12.11. Syyskokous koolla Helsingissä ja Teamsissa

20.11.2022 15:20

Jääski-seuran syyskokous vahvisti toimintasuunnitelman ja tulomenoarvion. Vuoden 2023 keskiössä ovat Pähkinäsaaren rauhansopimuksen solmimisen 700 -vuotisjuhlavuosi sekä valmistautuminen Jääski-seuran 40-vuotisjuhlavuoteen 2024. Juhlavuoden toimenpiteet on jo käynnistetty. Juhlavuonna julkaistavan kirjan aineistoa toimitetaan parhaillaan.

Jääski-seuran sääntömääräinen syyskokous pidettiin 12.11. Helsingissä. Kokoukseen oli mahdollista osallistua myös Teams-yhteydellä.

Kokouksessa vahvistettiin toimintasuunnitelma vuodelle 2023.

Vuoden 2023 toiminnassa nousee esille kaksi merkkipaalua. Toimintavuonna tulee kuluneeksi 700 vuotta Pähkinäsaaren rauhansopimuksen solmimisesta, jossa Jääsken pitäjä mainitaan nimeltä ensimmäisen kerran. Yhdistyksen toiminnassa huomioidaan historiallinen merkkivuosi. Suunnittelu tapahtumavuoden osalta on jo käynnistynyt Karjalan Liiton, Etelä-Savon maakuntaliiton, Jääski-seuran ja Äyräpään pitäjäyhdistyksen toimesta.

Hallitus valmistelee myös yhdistyksen 40-vuotisjuhlavuotta 2024. Juhlavuotena julkaistaan uusi kirja "Pitsiasema, funkkispankki ja patruunan paperitehdas - Jääsken julkiset rakennukset". Toimenpiteet julkaisun osalta ovat käynnistyneet jo vuonna 2020 avustusten haulla. Nyt meneillään on aineiston keruu ja koostaminen, jota työtä tekee kouvolalainen Armi Lampinen.

Molempien juhlavuosien järjestelyt vaativat hallitukselta enemmän työpanosta normaalitoiminnan järjestämisen lisäksi, joten Jääski-päivä järjestetään seuraavan kerran vasta juhlavuonna 2024. Kesällä 2023 tehdään sen sijaan yhteisiä jäsenretkiä. Toimintasuunnitelmaan voi tutustua tästä linkistä.

Käsiteltiin ja vahvistettiin tulo- ja menoarvio vuodelle 2023. Liite

Jäsenmaksu päätettiin säilyttää samana (18€) ja liittymismaksua ei peritä. Alle 18-vuotiailta ei peritä jäsenmaksua.

Nykyinen puheenjohtaja Kirsi Juura valittiin jatkamaan yhdistyksen puheenjohtajana.

Hallitukseen valittiin Jari Laukkanen, Tapio Suojapelto, Jaana Vuorio-Palmumaa ja uutena jäsenenä Päivi Sandberg Imatralta.

Toiminnantarkastajiksi vuodelle 2023 valittiin tämän vuoden tarkastajat Minna Raskinen ja Tarja Sajomaa, varalle Aila Lonka.

Kokouksen jälkeen nautittiin perinteinen pääkaupunkiseudun jääskeläisten vuosiohjelmaan kuuluva joululounas. Sen jälkeen kuultiin Jääski-juurisen Eeva Tammen esitys isoisonsä, Enson sairaalan ylilääkärin K. E. Kallion perheen elämästä Ensossa ja Eeva Tammen hautausmaita ja sankarihautoja koskevasta selvitys- ja tutkimustyöstä Viipurissa.

Eeva Tammi

Yläkuvassa puheenjohtaja Kirsi Juura, varapuheenjohtaja Jaana Vuorio-Palmumaa ja tietokirjailija Eeva Tammi.