Karjalan kielen viikko 22.-28.11.2021

22.11.2021 13:17

Karjalan kieli eläy!

Karjalan kielen viikkoa vietetään 22.-28.11.2021.

Marraskuuna 27. päivänä vuonna 2009 tasavallan presidentti Tarja Halonen antoi asetusmuutoksen, jolla Euroopan alueellisten tai vähemmistökielten peruskirjaa sovelletaan myös karjalan kieleen. Nykyään 27.11. on Suomen karjalankielisten viettämä epävirallinen karjalan kielen päivä.

Karjalan kieli on oma itsenäinen kielensä, jota ei pidä sekoittaa suomen kielen Pohjois- tai Etelä-Karjalan maakuntien murteisiin.

Karjalan kieli on suomen läheisin sukukieli, ja sitä on puhuttu Raja-Karjalan pitäjissä. Karjalan kieltä elvyttävät useat Karjalan Liiton jäsenseurat, joiden jäsenistössä monet ovat taustaltaan karjalankielisiä.

Karjalan Liitto edistää kielen elinvoimaisuutta muun muassa 26.–28.11. pidettävän kielikurssin sekä tulevien verkkokurssien avulla.

Lue lisää Itä-Suomen yliopiston sivuilta.

Hyvää karjalan kielen viikkoa!