Härkösen muistelmat Muistojen mailla ja Putikon junaonnettomuudesta kertovan kirjasen Katastrofi evakkojunassa.
  • Lumivaaran kirkonkellojen merkkisoitot -cd
  • Onnittelu- ja surunvalitteluadressi kuva-aiheena Lumivaaran kirkon alttaritaulu
  • Taitettu kortti Lumivaaran kirkosta

Kirjoja ja tuotteita myydään tilaisuuksissa ja niitä voi tilata myös kotisivujen kautta.

Lumivaaran kirkko

• Kirkko sijaitsee Rokkapata -nimisellä mäellä Kumolan kylässä Lumivaarassa.
  • Kirkon suunnitteli arkkitehti Ilmari Launis ja se vihittiin käyttöön 7.7.1935.
  • Kristuksen kirkastuminen -aiheisen alttaritaulun maalasivat kirkon seinään Ilmari ja Seppo Launis: ”Tämä on minun rakas poikani. Kuulkaa häntä.” (Mark. 9).
  • Sankarihautausmaa perustettiin talvisodan alettua kirkon välittömään läheisyyteen.
  • Lumivaaran kirkkoon tilatut kattokruunut ovat edelleen käytössä Teuvan kirkossa.
  • Lumivaaran kirkkoesineistöä on sillä ja käytössä Alavuden seurakunnassa.
  • Lumivaaran Perinneyhdistys ry on yhdessä Alavuden seurakunnan kanssa järjestänyt Lumivaaran kirkkopyhän vuodesta 2013.

Lumivaaramuseo

Lumivaaramuseo vaalii lumivaaralaista historiaa ja perinnettä. Lumivaaran kunta perustettiin vuonna 1923 Jaakkiman pitäjän kymmenestä eteläisimmästä kylästä. Museon esineistö kertoo elämästä ja ihmisistä Lumivaaran kunnassa ja seurakunnassa. Siellä on myös karttoja ja kirjoja ja vanhoja pohjapiirustuksia.

Museo on lumivaaralaisten yhteisöjen yhteishanke. Esineistölahjoituksia ottavat vastaan. Etelä-Suomen Lumivaaralaiset ry / Aarno Kaarinen ja Lumi-säätiö / Kari Rapo, puh. 040 5168572

Museon osoite:
Peräseinäjoen Kulttuuritalo Pokki
Keskustie 28, 61100 Peräseinäjoki
Soita ja varmista aukiolo: 044 922 2923

Tervetuloa tutustumaan!

Lumivaaran upeisiin maisemiin pääset tutustumaan klikkaamalla alla olevia linkkejä:

Linkki videoon Laivareitillä Lumivaaran saaristossa

Linkki valokuvablogiin Kuvia Laatokan saaristosta