Karjalan Liitto

Karjalasta on kysymys - Karjalan Liiton historia yksissä kansissa

Karjalan Liiton 70-vuotishistoriateos on ilmestynyt.  Kirjasta saa monipuolisen ja kattavan käsityksen liiton vaihtelevista vaiheista etujärjestöstä karjalaisen kulttuurin järjestöksi.

Karjalasta on kysymys - Karjalan Liitto 1940-2010

Karjalasta on kysymys – Karjalan Liitto 1940-2010 on teos, joka esittelee Karjalan Liiton ja karjalaisten elämää erilaisista näkökulmista vuosina 1940-2010. Ensimmäiset vuosikymmenet olivat taistelua evakkojen oikeudenmukaisen aseman puolesta.

Kun karjalaiset olivat kotiutuneet uusille asuinsijoilleen ja korvauskysymykset oli ratkaistu, liitosta tuli yhä enemmän kulttuurijärjestö. Neuvostoliiton romahdettua 1990-luvun alussa, liiton toimintaa sävyttivät voimakkaasti kotiseutumatkailu ja kaipuu juurille. Teos kertoo myös Karjala-keskustelun vaiheista.

Kirjan tekemiseen on osallistunut useita asiantuntijoita. Päätoimittaja Antti O. Arponen kirjoittaa liiton toiminnan edunvalvonnan ja taistelun vuosista 1940-1960. Filosofian maisteri Terhi Willman kertoo karjalaisen kulttuurin nousukaudesta vuosina 1961-1994. Oikeustieteen kandidaatti Risto Kuisma käsittelee vuosien 1995-2009 murroksen aikaa. Karjalan kysymystä syventää kansleri Kauko Sipponen, Nurmeksen Bomban talosta ja Ylläsjärven Lapin majasta kirjoittaa toimittaja Kullervo Huppunen ja kivijalkamatkailusta toimittaja Irma Sinerkari. Karjalatalon vaiheita valottaa Antti O. Arponen. Kirjan kuvatoimittaja on filosofian maisteri Saija Pelvas.

Karjalasta on kysymys – Karjalan Liitto 1940-2010.
Kirjan hinta 38 euroa, Karjala-kortilla 35 euroa

Karjala tutuksi -juhlalehti

Karjala tutuksi

Karjalan Liiton 70-vuotisjuhlavuoden kunniaksi julkaistiin karjalaisesta historiasta, perinteistä, kulttuurista ja järjestötoiminnasta kertova Karjala tutuksi -lehti. Lehden juuret juontavat vuoteen 1989, jolloin evakkoon lähdöstä oli kulunut 50 vuotta. Toinen Karjala tutuksi -lehti ilmestyi liiton 60-vuotisjuhlien lähestyessä vuonna 1997.

Lehti johdattaa tutustumaan evakkoaikaan ja asutustoiminnan lähtökohtiin sekä Karjalan Liiton perustamiseen ja karjalaiseen järjestötoimintaan.  Lehdessä on käsitelty Karjalan esihistorian uusinta tutkimusta, alueita, itkuvirsiä, karjalaisten käyttämää kieltä, hengellistä elämää, musiikkia, evakkokirjallisuutta, elokuva- ja teatteritoimintaa, urheilua, kansallispukuja sekä karjalaista elämänkaarta sukututkimuksen näkökulmasta. Aiheena on myös karjalainen ruoka- ja tapakulttuuri.  Ne olivat sotien jälkeen kummastelun aiheena siellä, missä siirtokarjalaiset asuivat.

Karjala tutuksi -juhlalehti.
Hinta 5 euroa.

Juuret Karjalassa -kansio nyt cd-levynä

Kymmenisen vuotta sitten julkaistu Juuret Karjalassa -kalvosarja on siirretty digitaaliseen muotoon. Juuret Karjalassa -cd sopii erinomaisesti esitelmien aineistoksi ja seuratoiminnan tueksi. Sitä voi käyttää myös  koulujen ja kurssien oppimateriaalina, mm.  historian, äidinkielen, kirjallisuuden ja kotitalouden opetuksessa.

Juuret Karjalassa -cd  sisältää 110 kuvaa.   Cd esittelee Karjalaa ja karjalaisuutta perinteen, taiteiden, hengellisen elämän ja järjestöjen näkökulmasta.

Juuret Karjalassa -cd
Hinta Karjala-kortilla 15 euroa, muuten 20 euroa.

Karjalaisevakkojen matkassa 1939-1945
-kuvaesitys

Kuvakertomus on rakennettu evakkomatkan eri vaiheiden mukaisesti niin, että siinä lomittuvat sekä asiallinen tieto että karjalaisuuteen kiinteästi liittyvä herkkä tunne.  Esityksessä vuorottelevat kuvat ja tekstit teemoittain. Aineisto on pääosin puolustusvoimien kuvakeskuksen arkistosta. Esityksen ovat suunnitelleet dosentti Silvo Hietanen ja FM Anna Rauhala. Kesto 45 min.

Esitykseen liittyvää CD:tä voi tilata ennakkoon. Saatavilla kesäkuussa. Hinta Karjala-kortilla 20 euroa, muuten 40 euroa.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy