Karjalan Liitto

Perustiedot
Karjalatalo, Käpylänkuja 1, Helsinki
Kuvaus

Karjalaisten lapasten lauantana tutustutaan karjalaisiin ja lähialueiden lapasmalleihin ja neulomiseen ennen ja nyt.

FM Anna Rauhala tekee väitöskirjaa neulomisesta ja sen merkityksistä. Hän johdattaa päivän aiheeseen kertomalla, mitä neulominen oli ennen ja mitä se on nyt. Hän myös opastaa inkeriläisten ja virolaisten perinnelapasten koristereunusten teossa. Pia Ketola on yksi Sukupolvien silmukat -kirjan tekijöistä.  Hän kertoo esimerkkineuleiden ja kuvien kautta siitä, millaisia karjalaisten neuleiden malleja museoista löytyi ja kuinka niitä muokattiin sopiviksi nykyaikaan. Pia näyttää myös, kuinka tehdään ketjuvirkkaus-tekniikkaa. Toiveissa on myös kinnasneula-työnäytös.

Tea Itkonen harrastaa neulomista. Hän on kokeillut kymmeniä erilaisia karjalaisten lapasten neulemalleja ja esittelee tekemiään kuviolapasia ja kertoo niiden valmistuksesta.  Kahvin lomassa neulotaan itsekin, joten omat puikot ja langat mukaan. Muutokset mahdollisia.

Iltapäivän hinta on Karjala-kortilla 25 euroa sisältäen (ohjelman ja kahvit) ja muilta 40 euroa.

Ilmoittautumiset 26.1.2018 mennessä: toimisto@karjalanliitto.fi; p. 09 7288 170. Tarkempi ohjelma saatavilla tammikuussa.

Peruutusehdot: Kurssi toteutuu, jos osallistujia on riittävästi.

Jos osallistuja peruuttaa osallistumisensa viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen, veloitamme järjestelykuluina 20 euroa/kurssipäivä.

Tilaisuuden järjestää Karjalan Liitto ja opintokeskus Sivis.

DSC_0383Karjalaisia lapasmalleja eri puolilta Karjalaa.

Tallenna kalenteritiedosto

Tulosta sivu