Karjalan Liitto

Timotei, sinä keinuva heinä
varrella ojan,
sinun luotasi vei
tie kerran tytön ja pojan ...

Kesän aikana tämä Eila Kivikk'ahon runo on soinut radiossa. Lisää hänen tekstejään pääsemme sulattelemaan karjalaisen kirjallisuuden lukupiirissämme tiistaina 12.9. klo 18.

Runo on ilmestynyt kokoelmassa Eila Kivikk'ahon Kootut runot. Sen neljäs painos ilmestyi 2001. Kirja sisältää Kivikk'ahon runoja ja käännöksiä vuosilta 1942-2000. Tässä painoksessa on Mirjam Polkusen kirjoittamat jälkisanat vuodelta 1998.

Käsittelemme myös proosaa, toinen kirjamme on Eeva Kilven Jatkosodan aika. Teos on trilogian kolmas osa. Helsingin Sanomien mukaan "Eeva Kilven trilogia on välttämätön osa suomalaista sotakirjallisuutta. -- Ilman koko trilogiaa kuva suomalaisesta sodasta jäisi vaillinaiseksi."

Syksyn muut kokoontumiset ovat kerran kuukaudessa tiistaisin: 10.10., 14.11. ja 12.12. Syksyn muista kirjoista minulla on ehdotuksia. Ota mukaan myös  omia ehdotuksiasi, valitaan kirjat kun tapaamme.

Kiinnostavaa olisi ottaa myös syksyn uutuuksia, mutta niiden saaminen kirjastosta voi olla hankalaa. Tässä alla minun ehdotukseni. Suluissa teoksen ilmestymisvuosi. Jos kirjan jäljessä on linkki, se johtaa Yleisradion 101 kirja -ohjelmaan, jossa kyseisestä teoksesta keskustellaan. Kirja on myös luettavissa Ylen verkkosivuilla.

Heikki Turunen: Vinoristin kansa (2017)
Anni Kytömäki: Kivitasku (2017)
Marjo Niemi: Kaikkien menetysten äiti (2017)
Jaakko Yli-Juonikas: Jatkosota-extra (2017)Mielikuvituksellinen satiiri suomalaisesta politiikanteosta.
Laura Gustafsson: Everstinna (2017) Kuvaa perhehelvettiä ja sotaan valmistautuvaa Suomea.

Juhani Seppälä: Mr Smith (2012) Sijoittuu Kannakselle, kuvaa talouselämää.

Yrjö Kokko: Sudenhampainen kaulanauha (1951) Sodassa olleen isän ja pojan suhde.

Ilkka Remes: Kiirastuli (2016) Suomi suurvaltojen puristuksessa. https://areena.yle.fi/1-3911811

Remeksen uusin Vapauden risti kertoo kuinka Trumpin USA vetäytyy Itämereltä ja Suomi uhkaa jäädä Venäjän kontrolliin.

Konrad Lehtimäki: Ylös helvetistä (1917) Ensimmäisen maailmansodan jälkeen uskottiin rauhaan

Edith Södergran: Maa jota ei ole (1925) Kannakselaisen kirjailijan postuumi teos.

Kirjallisuuspiirin vetäjä on toimittaja Aira Saloniemi.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy