Karjalan Liitto

Komiat Karjalaiset kesäjuhlat 17.-19.6.2016 Seinäjoella

Kesäjuhlilla puhuttiin siirtolaisuudesta ja sopeutumisesta

Seinäjoella vietetyillä karjalaisilla kesäjuhlilla karjalaisuus esittäytyi pohjalaisille ja muualta saapuneille karjalaisuuden ystäville.  Sateesta huolimatta juhlatunnelma oli komea ja värikäs. Kolmen päivän aikana juhlien eri tilaisuuksissa vieraili yhteensä yli 15 000 henkeä. Kesäjuhlat toteutettiin yli kahdensadan talkoolaisen voimin.

Kesäjuhlien seminaarissa ja puheissa otettiin esille siirtolaisuus ja sopeutuminen. Karjalan Liiton puheenjohtaja Marjo Matikainen-Kallström piti tärkeänä, että käsitteet evakko ja pakolainen pysyvät erillään. – Karjalaiset eivät ole pakolaisia, korosti hän. – Karjalaisten asuttamista eri puolille Suomea on pidetty esimerkkinä nykyisten Suomeen tulevien kiintiöpakolaisten ja turvapaikanhakijoiden sopeutumisessa.  Karjalaisten on helppo ymmärtää omien kokemusten pohjalta pakolaisten kohtaamia vaikeuksia yhteiskunnassa, vaikka lähdön syyt eivät ole samoja kuin aikoinaan karjalaisilla evakoilla.

Eduskunnan II varapuhemies Paula Risikko otti juhlapuheessaan esille karjalaisten kokemukset ja kulttuurin sekä omien juurien merkityksen. – Karjalaiset ovat onnistuneet juurruttamaan oman kulttuurinsa ja positiivisen elämänasenteen suomalaiseen yhteiskuntaan. Pohjanmaallakaan ei ole sellaisia pitoja, jossa ei tarjottaisi karjalaista ruokaa, karjalanpaistia tai karjalanpiirakoita. – Voimme ottaa oppia karjalaisilta, joilla on hersyvä ja elämänmyönteinen asenne. Karjalaiset ovat kokeneet sen, mitä meiltä nyt odotetaan maahanmuuttajien kotouttamisessa. Karjalaisuus symboloi selviytymistä ja hyvinvointiyhteiskuntaa.

Kesäjuhlien ohjelmassa oli runsaasti tarjottavaa lapsille ja nuorille. Useissa ohjelmanumeroissa esiintyi myös lapsia ja nuoria. Juhlien yksi kokonaisuus oli klubi-ilta, jossa  esiintyi muun muassa esiintyi energisistä nuorista miehistä koostuva Softengine.

Valtakunnalliset piirakkamestaruuskilpailut ovat Karjalan Liiton naistoimikunnan toteuttama vuosittainen tapahtuma, jossa tuodaan esille karjalanpiirakkaa perinteisenä ja aitona karjalaisena leivonnaisena.

Karjalan kielen pajassa pohdittiin karjalan kielen asemaa. Itä-Suomen yliopiston karjalan kielen professori Vesa Koivisto ja Helsingin yliopiston etnolingvistiikan ja fennougristiikan dosentti Tapani Salminen luennoivat karjalan kielestä ja sen historiasta sekä Raja-Karjalan kielioloista ja niiden heijastumisesta nykypäivään.

Sotien jälkeen Seinäjoen seudulle asutettiin siirtokarjalaisia muun muassa Jaakkiman pitäjästä Laatokan rannalta. Pitäjälehti Jaakkiman Sanomat juhli 110-vuotista taivaltaan kesäjuhlien aikana.

Myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja pääministeri Juha Sipilä lähettivät tervehdykset karjalaiselle juhlaväelle.

Seuraavat karjalaiset kesäjuhlat järjestetään Jyväskylässä 16.-18.6.2017.

Komiat karjalaiset kesäjuhlat järjesti Karjalan Liitto yhteistyössä Karjalaseurojen Pohjanmaan piirin kanssa.

Varapuhemies Paula Risikko on kesäjuhlien juhlapuhuja

Paula Risikko.
Eduskunnan varapuhemies Paula Risikko on Karjalaisten kesäjuhlien juhlapuhuja Seinäjoella 19.6.2016.
Karjalaiset kesäjuhlat käynnistyvät viikkoa ennen juhannusta Seinäjoella. Valmistelut ovat loppusuoralla ja kuten Karjalaseurojen Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Markku Pulli lupasi vuosi sitten kutsuessaan väkeä Seinäjoelle: Tulossa on komiat karjalaiset kesäjuhlat.

Komioiden kesäjuhlien avajaiset pidetään lauantaina 18.6. klo 15.30 Seinäjoki Areenalla. Saman katon alla on molempina päivinä myös karjalainen tori ja kesäjuhlien ruokailut juhlavieraille. Toinen keskeinen tapahtumapaikka on Seinäjoen lukio.

Avajaisissa ohjelmasta vastaavat muun muassa kurikkalainen runoryhmä Ryskööremmi ja kansantanssiryhmä Hippulat. Tervehdyksiä esittävät Seinäjoen kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäki, Karjalan Liiton liittovaltuuston puheenjohtaja Matti Puhakka ja Karjalaseurojen Pohjanmaan piirin puheenjohtaja Markku Pulli. Avajaisissa on myös musiikkia niin Pohjanmaalta kuin Karjalastakin.

Kesäjuhlien juhlapuhuja on eduskunnan varapuhemies Paula Risikko sunnuntaina 19.6. klo 14.30 Seinäjoki Areenalla pidettävässä päiväjuhlassa.

Täysiveriseksi pohjalaiseksi tunnustautuva Risikko tuntee myös karjalaista mielenlaatua. Karjalaiset ovat positiivisia ja hersyviä.
–  Meillä on paljon oppimista karjalaisista. He ovat kokeneet sen, mitä nyt odotetaan meiltä kaikilta. Karjalaisten kohtaloita ja evakkojen asuttamista voidaan hyödyntää tänä päivänä turvapaikan saaneiden kotouttamisessa. Hädänalaisia on autettava, toteaa Paula Risikko.
Pohjalaisena hän muistaa mainita, että pohjalaiset ovat mukavia ihmisiä, ystävinä elinikäisiä. Hän toivottaakin kaikki tervetulleiksi viettämään komiota kesäjuhlia Pohjanmaan lakeuksille.

Päiväjuhlan muusta ohjelmasta vastaavat muun muassa Eira Nevanpään Taideliikuntakoulun sirkusakrobaatit, vaasalainen Runonkulkijat -ryhmä, karjalaisten kuorojen suurkuoro ja Miloff-tanssiopiston Finlandia-baletti Jean Sibeliuksen musiikkiin. Karjalan Liiton tervehdyksen tuo liiton puheenjohtaja Marjo Matikainen-Kallström.

Komiat Karjalaiset kesäjuhlat Seinäjoella 17.-19.6.2016

Äiti ja tytär toivottavat tervetulleiksi Karjalaisille kesäjuhlille Seinäjoelle 17.-19.6.2016Tervetuloa Karjalaisille kesäjuhlille Seinäjoelle 17.-19.6.2016
Seinäjoki on Etelä-Pohjanmaan maakunnan keskus ja yksi Suomen voimakkaimmin kasvavista kaupunkiseuduista. Seinäjoki on myös kuuluisa ainutlaatuisesta Alvar Aalto -keskuksesta ja vetovoimaisista kesätapahtumista. Lisäksi Seinäjoki on merkittävä liikunta- ja urheilukaupunki.

Karjalan Liiton 68. kesäjuhlien pääasiallisena pitopaikkana on Seinäjoki Areena, os. Kirkkokatu 23. Kesäjuhlien tarkoituksena on karjalaisen perinteen ja kulttuurin ylläpito sekä perinteen siirtäminen eteenpäin. Ajanvietettä, luontoon ja urheiluun liittyviä tapahtumia on myös lähietäisyydellä ja lapsille on omaa ohjelmaa.

Seinäjokelainen kulttuuri näkyy ja kuuluu. Tangomarkkinat ja Provinssirock ovat jokavuotisia suurtapahtumia. Lisäksi teemme yhteistyötä lähiseutujen kulttuuritapahtumia tuottavien tahojen kanssa.

Ilmajoen Musiikkijuhlat esittää kesällä 2016  Oskar Merikannon elämää käsittelevän oopperateoksen "Elämälle". Perjantain 17.6.2016 klo 14.00 näytökseen on mahdollista varata pääsyliput erikoishintaan, Karjala-kortin jäsennumerolla. Tiedustelut ja lippuvaraukset, sari.hanka(at)musiikkijuhlat.fi.

Karjalaisten kesäjuhlien vieton ohessa voi tutustua Duudsonien Activity Parkiin ja Suojeluskunta- ja Lotta Svärd -museoon Seinäjoella.

Varsinkin lapsiperheiden kannattaa varata muutama ylimääräinen lomapäivä kesäjuhlien yhteyteen.

Kesäjuhlien organisaatio

Karjalaiset kesäjuhlat hoidetaan yhteistyössä Karjalan Liiton, Karjalaseurojen Pohjanmaan piirin  sen jäsenseurojen kanssa. Juhlien kokonaisorganisaatiosta vastaa järjestelytoimikunta, jonka jäseninä ovat toimikuntien/tiimien vetäjät ja järjestäjätahojen edustajat.

Lisätietoja:
Karjalaseurojen Pohjanmaan piiri r.y.
Markku Pulli
markku.pulli(at)gmail.com

Majoitus

Karjalaisten kesäjuhlien majoitusvarauksista on jokaisen huolehdittava itse.

Hotelleja Seinäjoella

Hotellien varauskoodi: Karjalaiset kesäjuhlat 2016