Karjalan Liitto

Ulkoministeri Timo Soini Karjalaisten kesäjuhlien juhlapuhujaksi Jyväskylään

Jyväskylän Paviljongissa 16.-18.6.2017 järjestettävät juhlat huipentuvat sunnuntaina 18.6. päiväjuhlaan, johon saapuu juhlapuhujaksi ulkoministeri Timo Soini.

Suomi 100 vuotta -teeman hengessä Itsenäiset ja itsepäiset suomalaiset -otsikon alla on tulossa poikkeuksellisen monipuolinen ja laaja ohjelmatarjonta.

Juhlat on tarkoitettu kaikille Suomen historiasta ja suomalaisesta kulttuurista kiinnostuneille.
Tarjolla on ohjelmaa lapsille ja aikuisille; kulttuuria, ruokaperinteitä, urheilua, musiikkia, tanssit, historiaa sekä hengellisiä tapahtumia.

Vuosittain eri puolilla Suomea järjestettäville juhlille osallistuu 15000 - 20000 kävijää.
Juhlien järjestelyvastuu on Karjalan Liitolla ja kulloisenkin maakunnan karjalaisseurojen piirillä ja paikallisilla karjalaseuroilla.

Jyväskylän juhlien erikoisuutena on muun muassa Pariisin maailmannäyttelyssä vuonna 1900 ollut Suomen osasto, nyt virtuaalisesti katsottavana. Suomen paviljongin 3d-mallinuksen on toteuttanut Aalto-yliopiston median laitos. Suomen itsenäisyys ja Karjala -näyttelykokonaisuus  liittyy karelianismiin, 1900-luvun alkuun sekä sota- ja evakkoaikaan.  Näyttelyihin on vapaa pääsy, kuten myös karjalaiselle torille, jossa on yli sata myyjää.

Karjalaisen kansan messu perjantaina 16.6. ja kansallispukukavalkadi lauantaina 17.6. televisioidaan.
Lisäksi erikoisuutena tänä vuonna on heraldikko Pekka Laakson suunnittelema juhlapostimerkki, joka on myynnissä juhlien omassa postikonttorissa.

Karjalaisten kesäjuhlien suojelija on tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Lisätietoja:
Satu  Hallenberg, Karjalan Liiton toiminnanjohtaja, 050 5531316,
satu.hallenberg@karjalanliitto.fi
Seija Jatkonen, Karjalaisseurojen Keski-Suomen piirin pj., 040 5161941.
Jouni Reinikainen, Karjalaisseurojen Keski-Suomen piirin tiedotus, 0400 757 620.

Katso kesäjuhlien ohjelmatarjontaa tarkemmin täältä

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy