Karjalan Liitto

Karjalaiset kesäjuhlat 2018

Karjalaiset kesäjuhlat on valtakunnallisen Karjalan Liiton vuosittainen suurtapahtuma, joka kerää kolmipäiväiseen tapahtumaan tuhansia paikkakuntalaisia ja karjalaisjuurisia kävijöitä.
Vuoden 2018 kesäjuhlat saadaan Kymenlaaksoon ja tapahtumapaikkana on Kouvola 15.-17.6.2018.

Kolmipäiväinen tapahtuma kerää vuosittain arviolta 6000 – 8000 kävijää. Tilaisuuksien yhteenlaskettu osallistujamäärä on edellisinä vuosina ollut 17 000 – 20 000 henkilöä. Kouvolassa pidettävien kesäjuhlien uskotaan keräävän osallistujia laajasti ympäri Suomea, erityisesti pääkaupunkiseudulta, Kymenlaaksosta ja Etelä-Karjalasta. Eri maakuntien karjalaiset piirijärjestöt järjestävät jäsenilleen bussikuljetuksia Kouvolaan.

Tapahtuma järjestetään vuosittain eri puolilla maata; 2017 Jyväskylässä, 2016 Seinäjoella, 2015 Hyvinkäällä.
- Kesäjuhlia kierrätetään ympäri maata, jotta mahdollisimman monella olisi mahdollisuus osallistua kesäjuhlien monipuoliseen ohjelmaan ja tutustua karjalaiseen kulttuuriin lähipaikkakunnallaan, sanoo Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Satu Hallenberg.

Edessä on poikkeuksellinen tapahtumavuosi, sillä Kouvolan kesäjuhlat tulevat olemaan 70. karjalaiset kesäjuhlat. Tämä tulee näkymään voimakkaasti myös ohjelmatarjonnassa.
Tapahtuma-alueena tulee olemaan Lumon Areena ja Urheilupuiston alueen koulut ja liikuntahallit.
Muita tapahtumapaikkoja ovat mm. Pääkirjasto, johon pystytetään jääskeläisjuurisen, Anjalassa syntyneen kuvataiteilija Raakel Kuukan näyttely, Kouvolan taidemuseo Poikilo sekä Kouvola-talo.
Karjalaisuus tulee näkymään myös keskustassa muun muassa karjalaisessa katulaulutapahtumassa. Erityisen näyttävä on sunnuntain juhlakulkue, jossa kansallispukuiset pitäjien, sukujen, karjalaisseurojen ja Karjalan Liiton edustajat marssivat kansallispuvuissa.

Kesäjuhlien esiintyjät ovat valtakunnallisesti tunnettuja artisteja, pääpuhujat ovat valtakunnan huipulta ja suojelijana on yleensä yhteiskunnallisesti merkittävä henkilö. Tänä vuonna (2017) juhlapuhujana on ulkoministeri Timo Soini.

Kesäjuhlien näyttelyissä esittäytyvät entiset karjalaiset pitäjät sekä sukuseurat.

Kysy majoitusta Kouvolasta

Original Sokos Hotel Vaakuna, Hovioikeudenkatu 2,  Kouvola