Karjalan Liitto

Karjalanpaisti ja karjalanpiirakka kolmen parhaan joukossa

Suomen kansallisruoka on ruisleipä

Kaksi karjalaista ruokaa on kolmen parhaan joukossa suomalaisen kansallisruoan äänestyksessä. Voittajaksi tullut ruisleipä päihitti täpärästi karjalanpaistin. Elo-säätiön ja MTK ry:n äänestyksessä toiseksi sijoittui karjalanpaisti ja kolmanneksi karjalanpiirakka. Ruisleipä sai äänistä 25,7 %, karjalanpaisti 24,7 % ja karjalanpiirakka 17,6 %. Neljäntenä oli paistetut muikut/silakat ja muusi, joka sai 11,4 % äänistä.

– Iloitsemme, että karjalanpaisti hävisi vain prosentilla ruisleivälle, ja karjalanpiirakka sijoittui kolmanneksi. Karjalaisten ruokien sijoittuminen näin kärkeen on upea juttu. Se kertoo karjalaisen ruokakulttuurin monipuolisuudesta ja arvostuksesta. Karjalanpaisti ja karjalanpiirakka levisivät siirtokarjalaisten myötä kaikkialle maahamme, ja sulattivat suomalaisten sydämet, iloitsee Karjalan Liiton puheenjohtaja Marjo Matikainen-Kallström.

– Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Karjalanpaisti tunnetaan uunipaistina, lihapottina, sukunapaistina, sakkolanpaistina tai ruukkupaistina, kuvailee Karjalan Liiton naistoimikunnan puheenjohtaja Aira Viitaniemi. – Karjalanpaisti on kulttuuriperinnettä ja perinneruokaa. Herkullisinta karjalanpaisti on pitkään uunissa haudutettuna. Karjalanpaisti ja karjalanpiirakka sopivat niin arkeen kuin juhlien pitopöytiinkin.

Ruisleipä ja karjalanpiirakka ovat esillä ensi kesänä Karjalaisilla kesäjuhlilla Jyväskylässä. Kesäjuhlien juhlaleipä on ruisleipä, jonka taikinajuuri on tuotu Keski-Suomeen Laatokan rannalta Karjalasta.  Ruistaikinakuorisia karjalanpiirakoita voi nauttia kesäjuhlien piirakkakahvilassa. Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi kesäjuhlilla esitellään myös Suomen maakuntien leipiä.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy