Karjalaisen perinteen kursseja Karjalatalolla

31.01.2022 14:14

Piirakkakurssit helmi- ja maaliskuussa

Alkuvuoden piirakkakursseilla opetellaan tekemään karjalanpiirakoita, erikoisuutena mukana on tattarikuorinen ohrapiirakka ja pyöreä perunapiirakka. Lisäksi tehdään sulhaspiirakoita. Opettajana on liiton perinnetoimikunnan puheenjohtaja Kirsi Limatius.

Piirakkakurssit lauantaisin ja sunnuntaisin (kaksi eri kurssia, joilla sama sisältö) klo 10–15:
Ajankohta ja ilmoittautuminen:
la 26.2., ilmoittautuminen 11.2. mennessä.
su 27.2., ilmoittautuminen 14.2. mennessä.
la 26.3., ilmoittautuminen 11.3. mennessä.
su 27.3., ilmoittautuminen 11.3. mennessä
Ilmoittautuminen: Ks. yllä olevista linkeistä kunkin kurssin osalta.

Hinta: Karjala-kortilla 50 €, muutoin 65 € sisältää opetuksen, reseptit, aamukahvin ja piirakkamaistiaiset.
Kurssipaikka: Karjalatalo, Käpylänkuja 1, 00610 Helsinki.
Kurssille otetaan 12 osanottajaa. Kurssi toteutetaan, jos osallistujia on riittävästi.
Muutokset mahdollisia.

Lisätietoja Kirsi Limatiukselta, p. 040 549 4837.

Piirakkakurssin peruutusehdot:
•    Jos osallistuja peruuttaa osallistumisensa viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen, veloitamme järjestelykuluina 25 euroa.
•    Ilmoittautuminen kurssille on sitova. Kurssimaksua ei palauteta, jos jäät pois järjestäjästä riippumattomasta syystä.
•    Jos et pääse osallistumaan kurssille ja ilmoitat siitä kaksi viikkoa ennen kurssia, voit ilmoittaa kurssille jonkun toisen henkilön.
•    Kurssimaksu palautetaan, jos perut kurssin sairastumisen takia ja sinulla on esittää
lääkärintodistus.

Tunteiden ilmaisua sanoin ja melodioin -itkuvirsikurssi 26.–27.3.

Kurssilla (la-su 26.–27.3. klo 10–16) perehdytään äänellä itkemisen taustoihin, historiaan ja kuullaan perinteen merkityksestä tämän päivän ihmiselle. Koulutuksen aikana tutustutaan erilaisiin itkuihin ja kuullaan itkunäytteitä. Omaan itkemiseen ja oman itkun tekemiseen edetään itkukieli-, mielikuva-, melodia- ja muita harjoituksia tekemällä. Tule tutustumaan ikiaikaiseen esiäitien perinteeseen.
Kurssin opettajana on Äänellä Itkijät ry:n kouluttaja Pirkko Fihlman.
Ilmoittautuminen 9.3.2022 mennessä. Ks. tiedot tapahtumasivulta.
Hinta: Karjala-kortilla 70 €, muilta 90 €. Sisältää koulutuksen, materiaalit ja kahvit molempina päivinä.
Muutokset mahdollisia.

Kurssin järjestää Karjalan Liitto ry, Äänellä Itkijät ry ja Opintokeskus Sivis.

Itkuvirsikurssin peruutusehdot:
•    Jos osallistuja peruuttaa osallistumisensa viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen, veloitamme järjestelykuluina 35 euroa/kurssipäivä.

Kirjontakurssi 2.–3.4.

Karjalainen kirjonta, käspaikkakirjonta ja nurjaton etupisto ovat kaikki nimiä tälle upealle perinnetekniikalle, johon perehdytään viikonloppukurssilla. Kurssi sopii erityisesti jo alkeet osaaville, mutta mukaan voi tulla, vaikka ei kirjontaa olisi vielä kokeillutkaan. Viikonlopun aikana harjoitellaan monia erilaisia kirjontatapoja kuten ristipistoja, nurjattomia etupistoja, revinnäisiä, satiinipistoja ja virkkauskirjontaa. Samalla opitaan niiden historiaa. Jokainen tekee omia kokeilujaan ja etenee opettajan opastuksella omaan tahtiinsa. Molempien kurssien opettajana toimii kansatieteilijä ja käsitöiden opettaja Ilta Hämäri.
Ajankohta ja ilmoittautuminen: la-su 2.–3.4.
Ilmoittautuminen 16.3. mennessä. Ks. tiedot tapahtumasivulta.

Hinta: Karjala-kortilla 95 €, muille 105 €. Hintaan sisältyy opetus, opetusmonisteet ja kahvit molempina päivinä. Jokainen hankkii ennakkoon kangasta harjoittelua varten, kirjonta- ja ompelulangat sekä neulat. Niistä opettaja antaa ohjeita etukäteen.
Kurssipaikka: Karjalatalo, Käpylänkuja 1, 00610 Helsinki.
Kurssi toteutuu, jos osallistujia on riittävästi.

Kirjontakurssin peruutusehdot:
•    Jos et pääse osallistumaan kurssille ja ilmoitat siitä viikkoa ennen kurssia, voit ilmoittaa kurssille jonkun toisen henkilön.
lääkärintodistus.

Näin teen oman ryijyn -koulutus 2.4.

Lauantaina 2.4. klo 10–16 tutustutaan valmiille pohjakankaalle ommeltavan ryijyn tekemiseen. Lisäksi suunnitellaan omaa miniryijyä ja aloitetaan oman työn ompelu.
Ohjaajana on artesaani, FL (käsityötiede) Anna-Kaisa Kaartinen.
Hinta: Kurssin hinta on 45 euroa Karjala-kortilla ja muuten 60 euroa.
Hintaan sisältyy opetus, kokeilumateriaalit sekä kahvit
Materiaalikulut: Lisäksi kurssilaisille hankitaan eri maksusta yhteistilauksena ryijypohja ja lankaa. Tästä tiedotetaan ilmoittautuneille erikseen. Materiaalien hintatietoja tapahtumasivuilla.
Ilmoittautumiset 14.3.2022 mennessä. Katso tarkemmin tapahtumasivulta. Ilmoita nimesi lisäksi osoitteesi, sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi. Lisätietoja: mervi.piipponen@karjalanliitto.fi, p. 040 583 9295.
Kurssipaikka: Karjalatalo, Käpylänkuja 1, Helsinki.
Kurssin järjestää Karjalan Liitto Opintokeskus Siviksen tuella.

Peruutusehdot:
Kurssi toteutetaan, jos osallistujia on riittävästi.

•    Jos osallistuja peruuttaa osallistumisensa viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen, veloitamme järjestelykuluina 25 euroa/kurssipäivä.