Vuoden karjalainen kirja 2022

26.11.2022 15:48

Vuoden karjalainen kirja 2022

Helena Kujalan kirjoittama teos Tekla – Tahtonaisen elämä on Vuoden karjalainen kirja 2022. Jaakkimassa syntyneestä Tekla Hultinista (1864–1943) kertova kirja on narratiivinen ja samalla yleistajuinen teos tulisieluisesta vaikuttajasta.

Hultin rikkoi omana aikanaan monia rajoja ja lasikattoja, esimerkiksi lukemalla ylioppilaaksi ja väittelemällä tohtoriksi sekä toimimalla naisena yhteiskunnallisesti merkittävissä tehtävissä. Hän oli edellä monia muita. Aluksi nuorsuomalaisena toimiessaan hän osoitti vastarintaa kuulumalla niin sanottuun ”routavuosien naiskagaaliin”. Elämäntyö merkitsi naisten äänioikeuden sekä tasa-arvoisen avioliittolain puolesta toimimista. Hultin työskenteli toimittajana ja valtion virassa, hän toimi myös kokoomuksen kansanedustajana ja rakensi näiden rooliensa kautta suomalaista yhteiskuntaa. Hän ei tuntunut aikailevan tärkeitä asioita edistäessään. Hultin haudattiin kotiseudulleen Jaakkimaan, joka on nykyisin luovutettua Karjalaa.

Kirjan erityispiirteitä

Kirjan kerronta on minämuotoista ja sujuvaa, proosamaista, mutta se tukeutuu tarkasti päiväkirjalähteisiin. Teos on myös ajankohtainen suhteessa tämän hetken tapahtumiin: ne oikeudet, joiden puolesta Hultin aikalaisineen taisteli, eivät ole kaikille vieläkään itsestään selviä ja teemoina myös ajankohtaisia. Kirja tarjoaa myös tavalliselle lukijalle kosolti uutta tietoa ajan murroksesta ja maailman tapahtumista päähenkilön äänellä. Kuvauksensa saavat myös monet aikalaiset, joiden kanssa Hultin toimi. Elävästi kirjoitettu teos vetää lukijan mukaansa ajan tapahtumiin. Pohjatyö on tehty huolellisesti ja teoksen lopusta löytyy aineisto- ja kirjallisuuslähdeluettelo. Kuvitus on löytänyt luontevan paikkansa kerronnan lomassa.

Vuoden karjaisen kirjan 2022 päätti Karjalan Liiton ensimmäinen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Jukka Kopra ja se julkistettiin Karjalatalolla Helsingissä 26.11.2022.

Teoksen tiedot:
Nimi: Tekla - Tahtonaisen elämä
Kustantaja: Warelia
Julkaisuvuosi: 2022
Sivuja: 291
Kovakantinen

Lisätiedot: Terhi Pietiläinen, toiminnanjohtaja, Karjalan Liitto, terhi.pietilainen@karjalanliitto.fi, p. 044 493 5787.

Aiempien vuosien Vuoden karjalainen kirja -palkitut >>