Karjala-lehden tulevaisuuteen liittyvän lukijakyselyn tulokset ovat luettavissa

03.09.2022 09:13

Sanomalehti Karjalan julkaiseminen Karjala Lehti Oy:n kustantamana päättyi 4.8.2022. Karjalan Liitto selvittää parhaillaan, voisiko se jatkaa lehden julkaisemista, mikäli julkaisuoikeudet jossain kohtaa siirtyvät Liitolle. Tähän liittyen toteutettiin elokuussa lukijakysely siitä, millainen lehti lukijoita jatkossa kiinnostaisi.

Vastauksia kyselyyn tuli kaikkiaan 428. Niiden perusteella karjalaiset juuret sekä informaatio Karjalasta/karjalaisuudesta ovat vahva syy lukea lehteä. Paperilehti koettiin vastanneiden joukossa tärkeänä muotona, mutta myös digilehteä toivottiin. Lehdestä halutaan jatkossakin lukea hyvin pitkälti sen kaltaisia juttuja, mitä siellä on ollut aiemminkin: kulttuurijutut, uutiset ja jutut Karjalasta, henkilöhaastattelut, uutiset karjalaisten suku- ja pitäjäseurojen sekä järjestöjen toiminnasta sekä reportaasit karjalaisista tapahtumista kiinnostavat. Kerran kuukaudessa ilmestyvä lehti olisi runsaan enemmistön mielestä riittävä. Lehden hinta ei ole muodostunut monellekaan esteeksi tilata lehteä, vaan syynä on ollut muun muassa se, että vastaajat lukevat lehteä muualla, eivät ehdi lukea lehtiä ollenkaan, lehteä ei ole markkinoitu kiinnostuneelle lukijalle tai että ei ole edes tiennyt lehden olemassaolosta.

Kyselyyn vastanneiden ja yhteistietonsa luovuttaneiden kesken arvottiin 10 kappaletta värillisiä Luovutettu Karjala -karttoja sekä yksi kirjalahjakortti (arvo 35 €) SieMie-puodin valikoimaan. Arvonta on suoritettu ja voittajille ilmoitetaan viikolla 36.

Lehtiyhtiön ylimääräinen yhtiökokous kokoontuu maanantaina 5.9.2022, jonka jälkeen on odotettavissa lisätietoja lehden tulevaisuudesta.

Ohessa laajempi raportti kyselystä: Kyselyraportti

Lisätiedot: Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn, outi.orn@karjalanliitto.fi, p. 050-3041444