näkymä Aulangon näkötornista

Näin kevätkaudella kokoontuu maanantaisin 9-12.00 naistenpiiri ja tiistaisin on avoimet ovet klo 12-14, jolloin kahvitarjoilu 4 euron hintaan.  Parillisten viikkojen torstaisin kokoontuu hengellinen piiri. Tervetuloa mukaan toimintaan.

Kesän 2024 Kesäjuhlat ovat Mikkelissä 15.-16..6.2024. Tapahtumaosiossa ohjeet imoittautumiseen Hämeenlinnan Karjalaseuran järjestämään matkaan.

Kuva. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Karjala-lehden julkaiseminen ei toteudu

Karjalan Liitto halusi pelastaa perinteikkään, Viipurissa vuonna 1904 perustetun Karjala-sanomalehden ostamalla lehden brändin ja julkaisuoikeudet syksyllä 2022 sekä käynnistämällä lehden julkaisutoiminnan uudelleen. Karjala-lehdestä vuoden 2023 aikana julkaistut kaksi näytenumeroa osoittivat, että valitettavasti Liitto ei onnistunut itselleen asettamassaan tehtävässä. Karjala-sanomalehden tilaajamäärä jäi alle kannattavan tason. Karjalan Liiton liittovaltuuston syyskokous 18.11.2023 päätti, että paperisen Karjala-lehden julkaisemista ei enää jatketa.

Karjalainen yhteisö oli panostanut merkittävästi lehden uudistamiseen jo aiemmin. Vuonna 2011 kustantajaksi perustettiin Karjala Lehti Oy, jonka pääomistajia olivat Karjalan Liitto, Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiö, Karjalan säätiö, Teollisuuden- ja liikkeenharjoittajain Seura Pamaus sekä Karjalan Kulttuurirahasto. Karjala-lehden toimintaa ei näissäkään käsissä saatu kannattavaksi. Karjala Lehti Oy:tä jouduttiin toistuvasti pääomittamaan merkittävästi.

Karjala Lehti Oy:n yhtiökokous päätti 5.9.2023 varattomana hakeutua konkurssiin. Omistajat eivät enää suostuneet laittamaan lisää varoja yritykseen. Lehden hallitus oli todennut heinäkuussa 2023 lehden velkojen ylittävän varat. Hallituksella ei ollut muuta mahdollisuutta kuin lähteä valmistelemaan Karjala Lehti Oy konkurssihakemusta, muussa tapauksessa se olisi yhtiön toiminnasta vastaavana syyllistynyt konkurssirikokseen. Konkurssipesän pesänhoitajan mukaan ”pääasiallisin syy Karjala-lehti Oy:n konkurssiin oli ollut jo pidemmän aikaa jatkunut liian raskas kulurakenne yhtiön liikevaihdon tasoon verrattuna”.

Karjala-lehden viimeinen, kaupallisesti toteutettu numero ilmestyi Lappeenrannassa 4.8.2022. Lehden levikki oli loppuvaiheessa noin 4 400 kappaletta, kun se vielä 1990-luvun vaihteessa oli ollut yli 20 000.

Tapahtumista voit lukea lisää täältä