Uudenmaan piirin kesäretki Lohjalle

26.08.2023 10:00 - 26.08.2023 16:30 | Lohja, Lohja

Bussi Helsingistä saapuu noin klo 10 Lohjan Kirkkokentälle, jossa tutustumme Lohjan kirkkoon ja Johannes Virolaisen patsaaseen sekä hautapaikkaan. Lohjalaiset ja muut omatoimiset autoilijat voivat liittyä tässä vaiheessa yhteisbussiin ja matka jatkuu ensimmäiseen kohteeseemme Tytyrin kaivokseen.

TYTYRIN ELÄMYSKAIVOS (https://www.tytyrielamyskaivos.fi/)
Kaivos on ainutlaatuinen matkailukohde noin 100 metrin syvyydessä. Maan uumenissa oppaan johdolla voi nähdä mainarien käden jäljen ja tuntea menneen ajan kosketuksen. Tytyrin Elämyskaivos on ainutlaatuinen ja monitoimialainen käyntikohde, jossa yhdistyvät kaivosteollisuus, Koneen huippuunsa hiottu teknologiakehitys ja matkailualan tuotekehitys. Museoon kannattaa varata hyvät jalkineet ja lämpimät vaatteet, sillä lämpötila saattaa laskea jopa +8 asteeseen kesälläkin!

Noin klo 13 kaivoskierroksen jälkeen siirrymme lounaalle VIVAMOn ravintolaan. Vivamo on vireä loma- ja kurssikeskus Lohjanjärven
rannalla. Lauantailounas (sis. keitto, lämmin ruoka, salaatit, jälkiruoka, kahvi/tee) buffapöydästä. Kaikki ruuat ovat laktoosittomia ja tarjolla aina myös gluteeniton vaihtoehto.

KAARTEEN SOTAMUSEO (https://kaarteensotamuseo.fi)

Lounaan jälkeen, noin klo 14.15–15.45, tutustumme opastetulla kierroksella Kaarteen sotamuseoon. Kyseinen kotimuseo Lohjalla kertoo sota-ajasta ja hyödyntää uutta teknologiaa. Museo kattaa laajasti sota-ajan elämän tarinoita, mm. aitoja rintamaesineitä, kuten sotilaan varustus, kenttäpuhelimia, kasapanos, Molotovin koktail ja puhdetöitä. On myös 20 mm venäläinen kranaatinheitin ” ja Panssarikauhu.

Retken päätteeksi nautimme vielä kahvit ja Lohja 700-juhlaleivoksen Cafe Laurissa Kauppakatu 16). Ohjelma päättyy noin klo 16.30.

Retkellä oppaanamme toimii Torsti Salonen.

Hinta ilman bussia (omin kyydein Lohjalle tulevat) on 60 euroa/henkilö. Sisältää opastetut kierrokset Tytyrissä ja Sotamuseossa, lounaan ja kahvin. Retken lopullinen hinta määräytyy lähtijämäärän mukaan. Sitovat ilmoittautumiset 31.7.2023 mennessä Mariannelle,
marianne.gahan@hotmail.com, puh. 040 077 7910.