Tuutha siekii ja ol niingon gotonas! Karjalaiset kesäjuhlat 17.-19.6.2022 Raumalla

16.06.2022 08:29

Karjalan Liitto ja Karjalan Liiton Satakunnan piiri järjestävät järjestyksessään 72. Karjalaiset kesäjuhlat 17.-19.6.2022 Raumalla.

Juhlaviikonloppu kokoaa yhteen tuhansia karjalaisjuurisia ja karjalaisuudesta kiinnostuneita eri puolilta maata. Viikonlopun eri tilaisuuksiin odotetaan noin 15 000 kävijää.  Kaikille avoimien Karjalaisten kesäjuhlien® ohjelmisto tuo esille karjalaisen kulttuurin, ja vieraat tutustuvat myös satakuntalaisuuteen.

Äijänsuon jäähalli on kesäjuhlaviikonlopun pääpaikka. Siellä on 18.–19.6. kaiken kansan Karjalainen tori, Karjalaansa etsivien pitäjäinfo ja sukututkijoiden päivystys, VIP-piirakkakisa ja eri-ikäisten piirakkakisat, lasten puuhapaja, piirakkakahvila, lauantaina on Ol niingon gotonas -musiikki-iltapäivä, jossa konsertoi mm. Anne Mattila. Lisäksi iltamat ja tanssit, jossa esiintyy Heidi & Ritarit -yhtye sekä Pirre alias Eija Vilpas. Lauantaina Pyhän Ristin kirkossa on hengellisiä tilaisuuksia ja Viipurissa v. 1897 perustettu Viipurin Lauluveikot -mieskuoro laulaa suoraan sydämiin Serenadimestarit-konsertissa.

Sunnuntai alkaa kunniakäynneillä ja Karjalaisen kansan messulla. Päivän kohokohta on satojen, ellei tuhansien kansallispukuisten marssijoiden kulkue läpi kaupungin. Karjalaiset kesäjuhlat päättyvät jäähallilla järjestettävään päiväjuhlaan, jossa juhlapuheen pitää kirjailija Anna Kortelainen, karjalaisia karjankutsuhuutoja esittää äskettäin maailmanmaineeseen singahtanut muusikko Vilma Jää sekä Puolustusvoimien varusmiessoittokunta.

Sotien 1939–1945 jälkeen Satakunta oli Turun ja Porin läänin osa. Läänin alueelle asutettiin lähes 68 000 siirtokarjalaista Karjalankannakselta, erityisesti Räisälän, Vpl. Pyhäjärven ja Hiitolan pitäjistä.

Karjalaisten vaiheita ja luovutetun Karjalan historiaa esitellään juhlaviikonlopun eri tapahtumissa.

Karjalan Liiton puheenjohtaja Outi Örn kutsuu kaikkia tervetulleiksi kesäjuhlille.
Katso tervetulotoivotus täältä (Facebook).

Kesäjuhlilla on tavattavissa myös Karjalan Liiton uusi toiminnanjohtaja Terhi Pietiläinen. Tervetuloa juttelemaan hänen kanssaan.

Edellisen kerran Karjalaiset kesäjuhlat järjestettiin Raumalla v. 1988.

Tervetuloa Raumalle!

Ja ol niingon gotonas!

Katso ohjelma Karjalaisten kesäjuhlien sivuilta.