Tule mukaan - aina ei tarvitse edes ilmoittautua!

Tampereen piirin tapahtumat

Tapahtumakalenteri
< toukokuu 2020 >
matiketopelasu

HUOM.HUOM.HUOM.HUOM.HUOM.HUOM:

PIIRIN KAIKKI KOKOONTUMISET ON TOISTAISEKSI PERUTTU!

Piirihallituksen kokous ON PIDETTY sähköpostikokouksena!

PIIRIN KEVÄTKOKOUS 21.3. ON PERUTTU

Karjalaisseurojen Tampereen piirin kevätkokousta Äijälässä, Kangasalla EI PIDETÄ 21.3.

============================================

TIEDOTA TAPAHTUMISTA

Tiedotuskanava Radio Musa 100,5 aineiston toimitukset  toimitus@radiomusa.fi aiheeksi Karjala-menovinki, puh 0400 620036, Pentti Teräväinen.

HALLITUS KOKOONTUU

Hallituksen kokoukset 2020 > 20.04, 25.05, klo 17.30, Koulukatu 12. HUOM: maaliskuun kokousaika vaihtunut (EI kokousta 23.3. eikä 16.3.)

Surakan Sanomat   2020/3                                                            Karjalaisseurojen Tampereen piirissä tapahtuu!

www.karjalanliitto.fi/karjalaisseurojentampereenpiiri

Tiedotuskanava Radio Musa 100,5 aineiston toimitukset  toimitus@radiomusa.fi aiheeksi Karjala-menovinki,  puh. 0400 620036, Pentti Teräväinen.

TAPAHTUMIA

7.3. klo 13    Pirkkalan Karjalaseura julkaisee Evakkotarinoita kirjan, Kirkko-veräjän seurakuntatalolla, Kouluportinkuja 1, Pirkkala. Tilaisuuteen ovat kaikki tervetulleita!

9.3. avautuu    Karjalaisen kirjan näyttely Juupajoen kirjastossa.

15.3. klo 10    Talvisodan päättymisen muistotapahtuma Kalevan kirkossa. Tilaisuus alkaa mesulla klo 10. Messun jälkeen seppelepartiot Kalevankankaan hautausmaalle.

klo 11.15 tilaisuus jatkuu ohjelmallisena  kirkkosalissa. Ohjelman jälkeen kahvit alasalissa  ja sana on vapaa.

Tule mukaan ja tuo ystäväsikin! Iloitkaamme siitä että meillä on rauha ja ihmisillä hyvä tahto!

13.3.    Seppeleiden lasku, klo 13 Sääksmäen hautausmaa, klo14 Metsä-kansan hautausmaa ja klo 15 Valkeakosken hautausmaalla. Valkeakosken Karjalaiset.

21.3. klo 12    Tampereen piirin kevätkokous, Äijälässä, Liuksialankuja 33, Kangasala

25.3. klo18.30    Esitelmä Aino Nenonen ”Kansallispuvut ennen ja nyt” Nokian SPR:n Kotipesä, Pirkkalaistori 1. (Kevätkokouksen jälkeen)

3.4.    Rotinat mammojen kanssa Nokialla, SPR tiloissa Pirkkalaistori 1.

4.4. klo 11 – 13    Tampereen Karjala-seuran Kevätmyyjäiset Koulukatu 12

8.4. klo 16    Nokialla 8.4 klo16, SPR Kotipesässä, Pirkkalaistori 1. Opetellaan jälleen karjalanpiirakoiden tekoa. Tiedustelut Nokian Karjala- seura puh. 050 3110911

19.4. klo 15    Fado konsertti portugalin, suomen ja karjalankielellä, Kirsi Poutanen & Esa Helasvuo, Ikaalisten Oma-Tupa. Järjestäjä Ikaalisten karjalaseura.

25.4.    Karjalan Liiton liittokokous, Karjalatalolla, Käpylänkuja 1, Helsinki

4.5. klo17.30    Rotina-ilta Putkassa, Valkeakosken Karjalaiset ja Tyrvännön Martat

4.5. klo 11 avautuu    Näyttely Hervannan kirjastossa, Insinöörinkatu 39, kertoo luovutetun Karjalan historiasta, kulttuurista ja evakkotaipaleista sekä Hervannan Karjala-seuran omaa  tarinaa.

24.5. klo 15 – 18    Tampereen Karjala-seuran kevätjuhla, Nekalan siirtolapuutarhan Pirtillä

4.6. klo 18    Karjalan puisto / Muisto elää patsaalla perinteinen kukkien lasku. Järjestely vuorossa Karjalan Kaiku.

16.6.    Teatteriretki Valkeakosken teatteriin Aira Samulin´ista kertova tarina. Lippuja Tampereen Karjala-seura Jorma Lind  jorma.lind@gmail.com  puh 050 3557023

KESÄN KATKOJA:

30.5.–2.6.    Ikaalisten karjalaseura kiertää Kannaksella. Ruskeala, Sortavala, Lahdenpohja, Kurkijoki, Hiitola, Käkisalmi, Pyhäjärvi. Majoitukset ja matkan yksityiskohdat selviävät myöhemmin. Tiedustelut Lea Jokinen lea.jokinen@ippnet.fi   040 7342865

2. – 5.6.    Kotiseuturetkiretki Sortavalaan, järjestäjänä Tampereen Sortavala seura, tiedustelut Erkki Heinonen erkki.heinonen@hotmail.fi

puh 040 5471416. Majoitus Riekkalan saaressa, Lambergin lomakylässä. Retki Tulolan- saareen, Valamoon sekä Ruskealan Kivipuistoon.

3. – 6.9.    Tampereen piiri, Karjalan Kaiku, P-nimi perinneyhdistys,  kulttuuri retki Sortavala / Valamo. Tutustuminen Sortavalaan, majoitus hotelli Kaunis. Yksi yö Valamon saarella ja 5 tunnin opastettukierros. Yöpyminen entisissä munkkien keljoissa. Tiedustelut Ritva Surakka 040 7395282 ritva.surakka@pohjolanproto.fi.

MERKKIPÄIVIÄ:

29.4.       Hervannan Karjala-seura    15 v

16.5.       Karjalan Kaiku    80 v

15.8.       Piirin naistoimikunta 50 v

20.9.       Tampereen Karjala-seura  80 v

17.11.     Kangasalan Karjala-seura 80 v

Äijälä 40 v

8.12.       Akaan Karjalaseura 80 v

27.02.2020  Ritva Surakka     puh 040 7395282  ritva.surakka@pohjolanproto.fi

KERHOT, Kevät 2020

Tampereen Karjala-seuran kerhotoiminta Koulukatu 12, naistenkerho, miestenkerho, käsityökerho, murrekerho. Tarkempaa tietoa kerho- ym. toiminnasta www.karjalanliitto.fi/tampereenkarjalaseura tai puheenjohtaja Kari Repo karirepo@gmail.com

Hervannan Karjalaseuran kerhotoiminta on aloittanut kevätkauden, mm. hengellinen piiri, käsityökerho, karjala-kerho, laulukerho, kirjallisuuspiiri, liikuntakerho Kunnon Kulkuniekat.

Kerhotoiminta pääasiallisesti Venlantuvalla, Teekkarinkatu 5.

Tiedustelut kerhomestari Harrilta harri.lundin@gmail.com

TAPAHTUMIA

15.3. klo 10.00 Talvisodan päättymisen muistotapahtuma Kalevan kirkossa. Tilaisuus alkaa mesulla klo 10 ja jatkuu sen jälkeen ohjelmallisena  klo 11.15

21.3. Tampereen piirin kevätkokous, Äijälässä.

8.4. klo 16 Nokialla 8.4. klo16, SPR Kotipesässä, Pirkkalaistori 1. Opetellaan jälleen karjalanpiirakoiden tekoa. Tiedustelut Nokian Karjala- seura puh. 050 3110911

3. – 6.6.                             Retki Sortavalaan, järjestäjänä Tampereen Sortavala seura, tiedustelut

Erkki Heinonen erkki.heinonen@hotmail.com  puh 040 5471416

Merkkipäiviä:                    29.4.       Hervannan Karjala-seura    15 v

16.5.       Karjalan Kaiku    80 v

15.8.       Piirin naistoimikunta 50 v

20.9.       Tampereen Karjala-seura  80 v

8.12.       Akaan Karjalaseura 80 v

30.01.2020

Ritva Surakka
ritva.surakka@pohjolanproto.fi

=======================

TUOTTEITA MYYNNISÄ

Tampereen piiri hankki, keväällä 2019 ilmestyneen Evakkotaival kirjan – Karjalan siirtoväen tarina. Kirja on lainattavissa pientä korvausta vastaan. Lainausohjeet ovat kirjan säilytyslaatikossa.

Kirjaa ei ole saatavana kirjastoista, sen painosmäärä oli 1939 numeroitua kappaletta.

Lue lainausohjeet ja ilmoittele allekirjoittaneelle, missä kirja liikkuu!

Hyvät Tampereen piirin jäsenet ja seurat / yhdistykset! Jokainen on todennut omassa ympäristössään sen, että meitä karjalaisuudesta kiinnostuneita toimijoita on jokainen päivä vähemmän ja vähemmän. Siksi haastankin teidät kaikki talkoisiin Tampereen piirin hyväksi ostamaan ja myymään piirin tuotteita, joiden avulla toimintaa pidetään yllä jatkossakin. Ottakaa tuotteita myyntiin seuroihinne, saatte niistä tukea omankin seuranne toimintaan! Tiedustelut allekirjoittaneelta.

Uusia tuotteita:

Karjala-Pop levyn ensipainos myynnissä hinta 14 € kpl. Seuroille jälleenmyyntiin 12 € kpl minim. 5 kpl. Nuorten tekemä nuorille!

”Titulointia” karjalaisjuurisen piirtäjäkuvittaja Jorma Tiittasen hervottoman hauska kirja saa väkisinkin hyvälle tuulelle ovh 20 €.

Muuta kiinnostavaa:

Äiti Karjala, Karjala tanssii CD-levyt, sävellyskilpailun nuottijulkaisut 4 osaa, Markus Lehtipuun matkaopas, kynsisakset ”Karjalassa ei ole pitkäkyntisiä”, onnittelu- ja osanottoadressit, loput Evakkojuna DVD:t 12 €.

Karjala lehden tuottamia  pitäjäkarttoja luovutetulta alueelta on piirin varastossa jäljellä: Heinjoki, Kanneljärvi, Sakkola, Uusikirkko, Äyräpää hinta 8 €.

Jatkossa karttoja saa tilaamalla allekirjoittaneelta 15 € / kpl.

Pitäjämukeja voitte myös tilata piirin kautta! 15 € kpl

Evakkojuna DVD vielä muutama kappale jäljellä 12 €, hyvä lahjavinkki.

Karjala-Pop levyn ensipainos myynnissä hinta 14 € kpl. Seuroille jälleenmyyntiin 12 € kpl minim. 5 kpl. Nuorten tekemä – nuorille!

KARJALAN LIITTO 80 VUOTTA

Vuosi 2020 on K-liiton juhlavuosi, sekä useiden seurojen perustamisvuosi. Nyt on oikea hetki muistaa jäsenistöä ja toimijoita Karjala laatalla tai piirin näyttävällä ansiomitalilla!

======================

matiketopelasu