Merkkejä ansioituneille

Karjalan Liiton kuntoralli

Karjalainen verkkoarkisto ja digimuseo suunnitteilla

20.04.2021 11:45

Karjalan Liitto on käynnistänyt hankkeen Karjalaan ja karjalaiseen kulttuuriperintöön liittyvän digitaalisen verkkoarkiston perustamiseksi sekä digimuseon selvittämiseen

Useilla Karjalan Liiton yhteydessä toimivilla säätiöillä ja jäsenseuroilla on tärkeän aineettoman perinnön ohella myös paljon arvokasta aineellista karjalaista kulttuuriperintöä. Viimeisen vuosikymmenen aikana nämä toimijat ovat digitoineet paljon muun muassa valokuvia, perinnekeruita ja äänitteitä. Tietoa ja erilaisia aineistoja on haluttu siirtää siihen muotoon, jossa aineistojen uskotaan hyvin säilyvän ja olevan helposti tavoitettavissa. Osa näistä aineistoista on jo saatavilla erilaisten verkkosivujen ja -palveluiden kanssa, mutta kaikki ei.
Syksyn 2020 säätiöseminaarissa heräsi ajatus yhteisen digitaalisen verkkoarkiston perustamisesta. Tuolloin kuultiin esitys Sastamalan Seudun museossa vuonna 2019 toteutetusta Viipurin läänin Pyhäjärven digitaalisesta kyläesittelystä Topoteekki-verkkoarkistossa (https://sastamala.topoteekki.fi/).

Pyhäjärven väestö asutettiin nykyisen Sastamalan alueelle ja paikalliset karjalaisyhteisöt ovat vapaaehtoisina yhdessä museon kanssa olleet toteuttamassa Vpl. Pyhäjärven tekemistä tunnetuksi digitaalisesti. Topoteekissa esitellään 1930-luvun Pyhäjärven kirkonkylää valokuvia ja tarinoita hyödyntäen. Kyseinen hanke toimii nyt Karjalaan liittyvän verkkoarkiston kokoamisen pilottina ja mallina jatkotoimiin, mutta lopullisena verkkoarkistona voi olla Topoteekin ohella myös jokin muu vaihtoehto. Hankkeen tavoitteena on siis saada kuva siitä, mitä kaikkea materiaalia on olemassa ja tarjota niitä verkkoarkiston avulla ihmisten saataville, koska ne kiinnostavat laajasti.

Museovirasto myönsi Karjalan Liitolle tukea tämän verkkoarkistohankkeen esiselvitysvaiheeseen. Työtä lähtee toteuttamaan historian väitöskirjaa Tampereen yliopistossa viimeistelevä FM Jussi Lahtinen, jolla on kokemusta muun muassa vastaavista hankkeista ja museoalalta. Hän aloitti noin 3–4 kuukautta kestävän työnsä 19.4.2021. Hänen työtään ohjaa työryhmä, johon kuuluu Liiton edustajien ohella myös ulkopuolisia asiantuntijoita.

Karjalan Liitto valmistelee myös Karjalaan liittyvää digimuseo-hanketta. Sitä ryhdytään selvittämään Karjalan Kulttuurirahaston apurahalla. Digimuseoista on Suomessa jo useampia toteutuksia, joihin voit tutustua täältä.

Myös jäsenseuroille lähetetään aiheeseen liittyvä kysely.

Tätä kokonaisuutta avataan 12.5.2021 klo 13–15 järjestettävässä Karjalainen kulttuuriperintö verkkoon -webinaarissa. Katso webinaarin ohjelma ja ilmoittautuminen täältä.

Tule tuolloin kuulolle ja lähde säätiösi tai seurasi kanssa mukaan rakentamaan tätä karjalaisen kulttuuriperinnön aarrearkkua!

Lisätietoja:
kulttuurituottaja Mervi Piipponen