Karjalan Liitto

Väriloistoa Karjalaisilla kesäjuhlilla 16.-18.6.2017 Jyväskylässä

Ulkoministeri Timo Soini:  Karjalaisuus on koko Suomen rikkaus

Karjalaiset_Kesajuhlat_Jyvaskyla_210
Ulkoministeri Timo Soini puhui Karjalaisilla kesäjuhlilla.
Karjalainen kulttuuriperintö tuli esille Karjalaisilla kesäjuhlilla muun muassa kansallispukujen väriloistona. Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi suomalaisia kansallispukuja nähtiin kansallispukukavalkadissa lauantaina. Myös Karjalaisen kansan messussa perjantaina oli runsaasti kansallispukuja, sunnuntain juhlakulkueesta puhumattakaan. Kesäjuhlilla oli esillä Suomen maakuntien leipiä. Kesäjuhlien juhlaleivän taikinajuuri oli tuotu evakkomatkalla Laatokan Karjalasta.

Karjalan kulttuuri ja kulttuuriperinnön digitalisointi ja sen tuomat uudet mahdollisuudet olivat kesäjuhlaseminaarin aiheina kesäjuhlien avajaispäivänä. Aalto-yliopiston tuottama 3D-mallinnus Suomen paviljongista Pariisin maailmannäyttelyssä vuonna 1900 oli kesäjuhlien yksi vetonaula. Suomen paviljongin 3d-mallinnusta katsomaan jonotettiin koko aukioloajan.
Suomen itsenäisyys ja Karjala -näyttelykokonaisuudessa tuotiin esille karelianismia, evakkoutta ja yleensä Karjalan merkitystä Suomen historiassa.

Karjalaisten kesäjuhlien juhlapuhuja ulkoministeri Timo Soini nosti esille siirtokarjalaisten asuttamisen ja karjalaisten sopeutumisen. Karjalaiset ovat omalla asenteellaan ja työllään ottaneet paikkansa yhteiskunnassa sotien jälkeen. Karjalaisuus on koko Suomen rikkaus.
– Evakoiden tuloa naapureiksi vastustaneetkin saattoivat sanoa, että nämä toimeliaat ja neuvokkaat karjalaiset olivat monen kunnan piristysruiske. Siitä olisi moneen opiksi tänäkin päivänä.

Soini korosti, että karjalaisuus on koitunut koko Suomen rikkaudeksi.
– Karjalaiset suojautuivat ja selvisivät oman kulttuurinsa turvin. He sopeutuivat muun Suomen tapoihin, mutta säilyttivät oman perinteensä. Teillä karjalaisilla on omakohtainen kokemus ja osaaminen sopeutumisesta uuteen elämään, josta muut voivat oppia.

Timo Soinilla on karjalaisuuteen myös henkilökohtainen kytkös.
– Paras kokemukseni ja lahjani karjalaisuudesta ja karjalaisilta, on vaimoni Tiina. Karjalainen nainen on ihana ja minä tiedän sen kokemuksesta, Soini ylisti.

Myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö lähetti tervehdyksen karjalaisten kesäjuhlien juhlaväelle. Niinistö mainitsi, että karjalaisten historialla on erityinen paikka Suomen itsenäisyyden vaiheissa. – Vaikeista lähtökohdista huolimatta aikaisemmat sukupolvet rakensivat Suomesta maan, joka on nyt lähes kaikilla mittareilla mitattuna maailman kärkeä. Karjalaiset selvisivät valtavasta murroksesta ja rakensivat tätä maata sellaisella elämänvoimalla, josta meidän nykysukupolvien on syytä ottaa mallia.

Karjalaisten kesäjuhlien ohjelmassa oli myös karjalanpiirakka- ja kyykkäkisailua, maraton, konsertteja, lasten tapahtumia, karjalan kielen paja sekä muistojen ja tarinoiden tallentamista verkkoon.

Juhlien aikana luovutettiin Pro Carelia -ansiomerkki taiteilija, laulaja Erkki Liikaselle karjalaisuuden hyväksi suoritetusta huomattavasta työstä. Pro Carelia on Karjalan Liiton korkein tunnustus. Ensimmäinen Pro Carelia -merkki myönnettiin presidentti Martti Ahtisaarelle vuonna 2000.

Järjestäjien odotukset täyttyivät, sillä 20 000 hengen kävijätavoite saavutettiin.

Ensi vuonna Karjalaiset kesäjuhlat järjestetään Kymenlaaksossa Kouvolassa 15.-17.6.2018.

Ulkoministeri Timo Soinin puhe Karjalaisilla kesäjuhlilla 18.6.2017:

Kesäjuhlakuvia

Täällä

Copyright Karjalan Liitto ry

Karjalaiset kesäjuhlat Jyväskylässä 16.-18.6.2017

Kaiken kansan Karjalaiset kesäjuhlat 2017

Itsenäisen Suomen täyttäessä 100 vuotta juhlitaan Jyväskylässä, ei pelkästään Karjalaisia kesäjuhlia vaan kaiken kansan Karjalaisia kesäjuhlia. Tämän vuoden kesäjuhlat sisältävät paljon koettavaa ja nähtävää myös heille, joiden juuret eivät ole Karjalassa. Muun muassa näyttelyt, juhlien ohjelma, karjalainen tori sekä juhlien hengellinen puoli tarjoavat ainutlaatuista ja jopa ennen näkemätöntä ohjelmaa. Juhlien monipuoliset näyttelyt ja karjalainen tori ovat yleisölle ilmaisia.

Karjalaisten kesäjuhlien suojelija on tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Juhlat vireässä Keski-Suomen pääkaupungissa

Karjalaiset kesäjuhlat ovat 16.-18.6.2017 Jyväskylässä.

Kesäjuhlien näyttämö Jyväskylä on vireä ja monipuolinen kulttuuri- ja yliopistokaupunki Keski-Suomen sydämessä. Jyväskylä tarjoaa monimuotoista koulutusta ja osaamista monilta eri aloilta, ja toimii myös liikunnan, kauniin luonnon sekä arkkitehtuurin kaupunkina. Tässä aktiivisessa ja vetovoimaisessa kaupungissa on 140 000 asukasta. Maaliskuussa 2016 kaupunki saavutti myös Reilun kaupan kaupungin arvonimen. Jyväskylässä käytetään laajasti Reilun kaupan tuotteita aina kaupungintalolta ravintoloihin.

Jyväskylä on monikulttuurinen kaupunki. Kuten me karjalaisetkin aikoinaan olimme eräänlaisia maahanmuuttajia, myös nykyään maahanmuuttajia tulee Jyväskylään eri puolilta maailmaa. Vuonna 2012 Jyväskylässä asui noin 3500 ulkomaan kansalaista, joista suurin osa oli Venäjältä, Virosta, Kongon demokraattisesta tasavallasta, Kiinasta ja Thaimaasta. Jyväskylään on tullut myös inkerinsuomalaisia paluumuuttajia pari-kolmekymmentä henkeä viime vuosien aikana. Jyväskylästä löytyy hyvät puitteet niin asumiseen, koulutukseen kuin työn tekoonkin. Onpa Jyväskylä jopa mielletty parhaaksi kasvuympäristöksi lapsille.

Junalla ja bussilla suoraan juhlapaikalle

Tänä vuonna Suomi täyttää 100 vuotta, Jyväskylä 180 vuotta ja karjalaisuus – se on ikuista, ainakin meidän karjalaisten mielestä ja siksi sitä on hyvä juhlia vuosittain. Sotien jälkeen maakuntamme sai väriä kyliin ja kaupunkeihin evakkojen myötä. Silloin se oli pakon sanelemaa muuttoa. Tänä päivänä Jyväskylä on yksi Suomen vetovoimaisimmista paikkakunnista. Joka kuukausi kaupunkiin muuttaa 100 uutta asukasta; opiskelemaan, työelämään ja vireitä vapaapäiviä viettämään.

Mikäs on tullessa, kun kiskot ja bussilinjat tuovat suoraan keskelle kaupunkia! Vieraidemme on vaivaton saapua Matkakeskukseen junalla ja busseilla, olet silloin jo juhlapaikan tai majoituksesi läheisyydessä. Turvalliset ylikulkusillat vievät suoraan Jyväskylän ylpeyden aiheeseen Paviljonkiin, juhlamme pääpaikkaan. Lähes kaikki tapahtumat ovat samassa suuressa tilakokonaisuudessa, joka on tunnettu MM-rallien ja veteraanipäivän juhlapaikkana. Tilausajobusseille saamme yhteisen paikoitusalueen juhlapaikalle, näin päiväkohtaisellakin juhlamatkalla on oma tukikohta lähellä kaiken aikaa. Monipuolinen ohjelmamme ja kaupungin muu anti takaavat ainutkertaiset juhlat. Karjalaisseurojen Keski-Suomen piiri ja Karjalan Liitto ovat teitä vastassa 16.6.2017.

