Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liiton toimintasuunnitelma vuodelle 2019

Vuonna 2019 Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto täyttää 20 vuotta.
Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto ry organisoi sukuseuratoimintaa Karjalan Liitossa, jonka yhteistä strategiaa toteutetaan liiton tuella sukuseuroissa ja Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitossa.  Vuoden 2019 teema on Karjalan lapset ja nuoret.
Jäsensukuyhteisöt osallistuvat Hämeenlinnassa pidettävien Karjalaisten kesäjuhlien® juhlakulkueeseen. Kesäjuhlilla on sukujen näyttely sekä sukututkijoiden päivystys.

Sukuseuroja opastetaan heraldisten tunnusten käyttöönotossa. Karjalaisille sukuseuroille järjestetään syksyllä sukuseurapäivä monipuolisine ohjelmineen. Sukuseurat osallistuvat Karjalan Liiton järjestöseminaareihin ja tekevät yhteistyötä liiton muiden yhdistysten kanssa. Syyskuussa 2019 osallistutaan järjestöristeilyyn. Sukuseuratoiminnan tukea kehitetään tavoitteena vahvistaa seurojen toimintaa ja asemaa Karjalan Liitossa.

Vuonna 2019 valmistaudutaan Karjalan Liiton liittokokoukseen vuonna 2020.
Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto osallistuu valtakunnallisiin sukutapahtumiin vuoden aikana. Karjalan Liitto ja Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto järjestää arkistomatkan johonkin karjalaisen sukututkimuksen kannalta tärkeään arkistoon.
Sukuseuroille tarjotaan kurssi, jossa perehdytään sekä luterilaiseen että ortodoksiseen sukututkimukseen, annetaan koulutusta sukukirjojen tekemiseen ja opastetaan sukuvaakunoiden ja tunnusten hankkimiseen sekä sukuseuran perustamiseen. Pyydettäessä esitellään Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liiton toimintaa sukujen tapaamisissa.
Sukututkija päivystää kerran kuukaudessa Karjalan Liiton kirjastossa sekä Karjalaisilla pitäjä- ja sukumarkkinoilla Karjalatalossa Helsingissä. Luterilaisten ja ortodoksisten sukujen tutkijat päivystävät Karjalaisilla kesäjuhlilla® Hämeenlinnassa.
Yhteistyötä tehdään Karjalaisten Pitäjäyhdistysten Liiton sekä karjalaisten sukututkimuspiirien, Sukuseurojen Keskusliiton, Suomen Sukututkimusseuran, Suomen Sukuhistoriallisen Yhdistyksen, Ortodoksisukujen tutkijapiirin ja Vantaan Seudun Sukututkijoiden kanssa.

Jäsenhankinta

Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto ja jäsensukuseurat osallistuvat Karjalan Liiton toimintakilpailuun, jossa aktiivinen toiminta pisteytetään. Eniten pisteitä saanut voittaa sukuseurat-sarjan. KSYL osallistuu piirien yhteiseen toimintakilpailuun. Pisteitä annetaan mm. jäsenhankinnasta, viestinnästä, verkkosivuista, sähköpostien määrästä, sähköpostin käytöstä, tapahtumien järjestämisestä ja piirien kokouksiin osallistumisesta sekä monesta muusta toiminnosta.

Jäsenedut

Karjalan Liiton jäsenedut sukuyhteisöille: Karjalan Liitto tarjoaa jäsenyhteisöilleen ilmaista verkkosivutilaa sekä jäsenseuratunnukset jäsenrekisterin käyttöön. Liitto toteuttaa järjestökoulutusta. Jäsenyhteisöt saavat seurakohtaisia alennuksia liiton tuotteista sekä alennusta Karjalatalon tilavuokrista.

Jäsenedut henkilöjäsenille:
Karjalan Kunnaat -jäsenlehti tai vaihtoehtona verkkolehti neljä kertaa vuodessa.
Karjala-kortti, jolla saa alennuksia Karjalaisten kesäjuhlien® pääsylipuista, liiton järjestämistä seminaareista, tapahtumista, koulutuksista, matkoista, liiton tuotteista verkkokaupassa ja myymälässä sekä piirien alueellisesti sopimista liikkeistä. Lisäksi jäsenet saavat alennusta Karjalatalon tilavuokrista. Jäsenet saavat alennuksia yhteistyökumppaneiden tuotteista: mm. Viking Line, Lomalinja, Holiday Club, SKS, HF-klinikka.

Viestintä

Jäsensukuseurat saavat ilmaiset responsiiviset verkkosivut Karjalan Liiton sivustolle. Verkkosivuille voi muun muassa lisätä omat sukujuhlat ja muut tapahtumat. Sähköpostin käyttö on viestinnässä nopeaa.

Ansiomerkit

Sukuyhteisöt voivat hakea Karjalan Liitosta pronssista, hopeista tai kultaista ansiomerkkiä tai ruusukemerkkiä Karjalan Liiton jäsenmaksun maksaville seuran aktiiveille.

Edustus

Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liiton edustajia on Karjalan Liiton hallituksessa ja liittovaltuustossa sekä sääntöuudistusta tekevässä työryhmässä.

suvut@karjalanliitto.fi

Juurissa on voimaa!

Ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tule mukaan, kysy lisää! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!