UUSIKIRKKO VPL

merja.leppalahti(at)utu.fi

Ks. kaikki yhteystiedot

Matkailijalle

Lähetä palautetta tai tee osoitteenmuutos alla olevasta linkistä.

> Palaute

> Osoitteenmuutos

Olemme kiinnostuneita myös Uuteenkirkkoon liittyvistä kuvista, kertomuksista ym. materiaalista. Ota yhteyttä palautelinkin kautta tai henkilökohtaisesti johonkin hallituksen jäseneemme.

Hallituksen yhteystiedot löydät tästä

Arvo Tuominen Karjala-talolla

Muistathan Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten mielenkiintoisen iltapäivätilaisuuden su 24.9. klo 15.00 alkaen Helsingissä Karjala-talolla.

Tilaisuudessa esiintyy tunnettu dokumentaristi ja Ylen entinen toimittaja Arvo Tuominen. Tervetuloa!

Uusikirkkolaiset juhlivat Paattisilla

Iloista Uudenkirkon pitäjäjuhlaa vietettiin Paattisilla perinteiseen malliin. Moni osallistui jo juhlamessuun aamupäivällä, jossa saarnasi Jukka Järvensivu, jonka vaimon sukujuuret juontavat Uudellekirkolle. Puheen sankarihaudoilla piti Turun Uusikirkkokerhon varapj. Samuli Tuhkanen, joka aloitti Paavo Pärnästä lainaten:. Te Karjalan kannaksen maaorjien pojat ja tyttäret..Tuhkanen kuvasi puheessaan uusikirkkolaisten monin osin kivistäkin tietä nykyisille asuinsijoille. Osa esi-isistämme vuosisatojen takaa on joutunut lunastamaan jo raivaamansa maat uudelleen, myöhemmin menettämään ne kahteen kertaan sotien seurauksena ja jälleen aloittamaan alusta täällä uusilla seuduilla. Silti uusikirkkolaiset ovat aina kovalla työllä nousset ja kyenneet rakentamaan uutta. Yhteinen päämäärä on myös yhdistänyt kansaa.Liput ja airueetLiput ja airueet Karjalaan jääneiden ja sankarivainajien muistomerkillä Paattisilla (kuva: Pirjo Linkka)
Iltapäiväjuhlaa jatkettiin Paattisten aluetalolla, jossa Turun Uusikirkko-kerhon pj. Merja Leppälahti toivotti tervetulleeksi ja tutustutti juhlaväen  Paattisiin. Iloisen Turun kaupungin tervehdyksen esitti, nykyään kaikille tuttu Turun kaupungin joulurauhan julistaja, protokollapäällikkö Mika Akkanen. Juhlapuheesta vastasi teol.tohtori Hannu Kilpeläinen, joka pohdiskeli Meri-Karjalan sisältöä. Uusikirkkohan rajoittui etelässä Suomenlahteen, ja rantaviivaa oli pitkälti yli 30 km. Kilpeläinen toi esille, että" lintukotomme",  Itämeri, entinen "Rauhanmeri"  on uhattuna. Maailman valtiaat kalistelevat sapeleita ja Itämerelläkin kuohuu.
Juhlayleisö+Kilpeläinen+Akkane+KirjonenJuhlayleisöä Paattisten aluetalolla. Eturivissä vas.: teol.toht. Hannu Kilpeläinen, Turun kansainvälisten asioiden päällikkö ja protokollapäällikkö Mika Akkanen sekä Turun kerhon Timo Kirjonen.

Lisäksi juhlassa esiintyivät valloittavat Retro-tytöt, Uudenkirkon Hyttilässä ja Kaukjärvellä sukujuuret omaava Eemil Hietanen sekä Sirkka Vepsä.

Retrotytöt

Eemil HietanenEemil Hietanen

Säätiö lopettamassa toimintaansa

Päätössanoissa Uusikirkko-seuran pj. Outi Grusander kertoi Uusikirkko-Säätiön lopettamisaikeista. Uusikirkkolainen perinne ei katoa mihinkään, sillä säätiön väki tulee kuitenkin jatkossakin osallistumaan aktiivisesti uusikirkkolaisten yhdistysten toimintaan. Ensi vuonna on vuorossa myös juhlavuosi, sillä pitäjäjuhlaa vietetään silloin 75. kertaa, vuorossa säätiön "kotipaikka" Halikko.

