Matka Ruusujen Visby 24.-26.7.2016

27.07.2016 20:32

LÄHDIMME EURAJOELTA SUNNUNTAINA 24.7 KOHTI HELSINKI JOSSA NOUSIMME LAIVAAN JA MERIMATKAMME SILJA EURO PALLA TALLINNAN KAUTTA KOHDEN VISBYTÄ ALKOI.

HYTTIIN MAJOITTUMISEN JÄLKEEN NAUTIMME PÄIVÄLLISEN RUNSAASTA BUFFE PÖYDÄSTÄ. ILTAOHJELMA RUOKAILUN JÄLKEEN OLIKIN JOKAISEN VAPAASTI VALITTAVISSA.

25.7.2016 MAANANTAI

LAIVALLA NAUTITUN AAMIAISEN JÄLKEEN SAAVUIMME VISBYN SATAMAAN KELLON OLLESSA NOIN 10.30. PÄIVÄN OHJELMA OLI VAPAASTI VALITTAVISSA,JOKO OSALLISTUMALLA OPPAIDEN JOHDOLLA SAAREN NÄHTÄVYYKSIIN JA HEIDÄN KERTOMANAAN VÄRIKKÄÄSEEN HISTORIAAN. TAIKKA VAIHTOEHTOISESTI TUTUSTUMALLA ITSE OMAAN TAHTIIN KULKIEN KAUPUNGILLA. GOTLANTI ON RUOTSIN SUURIN SAARI,JONKA PÄÄKAUPUNKI VISBY ON OLLUT VIIKINKIAJALTA,1100-LUVULTA ALKAEN ITÄMEREN KAUPPIAITEN TUKIKOHTANA ,JA 1200-1300 LUVUILLA HANSAKAUPAN PÄÄKONTTORINA. HANSAKAUTENA VIHITTIN MYÖS PYHÄN MARIAN TUOMIOKIRKKO JOKA OLI KAUNIS NIIN SISÄLTÄ KUIN ULKOA KATSOTTUNA. 1200-LUVULLA RAKENNETTIIN VISBYN KAUPUNKIA YMPÄRÖIVÄ MUURI TORNEINEEN.PITUUTTA MUURILLA ON 3,6 KM. VISBYTÄ EI OLE TURHAAN OTETTU UNESCON MAAILMANPERINTÖLISTÄLLE.RUUSUT KUKKIVAT KESÄSTÄ MYÖHÄÄN SYKSYYN TOSIN RETKEMME AIKANA EI OLLUT NÄHTÄVISSÄ RUUSUJEN LOISTOA.OPPAAMME KERTOI POHJAVEDEN OLEVAN KUIVUUDESTA JOHTUEN ALHAALLA JA KASTELU OLI KIELLETTY.

VISBYN VIEHÄTYS ON ENNEN KAIKKEA SEN KESKIAIKAISESSA MILJÖÖSSÄ JA TUNNELMASSA,KAPEAT KUJAT,PIENET ROMANTTISET PUUTALOT JA VANHANAIKAISET KORTTELIT OVAT KUIN SUORAAN KESKIAJALTA. KÄVIMME MYÖSKIN JYLHÄLLÄ HÖGKLINT-JYRKÄNTEELLÄ IHAILEMASSA UPEAA NÄKYMÄÄ YLI KOKO KESKIAIKEISEN VISBYN NÄKYMÄT OLIVAT MAHTAVAT,AINA SATAMAAN ASTI. MATKALLA NÄIMME LUONNONKUKKIAKIN JOTKA KASVAVAT KALKKIPERÄISEN MAAPERÄN VUOSI.TÄLLÄISIÄ OLIVAT SINIKUKKAINEN SIKURI JOTA ON AIKOINAAN KÄYTETTY KAHVIN KORVIKKEENA . VAALEANPUNAINEN SAIPPUANEILIKKA JOSTA MUNKIT VALMISTIVAT TUOKSUVIA SAIPPUOITA.

TUTUSTUIMME MYÖSKIN KASVITIETEELLISEEN PUUTARHAAN JONKA PERUSTAJIA OLIVAT MIEHET JA EDELLEENKIN JÄSENINÄ ON VAIN MIEHIÄ. PUUTERHASSA OLI MONIA VANHOJA JA HARVINAISIE PUITA OLI VANHA MURATTI,APINANLEIPÄPUU ,TULPAANIPUU JA PALJON  MUITA ERIKOISUUKSIA.

25.7-  26.7. 2016 TIISTAI

KOTIMATKAMME ALKOI KELLO 21.00 . KÄVIMME ILLALLA RUOK-KAILEMASSA JA VIETIMME ILTAA KUKIN OMAN MIELTYMYKSENSÄ MUKAAN. NUKUTUN YÖN JÄLKEEN OLI AAMIAISEN AIKA JOHONKA OLIKIN VARATTU RUHTINAALLISESTI AIKAA. KELLON LÄHESTYESSÄ16.00 OLIKIN JO HELSINGIN RANNAT NÄKYVISSÄ JA EDESSÄ OLI BUSSIMATKA KOHTI EURAJOKEA MATKAMME AIKANA ILMAT OLIVAT  AIVAN LOISTAVAT MERI TYYNI JA AURINKO PAISTOI. OLIKO MATKAMME JÄRJESTÄNYT RISTO KOVANEN TILANNUT MYÖSKIN KAUNIIT ILMAT!

LÄMMIN KIITOS RISTOLLE TAASEN NIIN HYVIN JÄRJESTETYSTÄ MATKASTA.