Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto ry

Puheenjohtaja Eeva-Riitta Wirta (Sukuyhdistys Sihvo ry)
eeva-riitta.wirta(at)kolumbus.fi

Hallituksen jäsenet:
Harri Laine (Metsäpirtin Ahtiaisten sukuseura ry)
Kirsi Mononen (Meron sukuseura ry)
Marja Saari (Ravansaaren Hedlundit ry)
Risto Talja (Taljan sukuseura ry)
Johannes Sidoroff  (ortodoksisuvut)

Kunniapuheenjohtaja Tapio Ikävalko (Ikävalko-sukuseura ry)

*************************************************************

Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto ry hallituksen esittely

Eeva-Riitta Wirta

Olen Eeva-Riitta Wirta. Olen toiminut Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liiton (KSYL) puheenjohtajana vuodesta 2018 alkaen. Tulin KSYLin toimintaan mukaan syksyllä 2016, kun edustin sukuseuraa KSYLin vuosikokouksessa ja kohta olinkin hallituksen jäsen. Puheenjohtajan tehtävässä karjalainen toimintakenttä on vain laajentunut. KSYL:llä on edustaja Karjalan Liiton liittohallituksessa, ja vuosina 2017–2019 sekä 2020–2022 olin liittohallituksen jäsen.

Taustayhteisöni, jonka kautta olen tullut karjalaiseen toimintaan mukaan, on Sukuyhdistys Sihvo ry. Suku koostuu nykyään kolmesta suuremmasta sukuhaarasta ja joistakin pienemmistä. Kiinnostavaa onkin etsiä yhteisiä esi-isiä näille sukuhaaroille. Olen ollut sukuneuvoston jäsenenä vuodesta 1998 lähtien, vuodet 2013–2018 varapuheenjohtajana ja vuodesta 2019 alkaen sukuyhdistyksen puheenjohtaja. Sukuyhdistyksen  tapahtumatoiminnan ohella olemme julkaisseet vuonna 2004 sukukirjan Sihvo-karjalainen suku. Kirjasta tehtiin uusintapainos vuonna 2015.

Sukuni isän puolelta on asunut Kaukolassa ja juuret juontavat myös Käkisalmeen ja Suotniemeen. Isän äiti oli Myöhäsiä Metsäpirtin Koselasta. Ruskealassa syntyneen äitini puolelta sukua on ollut Viipurissa, Viipurin maalaiskunnassa ja Pohjois-Karjalassa Tohmajärvellä.

Karjalaisessa toiminnassa minulle on tärkeää, että jokainen kiinnostunut voi tulla mukaan toimintaan ja kuulua joukkoomme. Yhteisessä toiminnassa tutustuu karjalaiseen kulttuuriin ja kulttuuriperintöön. Nykyisen digitaalisen tekniikan myötä kaukana asuvakin pääsee osallistumaan tapahtumiin ja kuuntelemaan seminaarien esityksiä ja keskusteluita.

Koulutukseni on eläinlääketieteen lisensiaatti, erikoiseläinlääkäri. Työtehtäväni keskittyivät eniten elintarvikehygieniaan. Työskentelin aikanaan lihateollisuuden palveluksessa, läänineläinlääkärinä, maa- ja metsätalousministeriössä ja jäin eläkkeelle Ruokavirastosta.

Kirsi Mononen

Kirsi Mononen: Karjalaisuus on sydämen asia. On tärkeää, että yhdessä tuomme esiin karjalaisen yhteisöllisyyden, suvaitsevaisuuden ja positiivisen asenteen. Karjalaisten historia ja kulttuuriperintö on osa meitä. Edustamme KSYL:sssa karjalaisia sukuja ja annamme sen näkyä Karjalan liitossa.

Meron sukuseura on perustettu jo 1950-luvulla ja uuteen vauhtiin se pääsi 1990-luvulla alkaneen kirjahankkeen myötä. Karjalan maakirjan mukaan Merot ovat asuneet Muolaassa ainakin 1500 -luvulta lähtien. Olen toiminut sukuseuran hallituksessa vuodesta 2006 alkaen ja nykyisin olen seuran puheenjohtaja. Sukuseuratoimina on tuonut minut myös karjalaisten sukuyhteisöjen hallitukseen, jossain vaiheessa olin myös sen puheenjohtaja. Olen ollut myös Karjalan liiton hallituksen ja valtuuston jäsen. Tällä hetkellä toimin valtuuston 1. varapuheenjohtajana.

Nykyisin nautin eläkepäivistä.  Olen varatuomari ja työurani tein pääosin eri kunta-alan yhteistyöorganisaatioissa lakimies- ja johtotehtävissä.

Marja Saari

Marja Saari: Olen Ravansaaren Hedlundien sukuseuran jäsen. Seura koostuu vuonna 1820 Johanneksen pitäjään Uuraaseen Ruotsista muuttaneen Johan Eerikinpoika Hedlundin jälkeläisistä, joka aikoinaan laivapuuseppänä rantautui talvikaudeksi laivavahdiksi – ja jäi sille tielleen. Suvussa on ollut paljon merenkulkijoita, esim. isoisäni ja hänen isänsä olivat luotseja. Johan Erikinpoika Hedlundin vaimon Eeva Muurosen suvussa oli luotseja luotsilaitoksen alkuajoilta asti.

Oma sukuhaarani isoisän puolelta siirtyi 1890–luvun alussa Laatokan rantamille Metsäpirtin Saaroisiin, jossa oli mm. luotsiasema. Isoäitini oli alkujaan metsäpirttiläisiä. Rajan pinnassa oltiin.

Lea Malin keräsi 1990- luvulla aineistoa kirjaa ”Hedlundin suku” (2000) varten. Ravansaaren Hedlundien sukuseuran perustaminen tulikin ajankohtaiseksi Malinin kirjan ilmestyttyä. – Itse en vielä tässä kohtaa ollut mukana. Sen sijaa vuonna 2010 osallistuin suvun matkalle, joka suuntautui Ruotsin Hedemoraan, tutkimusretkelle suvun alkuperäisjäsenen jäljille.

Sukuseuran jäsenkokoukseen osallistuin ensimmäistä kertaa viitisen vuotta myöhemmin. Tulin silloin valituksi hallitukseen, aluksi rivijäsenenä. Myöhemmin toimin rahastonhoitajana ja olen ollut vuodesta 2021 alkaen sukuseuramme hallituksen puheenjohtaja. Tulin KSYLin toimintaan mukaan syksyllä 2022 ja hallituksen jäseneksi 2023.

Sukuseura ja karjalaisuus ovat herättäneet kiinnostuksen Suomen ja lähialueiden, ja Suomen rajan, historiaan. Ehkä tämä kiinnostus ei ole niinkään aiheetonta nykyoloissa. Työurani kului kuitenkin aivan toisenlaisissa merkeissä. Olen koulutukseltani LVI-alan diplomi-insinööri, työskennellyt mm. suunnittelualalla. Viimeiset työvuoteni, yli 10 vuotta, toimin aikuiskoulutuksen parissa sen eri tehtävissä.

Risto Talja

Karjalan liiton luottamustehtävissä minulla on kaksi asiaa, joita haluan erityisesti edistää: sukuseurojen työ sekä ajasta ja paikasta riippumaton osallistuminen.

Karjalaisuus säilyy ja voi hyvin, kun se siirtyy sukupolvelta toiselle. Sukuseurat omalla työllään tukevat perheitä ja yksilöitä karjalaisuuden vaalimisessa. Sukuseurat poikkeavat Karjala-seurojen valtavirrasta: ne eivät ole paikallisia. Niiden jäsenistö on ympäri Suomen, samoin KSYL on valtakunnallinen. Tästä pääsen toiseen tavoitteeseeni: ajasta ja paikasta riippumattoman osallistumisen edistämiseen. Tapahtumiin on pystyttävä osallistumaan muutenkin kuin matkustamalla tapahtumapaikalle. Tapahtumia on myös pystyttävä seuraamaan itselle sopivana aikana. Tässä huimasti kehittynyt tietotekniikka, älypuhelimet, tabletit ja tietokoneet ovat hyvänä apuna.

Olen Risto Talja Vaajakoskelta. Kasvuympäristönäni lapsuudessani ja nuoruudessani on ollut maatila Suonenjoella Sisä-Savossa. Isäni oli lähtöisin Keski-Kannakselta, Vuoksenrannan pitäjän Taljalan kylästä. Olin aikanaan läsnä Taljan sukuseuran perustamiskokouksessa, nyt olen sukuseuran puheenjohtaja. Sieltä tieni on vienyt Karjalaisten sukuyhteisöjen liiton hallitukseen sekä Karjalan liitossa liittovaltuustoon ja viimeksi hallitukseen. Koulutukseltani olen fyysikko, jolla tutkijan koulutus ja opettajan kelpoisuus. Pääosan työurastani olen tehnyt teollisuuden tutkimus- ja tuotekehitystehtävissä kotimaassa ja ulkomailla, uran alussa ja nyt uudelleen työskentelen yliopistossa.

Haluan tukea sukuseurojen työtä tekemällä siihen liittyviä aloitteita ja viemällä asioita eteenpäin. Ehdotin aikanaan digitoimikunnan perustamista Karjalan liittoon edistämään jäsenille tarjottavien palvelujen laajentamista. Outi Örnin johdolla olemme digitoimikunnassa mm. linjanneet tavoitteen, että 75 %:iin tapahtumista on voitava osallistua ajasta ja paikasta riippumatta.
Ota yhteyttä! Katsotaan, miten voimme tehdä yhdessä!

Harri Laine (kuva puuttuu vielä)

Olen ollut Karjalaisten sukuyhteisöjen liiton hallituksessa vuodesta 2015. Taustayhteisöni on Metsäpirtin Ahtiaisten sukuseura, jonka jäsenenä olen ollut 20 vuotta. Seuran
hallituksessa olen toiminut pari vuotta vähemmän ja hallituksen puheenjohtajana noin 13 vuotta.

Sukututkimusta olen harrastanut yli 20 vuotta. Sukututkimusten edistäminen ja tutkimusyhteistyö ovatkin erityisesti mielenkiinnon kohteinani myös Sukuyhteisöjen liiton hallituksessa.
Nykyään olen eläkeläinen. Koulutukseltani olen filosofian lisensiaatti ja työurani olen tehnyt yliopistomaailmassa. Eläkkeelle jäin Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen lehtorin virasta.

Sukuseuratoiminnan koordinointi
Karjalan Liiton viestintä