Karjalan Liitto

Jenni Haukio on Karjalan Liiton naistoimikunnan 40-vuotisjuhlavuoden suojelija

Tasavallan presidentin puoliso, rouva Jenni Haukio. Kuva Tasavallan presidentin kanslia.
Tasavallan presidentin puoliso, rouva Jenni Haukio on Karjalan Liiton naistoimikunnan juhlavuoden suojelija.

Karjalan Liiton naistoimikunnan 40-vuotisjuhlavuoden suojelija on tasavallan presidentin puoliso rouva Jenni Haukio. – On erittäin suuri kunnia, että  tasavallan presidentin puoliso on lupautunut naistoimikunnan juhlavuoden suojelijaksi, iloitsee Karjalan Liiton puheenjohtaja Marjo Matikainen-Kallström. – Se on osoitus siitä, että karjalaista käsityökulttuuria ja ruokaperinnettä arvostetaan.

Karjalan Liiton naistoimikunnan ensimmäinen puheenjohtaja oli kansanedustaja Alli Vaittinen-Kuikka. Hänen jälkeensä puheenjohtajuutta on hoitanut kotiseutuneuvos  Aira Viitaniemi. Naistoimikunta muodostuu eri puolilta Suomea tulevista jäsenistä viidestätoista piirijärjestöstä.

Karjalan Liiton toiminnassa karjalanpiirakka nousee vahvasti esille piirakkamestarin ja piirakkakilpailujen myötä. Piirakkamestarin arvonimen voivat saada sellaiset henkilöt, jotka ovat valmistaneet piirakoita yleisötapahtumiin, ovat opettaneet piirakantekoa ja ovat osallistuneet piirakkakilpailuihin. Tähän mennessä piirakkamestarin arvonimen on saanut 100 henkilöä.

Vuosittain karjalaisilla kesäjuhlilla järjestetään Karjalan Liiton valtakunnalliset piirakkamestaruuskilpailut, joissa on omat sarjat lapsille ja aikuisille. Vuoden karjalainen ruoka ja leivonnainen on valittu vuodesta 1989 lähtien. Valinnan tarkoituksena on tuoda esille kotimaisista raaka-aineista tehtyjä karjalaisia ruokia, jotka sopivat niin arki- kuin juhlapöytäänkin sekä ravintolaruoaksi.

Ruokakurssien ja ruokapitojen lisäksi järjestetään vuosittain Pyöreän tornin illalliset Viipurissa 1930-luvun henkeen.  Menu noudattelee 1930-luvun viipurilaisten ravintoloiden ruokalistoja.

Naistoimikuntaan ovat myös miehet tervetulleita, nyt heitä on mukana neljä miestä. Viime vuonna aloitettiin isojen poikien piirakkakurssit miesten omasta pyynnöstä. Piirakkamestarin arvonimen on saanut kahdeksan miestä.

Ruokaperinteen lisäksi karjalainen käsityökulttuuri on tärkeä osa-alue. Joka vuosi järjestetään valtakunnallinen käsityökilpailu, jossa korostetaan vanhojen karjalaisten käsityötekniikoiden käyttöä. Tänä vuonna käsityökilpailun teemana on naisen tai miehen kansanpuku tai kansanpuvun pukukokonaisuuden osat. Käsityökilpailun töistä on vuosittain näyttely eri puolilla maata järjestettävillä karjalaisilla kesäjuhlilla. Ensi kesänä näyttely on Seinäjoella Karjalaisilla kesäjuhlilla viikkoa ennen juhannusta.

Lisätietoja: Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Satu Hallenberg, p. 09 7288 1711, satu.hallenberg(at)karjalanliitto.fi tai naistoimikunnan puheenjohtaja Aira Viitaniemi, p. 0400 550 8461.

Tulosta sivu

Makuja Suomesta

Katso suomalaisten perinneruokien karttaa

TÄÄLTÄ

Naistoimikunnan puheenjohtaja
Aira Viitaniemi

Aira ja piirakat
Karjalan Liiton naistoimikunnan puheenjohtaja on kotiseutuneuvos Aira Viitaniemi.

Piirakkakurssit

Karjalan Liiton naistoimikunnan piirakkakurssin herkullista satoa.
Karjalan Liiton piirakkakurssilla herkutellaan.
Karjalan Liitto järjestää piirakkakursseja sekä muita ruokakursseja.

Poutapilvi web design Oy