Seuraava kiinnostava tapahtuma on pian.

Tervetuloa mukaan yhteiseen toimintaan

ja kiinnostaviin tapahtumiin!

Karjalan Liiton valtakunnalliset Ekumeeniset karjalaiset hengelliset päivät ja Talvisodan päättymisen muistotilaisuus pidettiin Tampereella ja Pirkkalassa 9.–10.3.2019.

Vuonna 2019 Karjalan Liiton teema on Karjalan lapset ja nuoret. Teemalla tuodaan esille lasten ja nuorten toiminnan karjalaista perintöä ja teema huomioidaan erilaisissa tapahtumissa. Lasten ja nuorten näkökulma oli keskeisesti esillä myös Ekumeenisilla hengellisillä päivillä lauantain 9.3. ohjelmassa.

Ekumeenisia karjalaisia hengellisiä päiviä on järjestetty säännöllisesti eri paikkakunnilla. Karjalan liiton vuoden teemaa noudattaen käsitteltiin lasten pyhäkoulutoiminta Karjalassa, mutta puheena olivat myös nykypäivän kerhotoiminta sekä luterilaisessa että ortodoksisessa kirkossa. Puhujina olivat muun muassa arkkipiispa Leo ja Mikkelin piispa Seppo Häkkinen. Puheenjohtajana toimi rovasti Auvo Naukkarinen. Tampereen luterilaisten seurakuntien lasten ja nuorten toimintaa esitteli Riitta Laatu ja ortodoksisen seurakunnan kerhoja isä Heikki Honkamäki.

Ortodoksisen kirkon Nikolainsalissa vietettiin Lasten virsi-iltaa. Musiikkipedagogi Eerika Kapanen ja kanttori Pirkko Leponiemi-Pirhonen laulattivat ja leikittivät apunaan Lasten virsi. Lauluissa korostuvat ilo, laulettavuus, sanojen yksinkertaisuus, mutta myös syvällisyys sekä lapsen oikeus olla lapsi.

Sunnuntaina 10.3. oli vuorossa Pirkkalais-karjalainen messu Pirkkalan uudella kirkolla klo 10.00: Saarna piispa Seppo Häkkinen, liturgi kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth, kanttori ja kuoronjohtaja Pirkko Leponiemi-Pirhonen, Pirkkalan Kirkkokuoro ja Finngips-yhtye, laulusoolot baritoni Tiitus Ylipää. Messumusiikin on säveltänyt, sanoittanut ja sovittanut pääosin Pirkko Leponiemi-Pirhonen. Väkeä kertyi kirkon täydeltä. Naistoimikunta sai tarjoiltua vieraille lounaan kahveineen onnistuneesti suuresta joukosta huolimatta.

Seppelpartio lähti messun päätyttyä Pirkkalan Vanhalle kirkolle sankarihaudoille ja Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkille. Talvisodan päättymisen muistotilaisuus pidettiin Pirkkalan kirkon seurakuntasalissa klo 13-14.30. Ohjelmassa oli mm. Karjalan Liiton puheenjohtajan, kansanedustaja Pertti Hakasen puhe ja Karjalan Kaiku -kuoron laulua. Kutsuvieraiden tervehdykset koskettivat syvästi.

Kuvat:

Talvisodan päättymisen muistotilaisuuden juonsi Pirkkalan Karjalaseuran 18-vuotias puheenjohtaja Ida Ahtikivi.

Lauantain seminaarin puheenjohtajana toimi rovasti Auvo Naukkarinen (vas.). Alustajia olivat arkkipiispa Leo, Tampereen luterilaisten seurakuntien lasten ja  nuorten toimintaa esitellyt johtava varhaiskasvatuksen ohjaaja Riitta Laatu, ja Mikkelin piispa Seppo Häkkinen ja Tampereen ortodoksisen seurakunnan pastori isä Heikki Honkamäki.

Jäsenmaksu 2019

Karjalaisseurojen Tampereen piirin jäseneksi ei voi liittyä suoraan. Toimintaan osallistutaan jäsenseurojen kautta. Ota yhteys lähimpään Karjalaseuraasi.

Yhteystiedot 2019

Hengellisen toimikunnan puheenjohtaja Matti Pirhonen puh.050 320 2890 sp. matti.j.pirhonen@gmail.com.

Ota rohkeasti yhteyttä meihin!

Tule mukaan, kysy lisää! Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita jäseniksimme!