Sulo Maanonen 1929-2022

05.09.2022 19:38

Karjalan Liiton kunniajäsen ja liiton entinen varapuheenjohtaja Sulo Maanonen kuoli 93-vuotiaana 14.8 2022 Tuusulassa. Hän oli syntynyt 23.2.1929 Suistamon Muiniekan Salokylässä.

Talvisodan evakkomatkan jälkeen perhe palasi välirauhan alettua Karjalaan. Jatkosodan aikana lähellä rajaa sijanneesta kotitalosta tuli rintamamiesten sauna ja lepopaikka. Kesällä 1944 evakkomatka vei Kempeleelle, jossa odotti 40 hehtaarin tilan raivaus ja kunnostus. Vanha karjalainen ortodoksisuvun sukunimi Muiniekka vaihtui Maanoseksi.

Sulo Maanonen kävi jatkosodan aikana kaksivuotisen Itä-Karjalan kiertävän mieskotiteollisuuskoulun ja oppi puusepän taidot. Myöhemmin opinnot veivät uusille urille ja hän jatkoi Raahen konepajakoulussa. Siellä hän kouliintui putkimieheksi ja hitsaajaksi. Työuransa Sulo Maanonen teki Tampellan konepajalla ja mentyään mukaan ammattiyhdistystoimintaan Metalliliiton toimitsijana ja järjestöpäällikkönä. Tuota vuonna 1962 alkanutta tehtävää hän hoiti 30 vuotta.

Aktiivisuus karjalaisessa järjestötoiminnassa alkoi varhain - jo 1940-luvulla. Sulo Maanonen perusti Suistamo-seuroja, kun tarve evakkouden myötä erilleen joutuneiden karjalaisten yhteydenpitoon oli suurimmillaan. Hän toimi vuosikymmeniä perustamassaan Suistamon Perinneseurassa, Laatokan Karjalaisten liiton puheenjohtajana ja vuosina 1999-2005 Karjalan Liiton varapuheenjohtajana. Liitossa Maanonen sai lempinimekseen kansliaministeri, kun hän hoiti kokeneena järjestöihmisenä liiton sisäisiä hallinnollisia ja henkilöstöasioita.

Sulo Maanonen edusti Metalliliittoa myös SAK:ssa, jossa hänet opittiin tuntemaan vaikutusvaltaisena ja sovittelevana järjestömiehenä ja tarvittaessa kovanakin järjestöpomona. Karjalaisissa yhteisöissä hän oli vanhan kansan herrasmies, leppoisa henkilö, joka ilahdutti niin toimiston henkilöstöä kuin vieraitaan liiton piirakkamestarina itse leipomillaan sulhaspiirakoilla.  Maanonen palkittiin ansioistaan karjalaisessa järjestötyössä Karjalan Liiton kunniajäsenyydellä ja liiton korkeimmalla kultaisella ansiomerkillä ruusukkein.

Sulo Maanosen perheeseen kuului Oili-vaimo ja viisi lasta. Pääosan elämästään hän asui itse 1970-luvulla suunnittelemassaan ja rakentamassaan karjalaishenkisessä omakotitalossa Tuusulassa. Maanonen osallistui aktiivisesti yhteiskunnalliseen toimintaan, SDP:n jäseneksi hän liittyi vuonna 1945. Hän toimi pitkään Hyrylän Demareiden puheenjohtajana. Oili-vaimo on todennut, että Hyrylän torppa demareiden kokoontumispaikkana oli yhtä tuttu kuin koti. Ensin oli työ, sitten puolue, Karjala ja sitten koti.

Sulo Maanosella oli lukuisia luottamustehtäviä niin Tuusulassa kuin laajemminkin tärkeää musiikkiharrastusta unohtamatta. Yhteiskunnalliset asiat ja karjalainen järjestötoiminta kiinnostivat loppuun asti.

Karjalainen heimo muistaa Sulon lämpimänä, kaikki huomioivana ortodoksisen karjalaisuuden vaalijana ja edusmiehenä.

Markku Laukkanen
Risto Kuisma

Kirjoittajat ovat Karjalan Liiton kunniapuheenjohtaja ja kunniajäsen.