Juhlassa palkittuja

Yhdistykset palkitsivat myös perinteisesti uusikirkkolaisia toimijoita:

Martti Sirkiä Liisi Nurmi Riitta Orava
Juhlassa palkittuja: Martti Sirkiä, Liisi Nurmi sekä Riitta Orava. Kuvasta puuttuu Pentti Piironen.

Karjalan liiton pronssinen ansiomerkki myönnettiin Turun Uusikirkko-kerhon Martti SirkiälleUusikirkko-seuran kultainen ansiomerkki myönnettiin aktiivisesta toiminnasta uusikirkkolaisuuden hyväksi Pentti Piiroselle. Lisäksi Turun Uusikirkko-kerho kutsui kaksi jäsentään kunniajäseniksi: Liisi Nurmen, Turun kerhon perustajajäsenen sekä kerhon pitkäaikaisen aiemman puheenjohtajan ja matkojen vetäjän Riitta Oravan.

Uudenkirkon Birgitan kappeli esillä Salossa

Turun yliopiston historiantutkija, arkeologi Juha Ruohonen on perehtynyt vanhoihin kirkon paikkoihin ja kalmistoihin, joista hän on kirjoittanut myös oppaan. Salossa hän vieraili Uusikirkko-seuran tilaisuudessa, jossa hän kertoi tutkimuksistaan liittyen Uudenkirkon Kaukjärvellä sijainneeseen Birgitan kirkkoon ja hautausmaahan.

Ruohosen tutkimus on osa laajempaa v. 2011 alkanutta Karjalankannaksen rautakauden lopun ja historiallisen ajan kalmistoja sekä kadonneita kirkonpaikkoja tarkastelevaa tutkimushanketta. Hanke on edelleen käynnissä, mutta ei tällä hetkellä aktiivinen. Itse hän kävi Kaukjärvellä tutustumassa paikkaan syksyllä 2012 yhdessä venäläisen Kunskamera-museon arkeologin kanssa, jolloin he löysivät oletettavasti vanhan kirkon paikan. Alueella tehtiin koekuoppakaivauksia.

Juha Ruohonen 8 4 2017 Uusikirkko-seura

Birgitan myytti kiinnostaa

On arvioitu, että Kaukjärven kirkko oli rakennettu keskiajan lopulla. 1700-luvun lopulla kirkko oli jo niin huonossa kunnossa, että sitä ei kannattanut kunnostaa ja v. 1781 hautaukset kiellettiin. Juha Ruohonen arvioi, että kirkon ikä pystyttäisiin ajoittamaan tarkemmin, jos alueella tehtäisiin jatkotutkimuksia ja viikon tai kaksi kaivauksia. Valitettavasti sahan rakentaminen alueelle 1930-luvulla on osittain tuhonnut maakerroksia. Juha Ruohonen toivoo, että venäläinen osapuoli kiinnostuisi jälleen uudelleen alueesta ja hanke voitaisiin viedä loppuun.

Syksyllä ilmestyy uusi artikkeli Försvännen-sarjassa, sillä Pyhän Birgitan myytti kiinnostaa monia. Kaukjärven Piritanniemeen liittyy myös monenlaisia tarinoita ja uskomuksia. Näistä on kirjoitettu mm. joissakin Uusikirkko-aiheisissa kirjoissa ja lehdissä sekä Juha Ruohosen netissäkin olevassa artikkelissa: Uudenkirkon Kaukjärven Piretanniemen Pyhän Birgitan kappeli.

Pääkaupunkiseutulaiset saivat uuden puheenjohtajan

Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten puheenjohtaja vaihtui, kun lähes 14 vuotta yhdistystä luotsannut Maijaliisa Kalliomäki ei enää ollut käytettävissä tehtäviin.
Pääkaupunkilaiset Marja-Leena Kuosa
Kuvassa Marja-Leena Kuosa oik.
Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Marja-Leena Kuosa, jolla sukujuuret juontavat Uudenkirkon Inoon sekä Valkjärvelle.

su 17.9. klo 10.00 Uudenkirkon kirkkopyhä Mynämäellä
su 24.9. Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten tilaisuudessa Karjala-talolla Arvo Tuominen klo 15
>> Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset r.y.

>> Turun Uusikirkko-kerho r.y.

>>Uusikirkko-seura r.y.

Verkkokauppa uusi

Uudenkirkon naisen kansallispuku

Uudenkirkon naisen kansallispuku on valmistunut v. 1991. Kuva: kansallipukuneuvosto, Timo Ripatti