Karjalainen sukuni -webinaarisarja jatkuu

11.10.2021 11:46

Esillä Pärssiset Kannakselta, Lasaroffit Uhtuan Röhöstä ja Ignoilan kylän sukuja Suojärveltä

Karjalaisten sukujen tarinoita esitellään Karjalainen sukuni -webinaarisarjassa, jonka järjestävät yhteistyössä Karjalan Liitto, Karjalan Sivistysseura sekä Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto.
Webinaarit striimataan kerran kuukaudessa torstaisin kello 18 alkaen Karjalan Sivistysseuran YouTube-kanavalla. Jokaisen luennon tallenne on katsottavissa myös myöhemmin. Linkki tallenteisiin on myös Karjalan Liiton sivuilla.

Syksyn ensimmäisessä webinaarissa 9.9. Ahti Kurri valaisi geneettisen sukututkimuksen periaatteita käyttäen havainnollistajana Karjala DNA -projektin osallistujia ja mitä 2000 DNA-testin tehneen jäsenen Karjala DNA -projektin tulokset kertovat luovutetun Karjalan väestön juurista. Esityksessä kuultiin, mitä geneettinen sukututkimus on, mihin se perustuu ja miksi ihmisen DNA-näytteestä saadaan selville hänen sukujuuriaan. Katso Ahti Kurrin esitys täältä.

Pärssiset – Karjalaisen suvun 500 sodan ja rauhan vuotta -luento to 14.10. klo 18 alkaen

Syksyn 2021 toinen luento 14.10.2021 klo 18 alkaen koostuu kolmesta esitelmästä, jotka kaikki valottavat Pärssisten suvun moninaista tarinaa. Olavi Pärssisen (Pärssisen Sukuseuran puheenjohtaja) esitelmän otsikko on Pärssiset – Karjalaisen suvun 500 sodan ja rauhan vuotta. Luento käsittelee muun muassa sitä, miten Pekka Pekanpojasta tuli Pekka Pärssinen 1500-luvulla Muolaassa, suvun alkuvaiheita sotaisessa Karjalassa, elämää ja kuolemaa 1800-luvulla ja esimerkkien valossa sitä mihin suku on myöhemmin levittäytynyt. Kyösti Pärssinen (Pärssisen Sukuseuran varapuheenjohtaja) esitelmöi otsikolla Pärssiset – idän ja lännen välissä 1600-luvun Karjalassa. Vuokko Pärssinen-Tainion (Pärssisen Sukuseuran sihteeri) aiheena on Pärssisiä Venäjällä – Inkerin asuttajia, pietarinsuomalaisia ja punapakolaisia.

Viena ja Raja-Karjala

Marraskuun fokus siirtyy Vienan Karjalaan, kun Tanja Lasaroff kertoo 11.11. Uhtuan Röhön kylän Lasaroff-suvusta. Hän keskittyy esityksessään niihin haasteisiin, jotka liittyvät sukututkimuksen aloittamiseen tyhjästä, kun tiedossa on vain sukunimi ja vieras paikkakunta vieraassa maassa. Toinen teema on pakolaisuus ja sen tuomat hankaluudet sekä pakolaiselle itselleen että tutkijoille ja jälkipolville, jotka haluavat asiasta tietää lisää. Kolmas näkökulma on myös ilo siitä, kun saa ympärilleen saman aiheen parissa askaroivia heimolaisia sekä esipolvien hiljaisuuden kadottamia sukulaisia.

Syyskauden päättää 9.12. Ted Leclairen englanninkielinen esitys, jonka aiheena on Raja-Karjalan ja Aunuksen rajalla sijaitseva Ignoilan kylä. Tämän aiemmin Suomen itäisimmän kylän tarinaa ja kehityskulkua tarkastellaan sen perustajasukujen (Burtsoff, Kononoff, Murto, Löllö ja Pimenoff) vaiheiden kautta. Tämän suurimmillaan 250 asukkaan kylän asukkaat elättivät itsensä maataloudella ja kausittaisella metsätyöllä. Rauhallinen ulkokuori kuitenkin ei riitä kattamaan tämän strategisesti rajalla sijaitsevan kylän koko kuvaa. Vain kymmenkunta kilometriä Veskelyksen kirkonkylästä sijaitsevaa Ignoilaa käyttivät kauttakulkupaikkanaan vakoojat, pakolaiset, poliittiset vangit ja karkotetut suomalaiset kommunistit. 1900-luvun alkuvuosina kylässä saatiin ensimmäisten joukossa tuta keisarikunnan venäläistämispolitiikan seuraukset, ja Ignoila oli myös ensimmäisiä kyliä, joita ammuttiin tykistöllä talvisodassa. Tässä esityksessä tarkastellaan Ignoilan sukujen historiaa kylän perustamisesta viime vuosisadan alun turbulenttien kehitysten kautta aina lyhyen kukoistuskauden loppuun, kun Wiborg Wood Co. voimalaitoksellaan toi sähkön alueelle 1938.

Karjalainen sukuni -webinaarisarjan tulevat luennot

to 14.10.2021 klo 18 Pärssiset – Karjalaisen suvun 500 sodan ja rauhan vuotta, Olavi Pärssinen, Kyösti Pärssinen ja Vuokko Pärssinen-Tainio
to 11.11.2021 klo 18 Sukunimen jäljillä: suku Lasaroff / Lazarev Röhöstä, Tanja Lasaroff
to 9.12.2021 klo 18 The Village of Ignoila - at the Crossroads of Two Nations, Ted Leclaire

Webinaarisarjan luennot ovat katsottavissa Karjalan Sivistysseuran YouTube-kanavalla sekä suorassa lähetyksessä että myöhemmin tallenteina. Tallenteisiin on myös linkki Karjalan Liiton sivuilta. https://www.youtube.com/channel/UCq-GMy7uxYTJz2PijuEfsmA

Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia.

Tervetuloa karjalaisten sukujen kiinnostavaan maailmaan!

Yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa.