Karjalan Liitto

Karjalan Liitosta lainaksi taidetta ja valokuvia

Shemeikan savupirtti Suistamolla. Toivo Talvi, 1935.
Muun muassa tämä Toivo Talven teos on lainattavissa Karjalan Liiton jäsenyhteisöjen tilaisuuksiin tai näyttelyihin.

Karjalan Liitto tarjoaa jäsenyhteisöjensä käyttöön useita eri näyttelykokonaisuuksia. Materiaaleista saa näyttelyn yhdistyksen tilaisuuksiin tai paikalliseen kirjastoon.
Näyttelyssä on muun muassa suomalaisten taiteilijoiden, Toivo Talven, Aukusti Tuhkan ja Tuulikki Pietilän grafiikkaa sekä valokuvaajien, Lady Ostapeckin ja Pekka Terännön valokuvia. Näyttelyissä on myös Puolustusvoimien kuvamateriaalia.

Näyttelyiden lainaaminen:

Karjalan Liiton jäsenyhteisöt voivat varata näyttelyitä 4 viikon jaksoissa. Varaukset Karjalan Liitosta, toimisto@karjalanliitto.fi, p. 09 7288 170.
Tilaaja maksaa kuljetuskulut näyttelypaikalle ja takaisin Karjalan Liittoon sekä ottaa näyttelylle vakuutuksen matkan ja näyttelyn ajaksi. Tarkemmat  lainaus- ja ripustusohjeet on saatavilla Karjalan Liitosta.

Tarjolla olevat materiaalit aihepiireittäin:

Karelianismi

Taulut ja grafiikka Karjalan Liiton taidekokoelmasta.
Tukevassa lukittavassa pakkauksessa.

Runonlaulajat ja vanhat karjalaisrakennukset

Toivo Talvi, 12 grafiikkaa, puukehys (vaihteleva koko, noin 38-52 cm x 41-51 cm)

Karjalaistalot

Einari Wehmas, 1 työ, puukehys (72 x 64 cm)
Anja Luolajan-Mikkola, 2 työtä, puukehys, (78 x 65 cm)

Juuret Karjalassa -kansiosta koottu kuvasarja, CD

Sota-aika ja evakkous

Aukusti Tuhka

Sota-aiheista grafiikkaa, 3 työtä, metallikehys (70 x 56 cm).

Tuulikki Pietilä

Evakkojunassa ja maisema, 4 grafiikkaa, puukehys (52 x 42 cm)

Karjalaisevakkojen matkassa vuosina 1939-1945 -DVD

Karjalaisevakkojen matkassa on kuvakertomus Karjalan heimon syvän surun ja toiveikkaan ilon sävyttämästä matkasta halki Suomen sotavuosien arjen. Kotinsa kahteen kertaan menettäneet evakot olivat vuosina 1939-1945 suomalaisista raskaimman taakan kantajia, sillä monen taakkaa evakkoarjessa kuormitti usein myös taistelu rintamamiehenä Rokan Antin tavoin, elämä sotainvalidina, -leskenä, -orpona tai -lapsena ja jopa siviilisotavankina.
Kuvakertomus on rakennettu evakkomatkan eri vaiheiden mukaisesti niin, että siinä lomittuvat sekä asiallinen tieto että karjalaisuuteen kiinteästi liittyvä herkkä tunne.
Kuvat on valittu Puolustusvoimien kuvakeskuksesta ja Museoviraston kuva-arkistosta. Koosteen ovat tehneet dosentti Silvo Hietanen ja FM Anna Rauhala ja DVD:n on tuottanut Karjalan Liitto vuonna 2010 Karjalan Liiton täyttäessä 70 vuotta.
Kesto noin 1 tunti.
Esitys löytyy internetistä osoitteella http://www.slideshare.net/karjalanliitto/karjalaisevakkojen-matkassa

Evakkojen elämää 1941-1944 -valokuvanäyttely

Evakkojen elämää 1941-1944 -valokuvanäyttely kertoo sodan päättymisestä ja karjalaisten lopullisesta evakkoon lähdöstä yli 70 vuotta sitten. Kuvat esittävät puhuttelevalla tavalla Karjalan jälleenrakennusta ja elämää sodan varjossa. Oman osuutensa puolestaan muodostavat kuvat kesän 1944 evakkojunista; olivathan rautatiet sotavuosina Suomen liikenteen selkäranka. Karjalaiset tulivat evakkoon junanvaunuissa ja matkasivat takaisin kotiin junalla. Myös sotavangit ja sotalapset kuljetettiin junilla.

Näyttelyssä on yhteensä 70 mustavalkokuvaa, jotka on koonnut Puolustusvoimien Kuvakeskuksesta dosentti Silvo Hietanen. Kuvien koot vaihteleat, 26 x 38 cm, 27 x 31 cm.

Maisemakuvia

Pekka Terännön maisemakuvia Laatokan Karjalasta
(musta-valkoluvat, koko pääosin 40 x 50 cm, kehykset).

Kansallispukuja

Lady Ostapeckin kansallispukukuvat.
Amerikansuomalaisen valokuvaajan Lady Ostapeckin valokuvanäyttely karjalaisista kansallispuvuista. Mukana on runsaasti pukuja Etelä-Karjalasta.
20 mustavalkokuvaa, koko noin 57 - 68 cm, metallikehykset.

Piirakkaperinne

Karjalainen piirakkaperinne -näyttely.

A3-kokoiset laminoidut julisteet esittelevät karjalaista piirakkaperinnettä sanoin ja kuvin. Näyttelystä saa tietoa piirakoiden taustasta ja valmistuksesta. Helposti nuppineuloilla kiinnitettävä.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy