Karjalan Liitto

Pyöreän tornin illallisille osallistutaan eri puolilta Suomea

Illallistanssiaiset Viipurin pyöreässä tornissa. Kuva Mervi Piipponen.
Iloiset illallistanssiaiset Viipurin pyöreässä tornissa 1.10.2016.
Karjalaisia ja erityisesti viipurilaisia perinteitä pidettiin yllä viime lauantaina Viipurin Pyöreässä tornissa järjestetyissä illallistanssiaisissa. Nyt jo 14:ttä kertaa järjestetty tilaisuus on elämysmatkailua parhaimmillaan. Moni juhlija on osallistunut 1930-luvun hengessä järjestettyyn tapahtumaan jo usean vuoden ajan, mutta tänä vuonna mukana oli myös suuri joukko ensikertalaisia. Pohjoisimmat illanviettäjät olivat tulleet kokemaan Vaasa-salin tunnelmaa Lapista asti.

Pyöreän tornin iltaan matkattiin Helsingistä kahdella bussilla, kyydissä kulkivat myös illallista varten Suomessa valmistetut juhlaruuat. Keittiömestari Aira Viitaniemi oli ottanut esille 1930-luvun viipurilaisravintoloiden ruokalistat ja koonnut niistä näyttävän juhla-aterian yhteistyössä keittiömestari Pekka Pärssisen kanssa. Tämän vuoden menu sisälsi alkupalalautasen, luista keitetyn lihaliemen vatruskan kera ja särän. Jälkiruuaksi tarjottiin punssikermahyytelöä metsämansikoilla. Karjalan Liiton naistoimikunta toi tarjolle myös valmistamansa runsaan karjalaisen piirakkapöydän.

Tarjolla oli myös runsas kattaus muuta ohjelmaa. Gourmet-ruuan lomassa Aira Viitaniemi esitteli ruokalajien historiaa, illan juontaja, haitaristi Seppo Soittila kutkutti nauruhermoja juohevilla tarinoilla, laulajat Hannu Lehtonen ja Henrik Lamberg nostattivat tunnelmaa koskettavilla karjalaiskappaleilla ja ajan henkeen sopivalla musiikilla. Viulisti Mervi Myllyoja lumosi kuulijat Säkkijärven polkalla muunnelmineen. Karjalan Liiton puheenjohtaja Marjo Matikainen-Kallström toivotti vieraat tervetulleeksi ja maljapuheen pitänyt Karjalan Liiton kunniapuheenjohtaja Markku Laukkanen nosti maljan paitsi Viipurille myös karjalaisille naisille, sillä kuningas Birger Maununpoika julisti täsmälleen 700 vuotta sitten 1.10.1316 suojelukirjeen Karjalan naisille.  Karelia-puhallinorkesteri seitsikon puhaltamat rytmit täyttivät juhlatilat joka sopukkaa myöten. Karjalan Liiton järjestämissä illallistanssiaisissa oli mukana edustusta useista piireistä sekä liiton yhteistyökumppaneita Viipurista.

Mervi Piipponen

Tulosta sivu