Kalevalan hahmot valokuvina – Anu Hedborgin näyttely Karjalatalolla

31.01.2022 15:49

Luonnottaret ja mytologiset äijät -valokuvataidenäyttely tuo esille taiteilija Anu Hedborgin valokuvia Kalevalasta sekä kansantaruista. Ne esittelevät suomalaista mytologiaa ja kalevalaisuutta peilattuna nykypäivään. Teokset on valokuvattu vuosien 2020–2022 aikana. Niissä esiintyvät henkilöt ovat tavallisia suomalaisia ihmisiä ja pääsääntöisesti heitä on kuvattu lähiluonnossa. Anu Hedborg sulauttaa yhteen taiteessaan nykyihmistä ja kansanperinteen mystiikkaa.

Aihe syntyi sattumalta

Idea näyttelyssä esillä oleviin valokuviin syntyi osittain sattumalta. Aiemmin lähiluontoa ja sittemmin henkilöitä valokuvan kautta tutkinut Anu oli kuvaamassa täysin toista aihetta mökillään kesällä 2020, kun kuvaan ilmestyikin Vellamo.  Valokuvan mallina toiminut Johanna Sillanpää istui kivellä veden yli horisonttiin katsellen valkoiseen kankaaseen kietoutuneena, eli ilmiselvä veden emäntä. Tämä hahmo inspiroi valokuvaajaa jatkamaan kalevalaisen teeman parissa. Naiseuskuviensa jälkimainingeissa oli luontevaa siirtyä kuvaamaan kalevalaisen naisen maailmaa ja sitä, miten se istuu nykypäivään. Valokuvamalleja löytyi helposti ja jokainen heistä antoi ripauksen omaa sävyänsä valokuviin. Moni kertoi myös löytäneensä paljon omaa tarttumapintaa esittämänsä hahmon kautta.

Kirjailija Tiina Piilola on yhtä lailla tutkinut kalevalaisia naisia tekstiensä kautta, joten yhteinen sävel löytyi nopeasti. Syntyi näyttelykokonaisuus “Luonnottaret”, joka oli esillä Jämsänkoskella kesällä 2021.

Mieskuvat esillä ensi kertaa

Kiinnostus Kalevalaan kyti silti Anun mielessä yhä. Oli aika luoda lisää ja mikä olisikaan ollut luontevampaa, kuin siirtyä kansantarustomme miespuolisiin hahmoihin. Yhtä helposti kuin naistenkin kanssa valokuvat alkoivat luoda itse itseään. Kuvattavat löytyivät helposti ja läheltä, ja edelleen lähiluonto tarjosi huikeat puitteet tuoda esille rooleihinsa heittäytyneitä miehiä. Näistä valokuvista syntyi teoskokonaisuus “Mytologiset äijät”, mikä nähdään ensimmäistä kertaa esillä Karjalatalolla yhdessä Luonnottarien kanssa. Nähtävillä on kattava poikkileikkaus kansalliseepokseemme sekä mytologiaan.

Tutustu netissä tai tule Karjalatalolle:
Kalevalan päivän aikaan sijoittuva ja Kalevalaan liittyvä valokuvanäyttely korvaa tämän vuoden Kalevalan päivän juhlan, koska koronaan liittyen olemme joutuneet karsimaan lähitilaisuuksia.

Luonnottaret ja mytologiset äijät -valokuvataidenäyttely Karjalatalolla 10.2.–2.3.2022
Käpylänkuja 1, Helsinki.
Avoinna arkisin klo 10–18.