Karjalaisuuden merkit katoavat Venäjällä

28.09.2017 11:12

Karjalan Liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Pertti Hakanen otti kantaa Mäntsälässä Kirvu-Säätiön 70-vuotisjuhlissa pitämässä puheessaan Venäjällä sijaitsevien siirtokarjalaisuuden merkkien katoamiseen.

Hakanen on erittäin huolissaan kulttuurikohteiden rappioitumisesta ja jäämisestä rakennusbuumin jalkoihin.
-Kauppakeskuksia ja kyliä perustetaan samalla, kun jalkoihin jäävät historialliset siirtokarjalaisuuden merkit. Toisaalta sitten taas ollaan päästämässä pahemman kerran rappiolle ne suomalaiset kulttuurikohteet, joihin ei kohdistu purkupainetta, hän kertoo.

Hakanen nostaa esimerkiksi Viipurin, jossa vanhan kaupungin kokonaisia kortteleita puretaan sen kummemmin julkista keskustelua käymättä tai niiden arvoa tunnustamatta.

Hänen mukaansa uutta voitaisiin aivan hyvin rakentaa myös vanhaa kunnioittaen. Samoin jo pienilläkin kulttuuriteoilla pystyttäisiin rappioituvia kohteita säilyttämään seuraaville sukupolville.
- Tämä olisi sekä taloudellisesti, että tunnearvon kannalta perusteltua. Suomalaiset tekevät Venäjälle paljon kotiseutumatkoja ja ihmisten kiinnostus juuriaan kohtaan on suurta, Hakanen toteaa.

Hän osoittaa voimakkaan tukensa kulttuurillisten merkkien säilyttämisen ja restauroinnin puolesta.
- Karjalan Liitto on valmis kaikenlaiseen yhteistyöhön näissäkin asioissa paikallisten toimijoiden ja viranomaisten kanssa.

Lisätiedot:
Pertti Hakanen, Karjalan Liiton puheenjohtaja