Karjalan Liitto

Karjalan Liitto 75 vuotta

1940-2015

Karjalan Liitto on  vahva karjalaisuuden liitto

Karjalan Liitto ry täyttää tänä vuonna 75 vuotta. Liitto perustettiin viisi viikkoa talvisodan päättymisen jälkeen kaksipäiväisessä kokouksessa  Helsingissä 20.-21.4.1940. Sen tehtävänä oli siirtokarjalaisten asuttamiseen liittyvien asioiden ajaminen.

Nyt Karjalan Liitto on valtakunnallinen kulttuurijärjestö, johon kuuluu noin 400 jäsenyhteisöä eri puolilla maata ja ulkomaillakin. Jäsenyhteisöissä on noin 30 000 henkilöjäsentä. Liiton toiminta painottuu karjalaisen kulttuurin ylläpitoon ja edistämiseen. Karjalan Liiton puheenjohtaja on Marjo Matikainen-Kallström.

Karjalan Liitto on elinvoimainen kaikkien suomalaisten karjalaisuuden foorumi. Se edistää karjalaista kulttuuria, tuo esille karjalaista identiteettiä ja ylläpitää vuorovaikutusta Karjalan alueeseen. Karjalan Liitolla on kolme toiminta-aluetta; kulttuuri, historia ja karjalaiset juuret. Karjalan kysymyksessä Karjalan Liitto tekee yhteistyötä Suomen valtiojohdon ja Euroopan unionin kanssa.

Karjalan Liiton arvot ovat karjalaisuus, yhteisöllisyys ja  elämänmyönteisyys. Karjalaisuus on tärkein liiton arvoista. Kaikki liiton toiminta liittyy karjalaisuuteen ja sen edistämiseen ”sie, mie ja myö yhessä" -hengessä. Karjalan Liitto  on ihmisten kohtaamiseen perustuva kaikille karjalaisuudesta kiinnostuneille tarkoitettu järjestö. Karjalainen yhteisöllisyys on vuorovaikutteista, vieraanvaraista, avointa ja suvaitsevaa. Myönteinen elämänasenne, mukautumiskyky,  tunteiden jakaminen ja toisesta välittäminen kuuluvat kiinteästi karjalaisuuteen.

Karjalan Liiton tämän vuoden teema on karjalainen sanankäyttö.

Karjalan Liiton 75-vuotisjuhlapäivä 25.4.

Karjalan Liitto viettää 75-vuotisjuhlapäivää 25.4.2015 Karjalatalossa Helsingissä. Juhlapäivä alkaa seminaarilla klo 13. Seminaarissa luennoivat FT Tuomas Tepora, professori Outi Fingerroos, FT Kristiina Korjonen-Kuusipuro ja FM Kaisu Lahikainen. Seminaarin avaa liiton puheenjohtaja Marjo Matikainen-Kallström. Valtiovallan tervehdyksen tuo Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka.

Juhlaseminaarissa esiintyy oopperalaulaja, Pro Carelia -palkittu Jaakko Ryhänen. Seminaarin puheenjohtajana toimii Karjalan Liiton kunniapuheenjohtaja Markku Laukkanen. Seminaariin on vapaa pääsy.

Tämän vuoden Pro Carelia -merkki jaetaan juhlaillallisten yhteydessä lauantaina 25.4.2015. Illallinen alkaa klo 18.30.  Karjalan Liiton juhlapäivää vietetään Karjalatalossa, Käpylänkuja 1, 00610 Helsinki.

Muita juhlavuoden tapahtumia

Karjalan Liiton 75-vuotisjuhlavuonna paljastetaan evakkoäiti-muistomerkki. Se on kunnianosoitus äideille, jotka huolehtivat perheen turvaan sodan jaloista talvi- ja jatkosodan evakuointivaiheissa. Evakkoäiti-muistomerkki paljastetaan 5.6.2015 klo 13 Karjalatalon edessä Helsingissä.

Juhlavuoden päätapahtuma on Karjalaiset kesäjuhlat Hyvinkäällä 13.-14.6.2015. Kaksipäiväisessä tapahtumassa tuodaan esille karjalaista kulttuuria sanankäytön, musiikin, ruokakulttuurin, kielen ja monen muun teeman puitteissa.

Juhlavuosi jatkuu monilla muilla tapahtumilla syksyn aikana.

