Evakkopatsas paljastetaan Lahdessa 14.8.

16.07.2021 13:10

Evakkopatsas paljastetaan Hennalassa Lahden Upseerikerhon Komentajanpuistossa 14.8.2021.

Patsaan tausta juontaa yli kolmenkymmen vuoden taakse. Vuonna 1987 kipsinen pienoismalli lahjoitettiin Lahden Karjalaisille saatesanoin, että jos idea syntyy, voitte hyödyntää tätä patsasaihetta ja käyttää vapaasti.

Pienoismalli unhoittui vuosikausiksi erääseen varastoon. Myöhemmin yrityksen lopettaessa toimintaansa sieltä pyydettiin Lahden Karjalaseuraa noutamaan pienoismalli.

Kun patsas oli pölyjen seasta löydetty, alettiin selvittää patsaan taustoja tarkemmin. Karjalaseuran vanhemmat jäsenet muistivat, että patsaan on valmistanut Pekka Asikainen. Häneltä varmistettiin, että patsasta voi käyttää seuran tarpeiden mukaan. Lahden Karjalaseurassa oltiin sitä mieltä, että evakkojen tuskainen taival pitäisi ottaa huomioon.

Seurassa syntyi ajatus pystyttää evakkopatsas Lahteen, sillä kaupunki  oli maan suurin evakkojen asuttaja väkilukuunsa nähden. Silloinen Lahden kaupunginjohtaja Uuno Takki oli jopa rautatieasemalla houkuttelemassa siirtoväkeä jäämään Lahteen, jossa oli runsaasti työtä tarjolla.

Näin alkoi patsasprojektin eteenpäin vieminen. Patsaan pienoismallin suunnitellut Pekka Asikainen vetosi ikäänsä, ja toivoi hankkeeseen nuorempaa tekijää. Lahden Karjalaseuran jäsen, kuvanveistäjä Reijo Huttu tunnetaan useista veistoksistaan, kuten sotainvalidien ja jalkapalloilija Jari Litmasen patsaat.

Monen mutkan takaa patsaalle onnistuttiin löytämään paikka historiallisesti kuuluisan Hennalan Upseerikerhon edustalta Komentajapuistosta, osoitteessa Upseerikeronkatu 3, 15700 Lahti.

Patsaan paljastus

Patsaan paljastusjuhla on lauantaina 14.8.2021. Tilaisuus alkaa klo 11 musiikkiohjelmalla, jossa esiintyvät useita muusikoita, kuten Erkki Liikanen ja  Hannu Lehtonen. Musiikkiosuus kestää noin tunnin verran.
Sen jälkeen alkaa patsaanpaljastusjuhla n. klo 12.15.
Patsaan paljastaa Aira Samulin apunaan tyttö ja poika, jotka edustavat jatkuvuutta ja kuvaavat ikäpolvien välistä siltaa.

Patsaan paljastuksen yhteydessä on myös Lahden Karjalaseura ry:n 80-vuotisjuhla. Mukana tilaisuudessa ovat arkkipiispa Leo ja piispa Seppo Häkkinen.

Ruokailu on n. klo 13.30.
Ruokakuponki 20 € lunastettavissa juhlapaikalta.

Tarkemmat tiedot päivittyvät tälle sivulle elokuun alussa.
Muutokset mahdollisia.
Lisätietoja Lahden Karjalaseuran ja patsastoimikunnan puheenjohtaja Raimo Koukonen,
raimo.koukonen@bendy.fi p. +358 50 556 8855.