Ol niingon gotonas – Karjalaiset kokoontuvat Raumalla

28.02.2022 11:01

Karjalan Liiton 72. Karjalaiset kesäjuhlat järjestetään Raumalla 17.–19.6.2022

Kesäjuhlien järjestämiseen oli varauduttu jo viime vuonna, mutta koronan takia kesäjuhlat peruttiin, kuten myös Karjalan Liiton 80-vuotisjuhlavuonna 2020. Muutoin ne on järjestetty yhtäjaksoisesti vuodesta 1949. Juhlainnostus onkin nyt korkealla sekä juhlien tekijöillä että eri puolilta Suomea saapuvalla juhlaväellä. Kaikille kiinnostuneille avoimet kesäjuhlat kokoavat vuosittain tuhansia karjalaisjuurisia ja karjalaisuudesta kiinnostuneita.

Viikonlopun tilaisuuksissa karjalaiset ja satakuntalaiset perinteet ja kulttuuri kohtaavat Ol niingon kotonas -teemalla.  Perjantaina 17.6. muualta tulevalle juhlaväelle esitellään erityisesti raumalaista kulttuuria ja elämänmenoa, muun muassa Unescon maailmanperintökohteita ja merellistä Raumaa. Muutoin juhlaviikonloppuna halutaan nostaa esille elävää ja monipuolista karjalaista kulttuuria.

Karjalaisten kesäjuhlien avajaiset pidetään lauantaina 18.6. Rauman torilla. Muutoin kesäjuhlien keskuspaikkana on Rauman jäähalli, jossa on avoinna kaiken kansan karjalainen tori, piirakkakisat ja -kahvila, sekä muun muassa Karjalan pitäjien esittelyä ja sukututkijoiden info. Kuorokavalkadissa esiintyvät karjalaiset kuorot, Ol niingon gotonas -musiikki-iltapäivässä ja lauantai-illan iltamissa ja tansseissa on runsaasti musiikkiohjelmaa. Ohjelmassa tutustutaan myös Rauman murteeseen ja karjalan kieleen. Perinteisesti kesäjuhlilla on myös hengellistä ohjelmaa ja urheilua. Karjalan maraton ja Nuorten maili juostaan Lähdepellon urheilukeskuksessa. Myös SM-kyykässä kisataan. Sunnuntai huipentuu tuhansien kansallispukuisten marssijoiden lippukulkueeseen ja jäähallissa pidettävään päiväjuhlaan.

Evakot toivat karjalaisuuden Satakuntaan

Karjalaisuus on Satakunnassa vahvaa. Siellä karjalaisuus juontaa juurensa erityisesti viime sotien jälkeiseen aikaan. Tuolloin maakuntaan asutettiin useita tuhansia evakkoja, jotka joutuivat jättämään kotinsa Karjalankannaksella.  Satakuntaan väestöä tuli muun muassa Hiitolasta, Räisälästä ja Vpl. Pyhäjärveltä ja myös Koivistolta. Kesäjuhlien tunnus liittyykin Raumaan ja koivistolaiseen laivanrakennusperinteeseen, sillä Suomenlahden rannalla sijainnut Koivisto oli merkittävää laivanrakennusseutua. Koivistolaisia laivanrakentajia tuli tekemään sotakorvauskuunareita Hollmingin telakalle. Raumalla Karjalaisia kesäjuhlia juhlittiin viimeksi vuonna 1988.  Karjalan Liiton Satakunnan piirin alueella toimii edelleen lukuisia karjalaisia yhdistyksiä.

--

Edellisinä vuosina Karjalaisten kesäjuhlien tilaisuuksiin on osallistunut 15 000–20 000 kävijää. Kiinnostuksen uskotaan olevan samanlaista tänäkin vuonna muutaman vuoden tauon jälkeen. Karjalaisten kesäjuhlien järjestelyvastuu on Karjalan Liiton Satakunnan piirillä, mutta järjestelyissä on vahvasti mukana myös Rauman kaupunki ja Karjalan Liitto.

Karjalaisten kesäjuhlien ohjelmatiedot päivittyvät:
www.karjalaisetkesajuhlat.fi

Lisätietoja: juhlatoimikunnan puheenjohtaja Jouko Hämäläinen, p. 0400 251 834, jouko.hamalainen@hotmail.com.