Lisätietoja:
Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Satu Hallenberg, p. 050 553 1315, satu.hallenberg@karjalanliitto.fi.
Mahdolliset huomionosoitukset 75-vuotiaalle Karjalan Liitolle voi osoittaa tilille FI84 5789 5420 0253 68, OKOYFIHH. Viitenumero 5005. Tili ja viitenumero ovat voimassa koko juhlavuoden.

Karjalan Liitto 75 vuotta

Juhlaseminaari ja iltajuhla lauantaina 25.4.2015

Paikka: Karjalatalo, Käpylänkuja 1, 0610 Helsinki

Juhlaseminaari 25.4. klo 13.00

Karjalatalo, juhlasali

Ohjelma (muutokset mahdollisia)
Oopperalaulaja Jaakko Ryhänen esiintyy Karjalan Liiton 75-vuotisjuhlassa.

Karjalaisten laulu
Seminaarin avaus, Karjalan Liiton puheenjohtaja Marjo Matikainen-Kallström
Laulua, oopperalaulaja, Pro Carelia -palkittu  Jaakko Ryhänen, pianosäestys
Valtiovallan tervehdys, Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka
Laulua, oopperalaulaja Jaakko Ryhänen, pianosäestys

Seminaarin puheenjohtajana on Karjalan Liiton kunniapuheenjohtaja Markku Laukkanen
Talvisodan väestönsiirtojen kokemushistoriaa,
FT  Tuomas Tepora
Nykytulkintojen Karjala, professori Outi Fingerroos
Tauko
Vuoksi – muutosta ja jatkuvuutta,
FT Kristiina Korjonen-Kuusipuro
Kyl myö haastellaa, FM Kaisu Lahikainen
Keskustelu ja seminaarin päätös
Välittömästi seminaarin jälkeen toimintakilpailujen palkintojen jako.

Palkitsemiset jatkuvat Yläsalissa
klo 17.15-18.15  Urheilustipendien, ym.  ja karjalaisten pitäjä- ja sukulehtien parhaimpien palkitseminen, Yläsali, 2. kerros.

Juhlaseminaariin on vapaa pääsy.

Juhlailta 25.4. klo 18.30

Karjalatalo, juhlasali

Siirtyminen saliin, alkumalja ja tervetulotoivotus
Ruokailu
Kolmas polvi -yhtye esiintyy
Palkitsemiset: Pro Carelia -ansiomerkki, kultaiset ansiomerkit, piirakkamestarit
Karelia-puhallinorkesteri; musiikkia ja juhlatanssit
klo 23.00 Tilaisuus päättyy

Tumma puku.
Karjalan Liiton 75-vuotisjuhla on Karjalatalossa, Käpylänkuja 1, 00610 Helsinki.

Hinta ja ilmoittautumiset

Iltapäivän seminaari on maksuton. Iltajuhla on 35 euroa sisältäen ohjelman ja illallisen (ei juomia).
Ilmoittautumiset juhlaseminaariin ja iltajuhlaan 17.4. mennessä,
kirsi.sakkinen@karjalanliitto.fi, 09 7288 1712.

Huomionosoitukset

Mahdolliset huomionosoitukset tilille FI84 5789 5420 0253 68, OKOYFIHH. Viitenumero 5005.

Onnitteluajat

Karjalan Liiton juhlapäivän yhteydessä on mahdollisuus onnitella 75-vuotiasta liittoa. Onnitteluaikoja voi varata liiton toimistosta, kirsi.sakkinen@karjalanliitto.fi, p. 09 7288 1712.

Juhlapäivänä ilmestyy liiton 75-vuotisjuhlalehti

Karjalan Liiton juhlapäivänä ilmestyy liiton 75-vuotisjuhlalehti, jossa on Karjalaa ja karjalaisuutta 2000-2010-luvulla tutkineiden asiantuntijoiden artikkeleita. Julkaisua on myytävänä paikan päällä.

Majoitusta hotelli Parkissa

Hotelli Park Karjalatalon läheisyydessä tarjoaa majoitusta Karjala-kortilla: kahden hengen huone 92 € ja yhden hengen huone 78 €, p. 09 799 755. Hotel Park, Pohjolankatu 38, 00600 Helsinki. www.parkhotelkapyla.fi. Karjala-kortti on esitettävä saavuttaessa. Mainitse varatessasi, että olet tulossa Karjalan Liiton 75-vuotisjuhlaan.

Tervetuloa mukaan Karjalan Liiton 75-vuotisjuhlapäivään!

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy