Karjalan Liiton liittohallituksen tiedote 2/2022

11.03.2022 18:03

Tiedote 2/2022

Liittohallituksen kokous 9.3.2022

Liittohallitus keskusteli Ukrainan tilanteesta ja Liiton toimenpiteistä asiaan liittyen. Venäjän valtio on hyökkäyksellään Ukrainaan rikkonut törkeästi kansainvälistä oikeutta, kansojen itsemääräämisoikeutta sekä aiheuttanut hengenvaaraa ja inhimillistä kärsimystä ukrainalaisille.

Karjalan Liitto on julkaissut lyhyen tiedotteen asiaan liittyen työvaliokunnan kokouksen jälkeen 2.3.2022 ja keskeyttänyt kaikki yhteistyöhankkeet venäläisten toimijoiden kanssa. Liittohallitus päätti lahjoittaa 3000 € ukrainalaisten tukemiseen Kirkon ulkomaanavun kautta. Lisäksi liittohallitus päätti tukea Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa ry:tä tukikannanotolla. Muuta yhteistyötä (esim. kulttuuriyhteistyö tai seminaari) suunnitellaan myöhemmin. Liitto laatii omille jäsenseuroilleen tilanteeseen liittyen tarkemman ohjeistuksen, jossa otetaan kantaa mm. jäsenseurojen tekemään rajantakaiseen yhteistyöhön.

Puheenjohtaja ja toiminnanjohtaja kertoivat Kiinteistö Oy Karjalaisten Heimotalon ajankohtaisesta tilanteesta. Heimotalon hallitus on jättänyt Helsingin kaupungille kaavamuutoshakemuksen, joka toteutuessaan mahdollistaisi lisärakentamisen. Heimotalon yhtiökokous on aiemmin hyväksynyt kaavamuutoksen hakemisen. Hankkeesta pidetään infotilaisuus huhtikuun aikana Karjalatalolla.

Toiminnanjohtaja esitteli hallitukselle tilinpäätöksen ja vuosikertomuksen, jotka päätettiin esittää hyväksyttäväksi aiemmin ilmoitetun ajankohdan mukaisesti 23.4.2022 kokoontuvalle liittovaltuustolle. Tilinpäätös muodostui positiiviseksi, koska vaikeinakin aikoina kustannusrakennetta on kyetty tervehdyttämään.

Liittohallitus käsitteli toiminnanjohtajan rekrytointia. Tehtävään liittyen tuli määräajan puitteissa 35 hakemusta. Näistä seitsemän henkilöä on kutsuttu haastatteluun. Liittohallitus pyrkii tekemään päätöksen uudesta toiminnanjohtajasta vielä maaliskuun aikana. Vt. toiminnanjohtajana toimii toistaiseksi kulttuurituottaja Mervi Piipponen. Eläkkeelle jäävän viestintävastaava ja kulttuurituottaja Saija Pelvaksen tehtävän rekrytointi käynnistetään huhti-toukokuussa, samoin kuin työvapaata jatkavan markkinointiassistentti Outi Kuivasniemen tehtävän.

Kokouksen lopuksi liittohallitus kiitti väistyvää toiminnanjohtajaa Pertti Hakasta tehdystä työstä.