Karjalan Liitto

Vuosikymmenen karjalainen kulttuuriteko -palkinto

Karjalan Liitto myöntää ensimmäisen kerran Vuosikymmenen karjalainen kulttuuriteko -palkinnon.

Palkinto on kunnianosoitus vuosia tai vuosikymmeniä jatkuneesta karjalaisesta kulttuurityöstä. Jäsenkuntamme on erittäin aktiivista monilla kulttuurin aloilla, karjalaisia kirjoja tehdään vuosi vuoden jälkeen runsain määrin, käsityön saralla osallistutaan kilpailuihin uusin innovatiivisin ottein, musiikin alalla tehdään uusia sanoituksia ja sävellyksiä…

Ensimmäistä kertaa myönnettävän Vuosikymmenen karjalainen kulttuuriteko -palkinnon saa Karjalaisseurojen Tampereen piiri vuosia kestäneestä uusien sävellysten kilpailuista ja neliosaisesta Uudet karjalaiset laulut -kirjasarjasta.

Uudet karjalaiset laulut on Tampereen piirin  tuottama neliosainen kirjasarja.  Musiikki, laulu ja soitto ovat tunnetusti olleet karjalaisväestön tunteiden tulkkina niin hyvinä kuin vaikeinakin aikoina. Tuttuja karjalaislauluja on laulettu halki vuosikymmenten. Uusien laulujen tarve on kuitenkin tullut ilmeiseksi.

Tampereen piirin musiikkitoimikunnan järjestämään Uusien Karjalaisten laulujen sävellyskilpailuun 2009-2010 lähetettiin  276 sävellystä.  Niistä 254 on julkaistu neliosaisessa kirjasarjassa, joista ensimmäinen julkaistiin vuonna 2015 ja kolme jälkimmäistä tänä vuonna.

Kirjasarjan lauluissa elävät säveltäjien ja sanoittajien nykypäivän karjalaisuuden tunnot. Sanoitukset kertovat kaipuusta Karjalaan ja menetetystä kotiseudusta, innoitusta on saatu myös Kalevalasta ja Kantelettaresta.

Nuottikirjoissa on uskomaton määrä uutta karjalaista sävellettyä musiikkia ja laululyriikkaa, jotka ovat syntyneet spontaanista ilmaisusta. Sanoituksia on myös karjalan kielellä.

Sävellyskilpailu ja  Uudet Karjalaiset laulut -kirjasarja on Vuosikymmenen karjalainen kulttuuriteko -palkinnon arvoinen musiikillisten saavutusten kokonaisuus.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy