Vuoden karjalainen pitäjä- ja kyläkirja 2022

26.11.2022 15:43

Vuoden karjalainen pitäjä- ja kyläkirja 2022

Merja Uotilan toimittama kylähistoria on kattava esitys Käkisalmen Suotniemestä ja suotniemeläisten perheiden vaiheista. Kotikylämme Suotniemi -teos on kaksiosainen: ensin kerrotaan kylän synnystä, menneisyydestä, elinkeinoista ja yhteisöistä, ja toisessa osassa kerrotaan kylän perheiden elämästä niin sotaa edeltävältä ajalta kuin sodan jälkeen. Pääpaino on perheiden tarinoissa ja vaiheiden kaarissa, ihmisten muisteluissa. Kirjassa on tavoitettu hienosti monille karjalaisille merkityksellisintä, monikerroksista kulttuuriperintöä. Myös kotiseutumatkojen muistoilla on sijansa.

Kotiarkistojen aarteisiin pohjautuva kuvitus on paikoin jopa hurmaava. Tytti Toivasen laatima taitto on selkeän tasapainoinen ja graafinen ilme sisältää riittävästi vaihtelua. Etu- ja takakannet ovat tyylikkäät. Kirjasta löytyvät lähdeviitteet ja -luettelot sekä lopusta myös talokartta ja luettelo Suotniemen kylän sankarivainajista. Kaiken kaikkiaan kirjasta paistaa lukijalle huolellinen tutkimus- ja toimitustyö sekä kertomisen into alusta loppuun. Usean tekijän omaäänisten tarinoiden tarkkuus ja ihmiskuvausten lämpö ilahduttavat lukijaa.

Vuoden karjalainen kylä- ja pitäjäteoksen 2022 voittajan valitsi Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Terhi Pietiläinen.

Teoksen tiedot:
Nimi: Kotikylämme Suotniemi
Toimittaja: Merja Uotila
Useita kirjoittajia
Kustantaja: Suotniemeläiset ry
Julkaisuvuosi: 2021 (loppusyksy)
Sivuja: 449
Kovakantinen

Lisätiedot: Terhi Pietiläinen, toiminnanjohtaja, Karjalan Liitto, terhi.pietilainen@karjalanliitto.fi, 044 493 5787.

Aiempien vuosien Vuoden karjalainen pitäjä- ja kyläkirja -palkitut >>