Karjalan Liitto

Karjalan Liiton naistoimikunnan käsityökilpailu 2017

Erilaiset lankatyöt erikoistekniikoin ja vastaavat käsityövälineet

Karjalan Liiton käsityökilpailussa voi valmistaa erilaisia lankatöitä erikoistekniikoin tai vastaavia käsityövälineitä. Tähän kilpailuun ei oteta vastaan perinteisiä virkkaus-, neule- tai kudontatöitä.

Lankatyö voidaan valmistaa harvinaisella tai vähän käytetyllä työtavalla, kuten koukkuamalla, solmeilemalla, punomalla jne. Kilpailussa merkittävää on siis työtapa, ei käytetty materiaali. Toki lankamateriaali voi olla perinteinen tai uudentyyppinen erikoislankakin. Työn käyttötarkoitusta tai kokoa ei kilpailussa määritellä. Kuitenkin raati pitää oikeuden muuttaa sarjajakoa tarpeen mukaan töitä arvioitaessa.

Käsityöväline voi olla valmistettu puusta, metallista, muovista tai vastaavasta kiinteästä materiaalista. Työvälineessä voidaan käyttää uutta innovatiivista, toimivaa muotoilua. Käsityöväline voi olla myös osa jostain lankatyövälineestä, eikä sen tarvitse olla ollut käytössä. Mukaan on hyvä liittää selvitys tarkoituksesta ja työn tekotavasta.

Sarjat:
Sarja A: Asu tai asuste
Sarja B: Koriste-esine
Sarja C: Ripustus- tai säilytystarvike
Sarja D: Pienehkö käyttövalmis työväline
Sarja E: Lankatyövälineen osa, esim. sisustustarkoitukseen.

Kilpailu päättyy 31.3.2017.

Päättymispäivään mennessä tulee valmis kilpailutyö toimittaa piirin vastaavalle. Mukaan voi liittää kuvauksen työn tekemisen perusteista ja materiaaleista. Kilpailija ei saa käyttää suunnittelussa tai toteutuksessa muiden apua. Kilpailutyö pitää olla kilpailun päätyttyä osallistujan omistuksessa.

Varsinainen työ toimitetaan piirin naistoimikunnan edustajalle. Piirien naistoimikunnat valitsevat oman piirinsä voittajat. Toivottavaa on, että piiri arviointinsa yhteydessä myös palkitsee kunkin sarjan kolme parasta, jotka jatkavat liiton kilpailuun.

Piirin kilpailuvastaava (naistoimikunnan puheenjohtaja) laatii töistä taulukon sarjoittain niin, että se on arviointia varten. Jos piiri lähettää muita kuin omassa kilpailussa sijoittuneita töitä liittoon, ne merkitään ko. taulukkoon.

Kilpailuun osallistuvista töistä asetetaan näyttely Karjalaisille kesäjuhlille Jyväskylään, jossa liiton kilpailu arvioidaan. Näyttelyyn tulevien toimittamisesta ja palauttamisesta vastaa piirin edustaja. Käsityökilpailun järjestää Karjalan Liiton naistoimikunta.  Piirien naistoimikuntien edustajat tiedottavat kilpailusta omassa piirissään eri tilaisuuksissa. Osallistuminen edellyttää Karjalan Liiton jäsenyyttä tai osallistumismaksun maksamista.

Tiedustelut ja lisäkysymykset voi toimittaa Karjalan Liiton toimistoon, josta ne ohjataan käsityökilpailusta vastaavalle henkilölle, Karjalan Liiton hallituksen jäsenelle Anne Pärssiselle. Karjalan Liitto ry, toimisto(at)karjalanliitto.fi, 09 7288 170.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy