Karjalaseuran 70-vuotisjuhlat 23.10.2016

23.10.2016 20:41

Eurajoen Karjalaseura juhli 70 v. toimintaansa 23.10.2016. Eurajoen Karjaseuran perustava kokous pidettiin Eurajoen seurojentalolla 30.1.1947 ja yhdistysrekisteriin seura merkittiin 18.12.1947

Juhla aliotettiin seppäleiden laskulla sankarivainajien muistomerkille Seppeleen laskivat Hilkka Kovanen ja Jaakko Isokallio.  Karjalaan jääneiden muistomerkille seppeleen laskivat Hilkka Haapanen ja Risto Luukkanen.

Juhlapaikkana oli Eurajoki-sali jossa onnittelut vastaan ottivat seuramme puheenjohtaja Raija Jalonen sekä sihteerimme Marjut Huppunen. Ennen varsinaisen juhlan alkua nautittiin kahvit täytekakun ,pullan ja Herrasväen pikkuleivän kera .

Juhlavieraat tervetulleiksi toivottivat kansallispukuihin pukeutuneena Pirjo Korhonen  Johanneksen pukuun  ja Pekka Korhonen  Valkealan pukuun pukeutuneena Juhla aloitettiin laulamalla Karjalaisten laulu  säestäjänä toimi Piia Eskola ja esilaulajana Solja Virta.

Tervehdyssanat  juhlassa  lausui puheenjohtajamme Raija Jalonen. Raita Karpon estyessä osllistumasta  juhlaamme  Hänet korvasi  oma  satakielemme Solja Virta säestäjänään Piia Eskola. Saimme kuulla heidän esittämänään Merikantoa Ja Sibeliusta. Eurajoen kunnan tervehdyksen esitti kunnanvaltuuston puheenjohtaja  Vesa Jalonen.

Eurajoen seurakunnan tervehdyksen kertoi Kirkkoherra Asko Riihimaa. Hän mainitsi muun muassa miten helppoa oli karjalaisten seurassa tehdä toimituksia  sillä he kyllä pitivät puheen yllä.

Runonlausuntaa esitti Vappu Heikkilä hänellä oli yllä kaunis Tuuterin kansallispuku. Juhlapuhujana ja   Karjalan Liiton tervehdyksen juhlaamme toi liiton  varapuheenjohtaja Maija-Liisa Lindgvist . Hän oli pukeutunut  Kaukolan pukuun.

Juhlassa nähtiin monia Karjalaisia kansallispukuja, jotka ovat todella kauniita , värikkäitä ja suuritöisiä kuvaavat karjalaisten ilosta luonnetta ja taitavina käsitöiden tekijöinä.  Pikku Väkkärät esittivät kansantanhua iloisesti pyörähdellen helmat hulmuten ja nauhat liehuen .Terhi Virta ohjasi pieniä esiintyjiä.

Seuramme historiikin oli laatinut pitkäaikainen jäsen ja sihteerinäkin  toiminut  Hely Laine.Hän kertoi seuramme toiminnasta vuosien varrelta aina tähän päivään saakka.

Juhlassa muistimme pitkään toimineita henkilöitä sekä merkkivuosia juhlivia .Raija Jalonen ja Jouko Hämäläinen luovuttivat Eija Kuismalle Karjalaliiton myöntämän hopeisen kunniamerkin. Hely Laine sai seuraltamme kiitokseksi pitkään jatkuneesta työstä Kalevalakorun Naisen ääni rintaneulan. Syntymäpäiviään kuluvana vuonna juhlineita muistettiin ruusulla.

Musiikkia juhlassamme esitti myöskin Lilian Raja-Aho esittäen Sitruuna perhonen  häntä säesti Vilma Salminen. Saimme kuulla myöskin   hänen oman säveltämän teoksen. Juhlan päätössanat lausui juhlatoimikunnan jäsen Markku Verronen. Juhlan juontajia toimivat Räisälän kansallispukuihin pukeutuneet Maria Nieminen ja Virpi Verronen-Lepistö