Karjalan Liitto

Erinomaiset Karjalaiset kesäjuhlat Hyvinkäällä

Karjalan Liiton 67. kesäjuhlat pidettiin 13.-14.6.2015 Hyvinkäällä. Kaksipäiväiset juhlat kokosivat yli 12 000 osallistujaa. Monipuolinen ohjelmatarjonta houkutteli karjalaisia, heidän jälkeläisiään ja karjalaisuudesta kiinnostuneita eri-ikäisiä ympäri Suomea.

Juhlien järjestäjinä olivat 75 vuotta täyttänyt Karjalan Liitto ja Uudenmaan Karjalaisseurojen piiri. Hyvinkään kaupungin panos järjestelyihin oli myös huomattava. Päivien erilaisten tapahtumien ohjelmissa näkyivät  niin kalevalainen henki kuin myös kansallissäveltäjämme Sibeliuksen ja kevyen musiikin suurmiehen Toivo Kärjen tuotanto. Ei toki oltu unohdettu myöskään Hyvinkäälle ominaista kansallispeliä pesäpalloa.

Hyvinkään kesäjuhlille oli saatu näyttävä joukko tunnettuja karjalaistaustaisia esiintyjiä. Avajaisjuhlan juontajana toimi hyvinkääläinen musiikin monitoimimies Mika Ikonen. Päiväjuhlan juonsi karjalan murretta sujuvasti ja yleisöä hauskuttavasti käyttänyt näyttelijä Eija Vilpas. Juhlatansseissa tahditti tangokuningas Antti Raiski ja Klubi-illan viihteestä huolehti legendaarinen Kivikasvot-yhtye.

Perinteisten kesäjuhlien ohjelmaosuuksien lisäksi oli tänä vuonna Karjalan Liiton Karjalaisen sanakäytön teemaan liittyen otettu mukaan  karjalan kielen paja, jossa esiteltiin karjalan kielen eri murteita ja opiskelumahdollisuuksia. Karjalan murretta käytettiin puheenvuoroissa ja juonnoissa.  Nuorten osuus ohjelmien toteutuksessa loi perinteisillekin osuuksille uudenlaisen ja rennon tunnelman. Tästä oli oivana esimerkkinä avajaistilaisuuden Hyvinkää 10-esitys, jossa nuorten teatteriharrastajien tuottama Hyvinkään historiikki esitettiin kymmenessä minuutissa.

Sunnuntain tapahtumista näkyvin on aina ollut näyttävä juhlakulkue kaupungin halki. Näin oli myös näissä juhlissa. Reitin varrelle kokoontuneilla paikkakuntalaisilla oli mahdollisuus nähdä upeita suomalaisia ja erityisesti karjalaisia kansallispukuja ja punamustia lippulinnoja.

Päiväjuhla oli väkimäärältään suurin yksittäinen tilaisuus. Pihkalan pesäpallostadionille kokoontui runsaan 3000 hengen yleisö seuraamaan karjalaisten vuosittaista suurjuhlaa. Lippujen sisääntulot ja Karjalaisten laulu loivat juhlallisen tunnelman. Maakuntajohtajan Ossi Savolaisen ja Karjalan Liiton puheenjohtajan Marjo Matikainen-Kallströmin tervehdyspuheenvuorot sekä tasavallan presidentin Sauli Niinistön ja pääministeri Juha Sipilän tervehdykset juhlivalle yleisölle, korostivat karjalaisuuden ja karjalasien kulttuurin erityispiirteitä ja niiden merkitystä suomalaisuudelle. Nuorekkaan tuulahduksen toi Hyvinkään oma laulajalahjakkuus Diandra Flores. Vaikuttavan juhlapuheen piti teatterinjohtaja Mikko Kouki, joka puheessaan kertoi omista juuristaan ja karjalaisuudestaan. Evakkouden tunnot, kokemukset ja realiteetit, pakon sanelemina, juuristaan repäistyiltä - auttavat ymmärtämään myös nykyajan pakolaisia. Sateen kasteleman suurkuoron esitykset ja Karelia-puhallinorkesterin musiikkiosuus, saivat yleisön unohtamaan kosteat olosuhteet ja nauttimaan musiikista.

Seuraavat Karjalaiset kesäjuhlat järjestetään Seinäjoella 17.-19.6.2016.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy