Karjalan Liitto

Väriloistoa Karjalaisilla kesäjuhlilla 16.-18.6.2017 Jyväskylässä

Ulkoministeri Timo Soini:  Karjalaisuus on koko Suomen rikkaus

Karjalaiset_Kesajuhlat_Jyvaskyla_210
Ulkoministeri Timo Soini puhui Karjalaisilla kesäjuhlilla.
Karjalainen kulttuuriperintö tuli esille Karjalaisilla kesäjuhlilla muun muassa kansallispukujen väriloistona. Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi suomalaisia kansallispukuja nähtiin kansallispukukavalkadissa lauantaina. Myös Karjalaisen kansan messussa perjantaina oli runsaasti kansallispukuja, sunnuntain juhlakulkueesta puhumattakaan. Kesäjuhlilla oli esillä Suomen maakuntien leipiä. Kesäjuhlien juhlaleivän taikinajuuri oli tuotu evakkomatkalla Laatokan Karjalasta.

Karjalan kulttuuri ja kulttuuriperinnön digitalisointi ja sen tuomat uudet mahdollisuudet olivat kesäjuhlaseminaarin aiheina kesäjuhlien avajaispäivänä. Aalto-yliopiston tuottama 3D-mallinnus Suomen paviljongista Pariisin maailmannäyttelyssä vuonna 1900 oli kesäjuhlien yksi vetonaula. Suomen paviljongin 3d-mallinnusta katsomaan jonotettiin koko aukioloajan.
Suomen itsenäisyys ja Karjala -näyttelykokonaisuudessa tuotiin esille karelianismia, evakkoutta ja yleensä Karjalan merkitystä Suomen historiassa.

Karjalaisten kesäjuhlien juhlapuhuja ulkoministeri Timo Soini nosti esille siirtokarjalaisten asuttamisen ja karjalaisten sopeutumisen. Karjalaiset ovat omalla asenteellaan ja työllään ottaneet paikkansa yhteiskunnassa sotien jälkeen. Karjalaisuus on koko Suomen rikkaus.
– Evakoiden tuloa naapureiksi vastustaneetkin saattoivat sanoa, että nämä toimeliaat ja neuvokkaat karjalaiset olivat monen kunnan piristysruiske. Siitä olisi moneen opiksi tänäkin päivänä.

Soini korosti, että karjalaisuus on koitunut koko Suomen rikkaudeksi.
– Karjalaiset suojautuivat ja selvisivät oman kulttuurinsa turvin. He sopeutuivat muun Suomen tapoihin, mutta säilyttivät oman perinteensä. Teillä karjalaisilla on omakohtainen kokemus ja osaaminen sopeutumisesta uuteen elämään, josta muut voivat oppia.

Timo Soinilla on karjalaisuuteen myös henkilökohtainen kytkös.
– Paras kokemukseni ja lahjani karjalaisuudesta ja karjalaisilta, on vaimoni Tiina. Karjalainen nainen on ihana ja minä tiedän sen kokemuksesta, Soini ylisti.

Myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö lähetti tervehdyksen karjalaisten kesäjuhlien juhlaväelle. Niinistö mainitsi, että karjalaisten historialla on erityinen paikka Suomen itsenäisyyden vaiheissa. – Vaikeista lähtökohdista huolimatta aikaisemmat sukupolvet rakensivat Suomesta maan, joka on nyt lähes kaikilla mittareilla mitattuna maailman kärkeä. Karjalaiset selvisivät valtavasta murroksesta ja rakensivat tätä maata sellaisella elämänvoimalla, josta meidän nykysukupolvien on syytä ottaa mallia.

Karjalaisten kesäjuhlien ohjelmassa oli myös karjalanpiirakka- ja kyykkäkisailua, maraton, konsertteja, lasten tapahtumia, karjalan kielen paja sekä muistojen ja tarinoiden tallentamista verkkoon.

Juhlien aikana luovutettiin Pro Carelia -ansiomerkki taiteilija, laulaja Erkki Liikaselle karjalaisuuden hyväksi suoritetusta huomattavasta työstä. Pro Carelia on Karjalan Liiton korkein tunnustus. Ensimmäinen Pro Carelia -merkki myönnettiin presidentti Martti Ahtisaarelle vuonna 2000.

Järjestäjien odotukset täyttyivät, sillä 20 000 hengen kävijätavoite saavutettiin.

Ensi vuonna Karjalaiset kesäjuhlat järjestetään Kymenlaaksossa Kouvolassa 15.-17.6.2018.

Ulkoministeri Timo Soinin puhe Karjalaisilla kesäjuhlilla 18.6.2017:

Kesäjuhlakuvia

Täällä