Karjalan Liiton järjestöseminaari 27.4.

10.04.2019 16:39

Karjalaisella yrittäjyydellä on ollut suuri vaikutus Suomen talouteen ja liike-elämän kehitykseen. Tuomas Möttösen toimittama teos Liikemiehiä ja hyväntekijöitä piirtää ensimmäistä kertaa kattavan kuvan luovutetun Karjalan talouselämästä ja -vaikuttajista.
Liikemiehiä ja hyväntekijöitä: Luovutetun Karjalan talousvaikuttajat -teoksessa joukko historiantutkijoita ja alueen asiantuntijoita esittelee Karjalassa vaikuttaneiden keskeisten liikemiesten ja yrittäjien toimintaa sekä alueen talouselämän historiaa ja erityispiirteitä 1500-luvulta alkaen. Kirja kokoaa ensimmäistä kertaa alueen vaikuttajat yksiin kansiin.

Karjalaisella yrittäjyydellä on ollut suuri vaikutus Suomen talouteen ja liike-elämän kehitykseen. Neuvostoliitolle pakkoluovutettu Karjala oli merkittävä talousalue, jossa oli runsaasti yrittäjiä ja elinkeinotoiminnan harjoittajia. Heihin kuuluivat mm. liikemies ja mesenaatti Juho Lallukka, ”Tammisuon ruhtinas” Juho Hallenberg sekä Hackmanin ja Starckjohannin teollisuussuvut.

Tuomas Möttönen on Jyväskylän yliopiston tutkijatohtori ja kirjoittanut osan teoksen artikkeleista. Muut kirjoittajat ovat FM Annastiina Henttinen, dos. Kai Hoffman (Helsingin yliopisto), prof. Petri Karonen (Jyväskylän yliopisto), FM Terhi Kivistö (Turun yliopisto), dos. Marko Paavilainen sekä Etelä-Karjalan liiton kehittämispäällikkö, FM ja KTM Anu Talka.

Kirja julkaistaan Karjalan Liiton järjestöseminaarin yhteydessä lauantaina 27.4.2019.

Missä: Karjalatalon juhlasali, Käpylänkuja 1, 00610 Helsinki
Milloin: lauantaina 27.4.2019

Tiedustelut: mervi.piipponen@karjalanliitto.fi

Karjalan Liiton järjestöseminaarin ohjelma 27.4.2019:

klo 13.00 Karjalan Liiton huomionosoitukset: ansiomerkkien ja piirakkamestarien arvonimien jako, toiminta- ja liikuntakilpailujen parhaiden palkitseminen
klo 14.00 Tauko
klo 14.20 Liikemiehiä ja hyväntekijöitä -teoksen julkistaminen
Tutkijatohtori Tuomas Möttönen: Luovutetun Karjalan talousvaikuttajat tutkimuskohteena
Professori Petri Karonen: Karjalaiset liikemiehet lahjoittajina ja kulttuurin tukijoina
Dosentti Kai Hoffman: Juho Hietanen vähittäiskauppiaiden edustajana ja siirtokarjalaisten asioiden ajajana
noin klo 16: seminaarin päätös

Ravintola Karelia on avoinna, lounasta ja kahvia tarjolla

Seminaarin järjestää Karjalan Liitto, Kustannusosakeyhtiö Otava ja Opintokeskus Sivis.