Karjalan Liitto

Perustiedot
Karjalatalo, Käpylänkuja 1, Helsinki
Kuvaus

Marraskuun kahtena keskiviikkona asiantuntijat kertovat Suomessa käytyihin sotiin liittyvistä aiheista, mm. vuosien 1917-1918 kansalaissodasta ja talvi- ja jatkosodasta karjalaisten historiaa unohtamatta. Kansainvälisesti palkitun Sotasampo-hankkeen esittely avaa kuulijoille uusia näkökulmia sotien tarkasteluun vaikkapa omalta kotikoneelta.

Sotasampo on internetpalvelu, johon on yhteistyöverkostona koottu Suomen talvi- ja jatkosotaan liittyvät keskeiset tietoaineistot. Sinne on tallennettu mm. puolustusvoimien 160 000 autenttista valokuvaa, Kansallisarkiston tietokanta sodissa menehtyneistä 95 000 sotilaasta, kymmenet tuhannet sotapäiväkirjat, Suomen Sotahistoriallisen Seuran ja Bonnierin julkaisemat tuhannet Kansa taisteli -lehden artikkelit verkossa, kymmenet tuhannet luovutetun alueen paikat ja historialliset Karjalan kartat. Sotasampo-palvelu: http://sotasampo.fi.

Ohjelma (muutokset mahdollisia):

Keskiviikko 8.11.

Tietokirjailija, everstiluutnantti Ari Raunio puhuu otsikoilla: Karjalan kannas ja Laatokan Karjala talvisodan taistelukenttinä ja jatkosota karjalaisten toivon ja menetysten sota.

Osallistumismaksu: 1 kerta 15 € / Karjala-kortilla ja muutoin 20 €.

2 kertaa (8.11. ja 15.11.) 20 € / Karjala-kortilla, muutoin 30 €. Maksut paikan päällä.

Ohjelma (muutokset mahdollisia):

Keskiviikko 15.11.

FT, dosentti Teemu Keskisarja käsittelee aihetta Mannerheimin ja Viipurin kohtaloita 1917-1918 ja Aalto-yliopiston professori Eero Hyvösen aiheena on Sotasampo - talvi- ja jatkosota semanttisessa webissä (internetportaali).

Tilaisuuden järjestää Karjalan Liitto ja Opintokeskus Sivis.

Karjalan Liitto

RGB-iso