Tervetuloa Jyväskylään kylään, kyl myö teist huolta pietää!

Juhlatoimikunta

Karjalaiset kesäjuhlat osana Suomi 100 -tapahtumaketjua

Karjalan Liitto ja Keski-Suomen piiri ovat jo reilun vuoden ajan rakentaneet suurta juhlaa, joka on samalla osa Suomi 100 vuotta -tapahtumaketjua. Juhlavuoden tapahtuma on kokonaisuudessaan Jyväskylän Paviljongissa. Kirkollisia tapahtumia on toki Jyväskylän Taulumäen kirkossa ja Jyväskylän ortodoksisessa kirkossa sekä urheilut omilla suorituspaikoillaan.

Näyttelyt tulevat olemaan laajemmat kuin koskaan. Kansallis- ja kansanpuvut, maakuntien leivät, rakennus- ja sotahistoria, ortodoksien aarteita. Karjalan Liiton taideaarteita; Karelianismi on kantava teema kaikessa juhlaan liittyvässä.

Karjalaiset kesäjuhlat on vuosittain vietettävä valtakunnallinen juhla, edellinen kerta Jyväskylässä oli 2003. Järjestäjät haluavat korostaa nyt erityisesti juhlien olevan koko kansan juhlat. Eihän tarvitse olla karjalainen pitääkseen karjalanpiirakoista, samoin kulttuuripitoinen ohjelma monissa muodoissaan on tarkoitettu kaikelle kansalle; muun muassa näyttelyihin on vapaa pääsy. Unohtaa ei sovi myöskään urheilua ja ohjelmatarjontaa lapsille, jota esittävät lapset ja nuoret myös itse. Esiintyjät ja ohjelmansuorittajat ovat  maakunnan omaa väkeä mahdollisimman laajasti.

Lisätiedot:
Karjalaisseurojen Keski-Suomen piirin pj. Seija Jatkonen
p. 040 516 1941
seija.jatkonen(at)pp.inet.fi.

Jyväskylän logo

Suomi 100 vuotta

Karjalaiset kesäjuhlat Jyväskylässä 16.-18.6.2017

Itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhlavuonna Karjalaisia kesäjuhlia vietetään Jyväskylässä 16.-18.6.2017. Juhlissa tuodaan esille karjalaisten ja karjalaisen kulttuurin ja historian merkitystä 100-vuotiaassa Suomessa.

"Itsepäiset ja itsenäiset karjalaiset - Suomi 100 vuotta" on valittu Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden 2017 ohjelmaan.

Seuraa päivttyviä tietoja.

Kesäjuhlat 2017 järjestetään Paviljongissa keskeisellä paikalla Jyväskylässä.
www.paviljonki.fi

Karjalaiset kesäjuhlat Jyväskylässä

Majoitusvaraukset

Karjalaisia kesäjuhlia varten on varattu majoituskiintiöt Jyväskylän alueen hotelleista ja majoitusliikkeistä.

Valitse sopiva majoitusvaihtoehto ja tee varaus.

Varaa majoitus helposti tästä linkistä

Kysy lisää sähköpostilla tai soita:

Jkl Booking
booking@jklpaviljonki.fi

Karjalaiset kesäjuhlat 2017 - Majoitustarjonta

Hotelli Alba

Hotelli Alba sijaitsee kauniilla, puistomaisella alueella Jyväsjärven rannassa, Mattilanniemessä. Kaupungin keskustaan ja Jyväskylän Paviljonkiin on matkaa 1,5 km. Hotellihuoneista on kauniit näkymät Jyväsjärvelle tai yliopiston kampusalueelle. Huonehinnat sisältävät runsaan buffet-aamiaisen, maksuttoman nettiyhteyden sekä ilmaisen parkkipaikan. Hotellissa on savuton lounas-  ja A la Carte- ravintola sekä iso aurinkoinen ulkoterassi.

1hh economy         100 € / vrk
2hh standard         139 € / vrk

Jyväskylän kristillinen opisto

Kristillinen opisto sijaitsee Jyväskylässä Kuokkalan alueella, noin 3 km päässä keskustasta. Opiston huoneet ovat tyypillisiä opiskelija-asuntolan huoneita, joissa on perusvarustuksena sängyt, kaappi ja kirjoituspöytä. Kaikissa huoneissa on oma WC sekä suihku, lukuun ottamatta Västi- huoneita, joissa kylpyhuonetilat ovat yhteiskäytössä. Aamiainen ja liinavaatteet sisältyvät hintaan. Kristillisellä opistolla on noin 100 maksutonta parkkipaikkaa.

1hh yksiö        120 € / vrk
2hh Körtti        113 € / vrk
2hh yksiö        125 € / vrk
2hh Västi        102 € / vrk
3hh kaksio        164 € / vrk
4hh kaksio        169 € / vrk

Original Sokos Hotel Alexandra

Lämminhenkinen ja monipuoliset palvelut tarjoava Sokos Hotel Alexandra sijaitsee aivan Jyväskylän ydinkeskustassa kivenheiton päässä Matkakeskuksesta. Muutaman askeleen päästä löytyvät kaupungin ostospaikat ja muut palvelut. Tapahtumakeskus Paviljonkiin on viiden minuutin kävelymatka. Hotellin yhteydessä palvelevat tasokkaat ravintolat Fransmanni, Gastropub Jalo ja Franseska. Runsas buffet-aamiainen ja langaton laajakaista sisältyvät huonehintaan. Hotellin sisäpihalta ja parkkihallista kadun toisella puolella löytyy maksullista parkkitilaa autolla saapuvalle.

1hh economy       135 € / vrk
1hh standard       150 € / vrk
1hh superior        180 € / vrk

2hh economy       150 € / vrk
2hh standard       165 € / vrk
2hh superior        180 € / vrk

Riihivuoren vuokramökit

Riihivuoren vuokramökit sijaitsevat Riihivuoren päällä, Muuramessa noin 20 km päässä Jyväskylästä. Riihimaja -, Riihirinne- ja Riihitupa-mökeissä on muun muassa minikeittiö, jääkaappi, mikro, tv, takka sekä sauna ja suihkutilat/wc. Riihimajoissa on vuodepaikkoina kerrosvuoteet (alapeti 120 cm leveä, yläpeti 80 cm) ja olotilan puolella on sohva, josta saa tarvittaessa lisävuoteen. Riihituvissa on kaksi makuuhuonetta kerrosvuotein (alapeti 120 cm, yläpeti 80 cm), ja myöskin olohuoneessa lisävuodesohva. Riihirinne-paritaloissa makuuhuoneissa on 6 kiinteää vuodetta (kerrosvuoteet ja yksi sänky), ja olohuoneessa lisävuodesohva. Huoneiden loppusiivous 60 €. Liinavaatteet kaikissa mökeissä 10 € / hlö. MINIMIVARAUSAIKA 2 VRK.

Riihimaja -rivitalomökki    155 € / viikonloppu
3 hengelle
Riihitupa -paritalo    195 €/ viikonloppu
5 hengelle
Riihirinne -paritalo    210 € / viikonloppu
6 hengelle

Kylpylähotelli Peurunka

Kylpylähotelli Peurunka sijaitsee Laukaassa, vain 25 km päässä Jyväskylästä. Teemakylpylä on avattu Peurunkaan joulukuussa 2011. Ainutlaatuisessa teemakylpylässä on muun muassa pohjoismaiden pisin, 130 metriä pitkä vesiliukumäki sekä useita porealtaita. Peurungan ympäristö tarjoaa lisäksi hyvät ulkoilumaastot. Kaikissa huoneissa oma wc, suihku, tv, liinavaatteet ja pyyhkeet. Aamiainen sisältyy hintaan Peurungan ravintolassa. Vastaanotto auki 24 h.

1hh Päärakennus    144 € / vrk
2hh Päärakennus    179 € / vrk

Kylpylähotelli Rantasipi Laajavuori

Kylpylähotelli Rantasipi Laajavuori sijaitsee rauhallisella paikalla luonnon keskellä noin 15 minuutin ajomatkan päässä Jyväskylän keskustasta ja tapahtumakeskus Paviljongista. Huonehintaan sisältyy runsas buffet-aamiainen, langaton internetyhteys sekä hotellin modernin kylpylän ja kuntosalin käyttö. Lisäksi hotellissa on 6-ratainen hohtokeilahalli.  Asiakkaiden käytössä on iso veloitukseton parkkipaikka.

1hh standard        148 € / vrk
2hh standard        173 € / vrk

Cumulus Jyväskylä

Vastaremontoitu Cumulus Jyväskylä sijaitsee erinomaisella paikalla keskellä Jyväskylää. Viiden minuutin kävelymatkan päässä hotellista sijaitsevat Matkakeskus ja keskustan palvelut kauppakeskuksineen. Tapahtumakeskus Paviljonkiin on noin 10 minuutin kävelymatka. Autolla saapuville löytyy maksullista paikoitustilaa ulkoa sekä hallista. Runsas buffet-aamiainen ja WiFi-yhteys sisältyvät huonehintaan. Hotellissa on oma kuntosali, kaksi saunaa ja uima-allas.

1hh standard         148 € / vrk
2hh standard         173 € / vrk
2hh superior        188 € / vrk

Hotelli Yöpuu

Jyväskylän keskustassa Yliopistonkadulla sijaitseva Hotelli Yöpuu on tasokas, uniikein huonein varusteltu hotelli, josta on muutaman minuutin kävelymatka ydinkeskustaan ja noin 15 minuutin kävelymatka Matkakeskukselle ja tapahtumakeskus Paviljonkiin. Hotellissa toimii ravintola Pöllöwaari. Huonehintaan sisältyvässä aamiaisbuffetissa ja ravintolan menuissa hyödynnetään aina sesongin mukaisia raaka-aineita. Hotellilla on maksuttomia parkkipaikkoja takapihalla sekä pysäköintihallissa.

1hh standard        150 € / vrk
2hh standard        178 € / vrk

Scandic Jyväskylä

Scandic Jyväskylä sijaitsee loistavalla paikalla, vain muutaman minuutin kävelymatkan päässä Jyväskylän ydinkeskustasta ja Matkakeskuksesta ja noin viiden minuutin kävelymatkan päässä tapahtumakeskus Paviljongista. Voit rentoutua hotellin saunaosastolla, pulahtaa uima-altaaseen ja kuntoilla kuntohuoneessa. Herkullinen aamiainen ja langaton internet-yhteys huoneessa sisältyvät huonehintaan. Hotellissa on maksuton paikoitusalue 80 autolle ja maksullinen pysäköintihalli. Hotellissa sijaitsee myös viihtyisä ravintola Colonial. MINIMIVARAUSAIKA 2 VRK.

2hh standard         151 € / vrk
3hh standard         171 € / vrk

Hotelli Verso

Hotelli Verso sijaitsee Jyväskylän keskeisimmällä paikalla, kävelykadulla. Ostoskeskukset, Matkakeskus ja nähtävyydet ovat kaikki kävelyetäisyyden päässä. Jyväskylän Paviljonkiin sijaitsee noin 10 minuutin kävelymatkan päässä Versosta. Hotelli Versossa on 128 huonetta. Huonehintaan sisältyy aamiainen, ilmainen Wi-Fi sekä asiakassaunojen käyttö. Kylpyhuoneissa on joko suihku tai kylpyamme. Kaikki Verson huoneet ovat ilmastoidut ja huonevarusteluun kuuluvat minibaari, tallelokero, silitysvälineet ja 40 tuuman taulu-TV. Aamiaisella tarjolla joka aamu Verson suomalainen aamiainen.

1hh        160 € / vrk
2hh        165 € / vrk

Solo Sokos Hotel Paviljonki

Vuonna 2012 avattu moderni Solo Sokos Hotel Paviljonki sijaitsee Lutakossa, aivan Paviljonki-tapahtumakeskuksen vieressä. Matkakeskus ja Jyväskylän keskusta palveluineen ovat vain viiden minuutin kävelymatkan päässä. Laadukas aamiainen ja langaton laajakaistayhteys sisältyvät huonehintaan. Hotellissa sijaitsee ravintola Trattoria Aukio, jonka italialainen keittiö tarjoaa unohtumattomia makuelämyksiä. Nykyaikaisilla laitteilla varustettu kuntosali ja asiakassauna järvinäköalalla sisältyvät myös hotellin palveluihin.
1hh solo         160 € / vrk
1hh supreme solo     200 € / vrk