Karjalainen pitäjä- ja kyläkirjakisa syyskuun loppuun asti

10.09.2018 13:34

Vuoden karjalainen pitäjä- ja kyläkirjakisa on meneillään. Kilpailuun voivat osallistua kaikki loppuvuonna 2017 ja vuoden 2018 aikana julkaistut pitäjä- ja kyläkirjat. Kisaan osallistuvat teokset tulee toimittaa 30.9.2018 mennessä Karjalan Liiton toimistoon, Käpylänkuja 1, 00610 Helsinki, kuoreen tarkennus: Pitäjä- ja kyläkirjakisa.

Kisaan osallistuvista kirjoista ilmoitetaan kirjan toimituskunta, julkaisuaika ja mitä pitäjää tai minkä pitäjän kyliä kirja käsittelee. Kisaan osallistuvat kirjat jäävät Karjalan Liiton kirjaston kokoelmiin.

Vuoden karjalainen pitäjä- ja kyläkirja on valittu vuodesta 2010 lähtien. Kilpailuun on osallistunut useita, jopa kymmeniä kirjoja vuosittain. Viime vuonna kisan voitti Kotiseutumatkojen Siirlahti, joka kertoo matkoista Räisälän pitäjän Siirlahden kylään. Kirjavalinnat on tehnyt Karjalan Liiton puheenjohtajisto.

Aiemmin Karjalaisen pitäjä- ja kyläkirjakisan voittaneet ja kunniamaininnan saaneet:
2017 Kotiseutumatkojen Siirlahti (toim. Ossi Kamppinen)
      Kunniamaininta: Ko tul se sota (Lauri Kantee, toim. Leena Korppoo)
2016 Näin Muolaa jäi elämään (Anne Kuorsalo, Babitsh Galina, Muolaalaisten Seura ry)
2015 Rajoil da randamil – Salmi ja salmilaiset 1617-1948 (toim. Jukka Kokkonen)
      Kunniamaininta: Uuras – Viipurin portti maailman merille (Uuraalaiset ry)
      Kunniamaininta: Pääteasema – Karjalaiset Paimiossa (toim. Seppo Pirhonen)
2014 Jäi vain nimi sankarin – Johannekselaiset toisessa maailmansodassa (Pirkko Kanervo ja Johannes-seura ry)
      Kunniamaininta: Onnenpäivät Oppolassa (toim. Tea Itkonen, Jyrki Tiittanen ja Saini Knuuttila)
2013 Hyrzylän kumbuzil (Helinä Konttinen)
2012 Omal mual – vierahal mual. Suojärven historia III-IV (toim. Tapio Hämynen)
2011 Paluu muistojen Muurilaan (toim. Seppo Pirhonen)
2010 Kaksi kotia, monta tarinaa – Karjalaiset Sisä-Savossa (Leni Koukkari)

Lisätietoja Karjalan Liitosta / Piipponen, p. 09 7288 1714.