Karjalan Liitto

Karjalan Liiton kolmivuotisteema 2017-2020 on Karjalan perintö

Liittokokous kokoontui keväällä 2017 päättämään toiminnan ja talouden päälinjoista tuleville kolmelle vuodelle.  Liittokokouskauden  teemana on Karjalan perintö.
Teeman avulla tuodaan esille Karjalan merkitystä suomalaisuuden rakentamisessa 1800-luvulla sekä karjalaisten ja Karjalan panosta Suomen itsenäistyessä ja viime sotien aikaan itsenäisyydestä taisteltaessa.
Karjalaiset järjestöt ovat aktiivisia oman kulttuurin uudistajia ja esillä pitäjiä, ne julkaisevat painettuja lehtiä, käyvät aktiivisesti keskustelua sosiaalisessa mediassa, toimittavat ja julkaisevat jäsenille tärkeän karjalaisen historian kirjoja ja tuotteita.
Järjestämissään tilaisuuksissa liiton jäsenet tuovat esille monipuolista Karjalan ja karjalaisuuden perintöä. Tätä edustavat esimerkiksi karjalainen ruokaperinne, kansanrunous ja karjalainen itkuperinne sekä vahva karjalainen lauluperinne.
Karjalan perintö siirretään tuleville sukupolville sekä kirjallisuutta julkaisten, kuten lukuisat vuosittain julkaistavat pitäjä- tai kyläkirjat, että tallentamalla tietoa sähköisesti levitettäväksi. Yhteistyö kirjastojen kanssa eri puolilla Suomea on vilkasta.

Suomen itsenäisyys ja Karjalan vuoden 2017 teema

Suomen itsenäisyyden juhlavuonna vuositeema karjalaisessa toiminnassa on Suomen itsenäisyys ja Karjala. Liittokokousvuonna otetaan käyttöön uusi sähköisen viestinnän alusta ja uusitut liiton verkkosivut sekä jäseniä palvelevat laajennetut liiton sähköiset palvelut.

Karjalan luonto ja ympäristö on vuoden 2018 teema.

Karjalainen sanankäyttö on teemana 2014-2016

Karjalan Liiton vuosien 2014-2016 kolmivuotiskauden teemana on karjalainen sanankäyttö. Teeman avulla tuodaan esille liiton jäsenten ja jäsenyhdistysten aktiivista toimintaa puhutun ja julkaistun ilmaisun tuottajina ja kuluttajina.

Painettu sana

Karjalaiset ja karjalaisyhteisöt julkaisevat painettuja lehtiä, käyvät aktiivisesti keskustelua sosiaalisessa mediassa, toimittavat ja julkaisevat suku-, kylä- ja pitäjäkirjoja sekä historian kirjoja.

Puhuttu sana

Eri tilaisuuksissa liiton jäsenet tuovat esille monipuolista karjalaista sanallista ilmaisua. Esimerkkinä tästä ovat kylien väliset kehukilpailut pitäjäjuhlissa, tapahtumien kiinnostavat juhlapuheet, runoryhmien esitykset ja teatteriharrastus sekä vahva karjalainen lauluperinne. Karjalainen sanankäyttö liittyy myös karjalaisten hengelliseen elämään.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy