UUSIKIRKKO VPL

merja.leppalahti(at)utu.fi

Ks. kaikki yhteystiedot

Matkailijalle

Lähetä palautetta tai tee osoitteenmuutos alla olevasta linkistä.

> Palaute

> Osoitteenmuutos

Olemme kiinnostuneita myös Uuteenkirkkoon liittyvistä kuvista, kertomuksista ym. materiaalista. Ota yhteyttä palautelinkin kautta tai henkilökohtaisesti johonkin hallituksen jäseneemme.

Hallituksen yhteystiedot löydät tästä

Uusikirkko Kanneljärvi 2017 ilmestynyt

Tämän vuoden lehti on ilmestynyt ja tulee myyntiin 16.5. Lehden hinta on 7 e, lisäksi mahd. postikulut.
Lehti on tilattavissa heti "verkkokaupasta". Saatavana myös eri tilaisuuksissa ja matkoilla sekä Salon Hautaustoimistosta (Saustila) av. ma-pe 9-16 p. (02) 731 2562, Turun kerhon Reetta Kytöseltä p. 050 520 5150 tai PK-uusikirkkolaisten Raimo Riskiltä p. 040 706 8041.
Uusikirkko Kanneljärvi lehti 2017

Mielenkiintoista historiaa ja tarinoita; aiheina mm.:

• Historiatietoa Uudenkirkon alkutaipaleelta
  • Vuoden 1917 vaikea elintarviketilanne Uudellakirkolla
  • Tapio Rautavaaran seikkailut Uudellakirkolla
  • Erään "murhan" tarina vuosisadan alusta
  • Uudellakirkolla toimineen hurjan kirkonmiehen esittely
  • Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten uusi pj. esittäytyy
  • Tarinaa Vammelsuusta
  • Turun Uusikirkko-kerhon vaiheita
  • Muistelussa Vilho Ranki ja Mauri Orava
  • Uusikirkkolaisen Sylvi Heimanin yli satavuotinen elämä
  • Kanneljärvisten urheiluelämästä ja saavutuksista
  • Rautatien vaikutuksesta pitäjän elämään
  • Muistoja Liikolasta, Traagisista hukkumisista Kanneljärvellä, Eräs evakkomatka, Akatemisen Karjala-Seuran perinnöstä...

Heinäkuun Kannaksen matkalle tilaa

Toimi nopeasti, matkalle vielä paikkoja. Ilmoittautumiset 19.5. mennessä!

Matkan ajankohta 3.-6.7.2017.

Mahdollisuus tutustua Uuteenkirkoon ja kotikyliin sekä Konevitsan luostariin.
Katso tarkemmin tästä

Uudenkirkon Birgitan kappeli esillä Salossa

Turun yliopiston historiantutkija, arkeologi Juha Ruohonen on perehtynyt vanhoihin kirkon paikkoihin ja kalmistoihin, joista hän on kirjoittanut myös oppaan. Salossa hän vieraili Uusikirkko-seuran tilaisuudessa, jossa hän kertoi tutkimuksistaan liittyen Uudenkirkon Kaukjärvellä sijainneeseen Birgitan kirkkoon ja hautausmaahan.

Ruohosen tutkimus on osa laajempaa v. 2011 alkanutta Karjalankannaksen rautakauden lopun ja historiallisen ajan kalmistoja sekä kadonneita kirkonpaikkoja tarkastelevaa tutkimushanketta. Hanke on edelleen käynnissä, mutta ei tällä hetkellä aktiivinen. Itse hän kävi Kaukjärvellä tutustumassa paikkaan syksyllä 2012 yhdessä venäläisen Kunskamera-museon arkeologin kanssa, jolloin he löysivät oletettavasti vanhan kirkon paikan. Alueella tehtiin koekuoppakaivauksia.

Juha Ruohonen 8 4 2017 Uusikirkko-seura

Birgitan myytti kiinnostaa

On arvioitu, että Kaukjärven kirkko oli rakennettu keskiajan lopulla. 1700-luvun lopulla kirkko oli jo niin huonossa kunnossa, että sitä ei kannattanut kunnostaa ja v. 1781 hautaukset kiellettiin. Juha Ruohonen arvioi, että kirkon ikä pystyttäisiin ajoittamaan tarkemmin, jos alueella tehtäisiin jatkotutkimuksia ja viikon tai kaksi kaivauksia. Valitettavasti sahan rakentaminen alueelle 1930-luvulla on osittain tuhonnut maakerroksia. Juha Ruohonen toivoo, että venäläinen osapuoli kiinnostuisi jälleen uudelleen alueesta ja hanke voitaisiin viedä loppuun.

Syksyllä ilmestyy uusi artikkeli Försvännen-sarjassa, sillä Pyhän Birgitan myytti kiinnostaa monia. Kaukjärven Piritanniemeen liittyy myös monenlaisia tarinoita ja uskomuksia. Näistä on kirjoitettu mm. joissakin Uusikirkko-aiheisissa kirjoissa ja lehdissä sekä Juha Ruohosen netissäkin olevassa artikkelissa: Uudenkirkon Kaukjärven Piretanniemen Pyhän Birgitan kappeli.

Pääkaupunkiseutulaiset saivat uuden puheenjohtajan

Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaisten puheenjohtaja vaihtui, kun lähes 14 vuotta yhdistystä luotsannut Maijaliisa Kalliomäki ei enää ollut käytettävissä tehtäviin.
Pääkaupunkilaiset Marja-Leena Kuosa
Kuvassa Marja-Leena Kuosa oik.
Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Marja-Leena Kuosa, jolla sukujuuret juontavat Uudenkirkon Inoon sekä Valkjärvelle.

Anna Kortelainen hurmasi pitäjäjuhlassa

Yleisöä oli kerääntynyt jälleen yhteiseen juhlaan salin täydeltä. Myös syksyn epävakainen sää oli muuttunut lämpimäksi ja aurinkoiseksi juuri parasta antaen.

Aamu aloitettiin juhlamessulla Perniön Pyhän Laurin kirkossa, jossa saarnasi kappalainen Johannes Ala-ranta.

Sankarihaudoilla puheen piti perniöläinen, viipurilaiset juuret omaava talousneuvos Seppo Nummi. Nummi kuvaili erityisesti Perniön sankarihautaan haudattujen taustoja ja kohtaloita, joihin hän oli törmännyt mm. tehdessään Perniön Sotavuodet -kirjaa. Nummi on myös vaimonsa uusikirkkolaisen suvun kautta tutustunut Uudenkirkon historiaan, mm. Uudenkirkon sankarivainajista tehtyä kirjaa Nummi kuvasi lähes täydelliseksi.

Johannes Alaranta pitäjäjuhla 2016 messu

Kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelainen paljasti yllättäen yhteytensä Perniöön. Nimittäin Annan ensimmäinen varsinainen kesätyö löytyi Perniöstä 80-luvulla museo-oppaana. Anna muisteli hauskasti myös kulkuaan junalla - aikaa jolloin riitti pelkän taskulampun vilauttelu junalle Perniön asemalla päästäkseen kyytiin.

Kortelainen kertoi elävästi "Uudenkirkon Tove Jansonista", Elena Gurosta, joka ihastui Uudenkirkon luontoon ja alueeseen.

Anna Kortelainen Uudenkirkon pitäjäjuhla 2016

Salon kaupungin tervehdyksen toi Elina Suonio-Peltosalo, jolla myöskin on karjalaiset juuret, Muolaassa.

Musiikkiosuuden aloitti komeasti Perniön mieskuoro. Yleisön sai valtaansa myös Kipinoisen musisoiva perhe: Olli, Jussi ja äiti-Sanna. Samoin Kultaisen harmonikka-kilpailun aikoinaan voittanut Pekka Laakso vakuutti yleisön taidoillaan ja eläytymisellään.

Uusikirkkolaisia muisti lopuksi aluekappalainen Juha Hekkala kauniilla sanoillaan.

Ja muistakaamme Merja Leppälahden kutsu Turun suuntaan ensi vuonna, missä juhla järjestetään seuraavaksi.

Yleisöä Uudenkirkon pitäjäjuhla 2016

Juhlassa palkittiin ansioituneita

Tänä vuonna Uudenkirkon pitäjäjuhlassa palkittiin pronssisella ansiomerkillä halikkolainen Pirjo Linkka, jonka tie karjalaisuuteen on alkanut jo 70-luvulla. Pirjo toimii nykyään Uusikirkko-seuran hallituksessa ja Halikon karjalaisten sihteerinä.
Olli Kipinoinen Uudenkirkon pitäjäjuhla 2016
Uusikirkko-seuran kannustustipendi jaettiin 18-vuotiaalle Olli Kipinoiselle. Ollilla on vahvasti juuret mm. Uudellakirkolla, Muolaassa ja Kurkijoella ja musiikkiharrastuksensa kautta on Olli ehtinyt esiintyä jo useissa karjalaisjuhlissa.

Uusikirkko Säätiö ei tällä kertaa jakanut stipendiä, sillä säätiö ohjaa tämän vuoden osalta rahallisen tukensa Uudenkirkon kirkonkirjojen digitalisoimiseen.

Verkkokauppa uusi

Matkat Uudellekirkolle ja Kannakselle

Heinäkuu, 3.-6.7. (matkaan sisältyy käynti Konevitsan luostarissa) Ilm. 19.5. mennessä.

Matkat järjestää Turun Uusikirkko-kerho ry.

Toukokuun matkatiedot tästä

Heinäkuun matkatiedot tästä

>> Pääkaupunkiseudun uusikirkkolaiset r.y.

>> Turun Uusikirkko-kerho r.y.

>>Uusikirkko-seura r.y.

Uudenkirkon naisen kansallispuku

Uudenkirkon naisen kansallispuku on valmistunut v. 1991. Kuva: kansallipukuneuvosto, Timo Ripatti

Poutapilvi web design Oy