Vuoksela-Seura ry

Karjalan Liitto

Vuoksela-Seura ry

Perustettu 6.1.1950 Hattulassa.

Yhdistyksen ensirekisteröintipäivämäärä on 30.5.1950, rek.nro 55.120.

Kunnallisliitto vla vaakuna

Vuokselan vaakunan luovutus 7.3.1989 Suomen Kunnallisliitolle:
vas. Suomen Kunnallisliiton toimitusjohtaja Mikko Jokela, seuran pj. Väinö Pulkki ,

hallituksen jäsen Matti Majuri ja kunniapuheenjohtaja Veikko Juvonen.

VUOKSELA-SEURAN MERKKIHENKILÖT

Seuran alkuvaiheen merkkihenkilöistä tulossa esittely myöhemmin.

____________________________________________________________________________________

Veikko Juvonen

Veikko Juvosen isän suku oli hallinnut Ventelän tilaa yli kolmesataa vuotta eli vuodesta 1675 lähtien. Tila oli jakaantunut aikanaan kolmen veljeksen kesken käsittäen kukin toistakymmentä hehtaaria peltoa. Veikon isän osalle oli tullut myös maita Vasikkasaaresta, joka sijaitsi Äyräpään kirkon kohdalla keskellä Ison Vuoksen virtaa.

Lue Veikko Juvosta koskeva muistokirjoitus

Kunnallisneuvos Veikko Ensio Juvonen IN MEMORIAM (doc) (1.1 MB)

Väinö Pulkki

Väinö Pulkki syntyi Vuokselassa 21.9.1928 ja siirtyi tästä ajasta iäisyyteen kotonaan  Nurmijärvellä 29.11.1998. Väinö Pulkin elämässä olivat erittäin keskeisellä sijalla synnyinkuntaan Vuokselaan liittyvät asiat.

Lisää kansakouluajoilta lähtien tuntemastaan Väinö Pulkista kertoo Väinö Ryyppö artikkelissaan

Väinö Pulkin elämä (doc) (49 KB)

Ryyppö VäinöVäinö Herman Ryyppö syntyi  Vuokselan Uudessakylässä  31.päivänä toukokuuta 1925.

Nuorukaisena hän joutui ensimmäiselle evakkotaipaleelle ja tuli takaisin Vuokselaan isänsä kanssa. Hän suoritti varusmiespalveluksen ja jatkokoulutuksen eri joukko-osastoissa. Jatkosotaan hän osallistui loppuvaiheissa VT-linjalla Kuuterselän, Länsi-Kannaksella Heinjoen suunnalla, Noskuen-Vuoksen lohkolla, Ihantalan-Harjulan lohkolla sekä syksyllä Lapin sotaan Torniossa.

Sodan jälkeen Väinö Ryyppö opiskeli Helsingin Yhteiskunnallisessa korkeakoulussa.

Kotiseutu oli jäänyt muistojen joukkoon. Mutta niitä haluttiin vaalia. Tätä tarkoitusta varten perustettiin Vuokselalaisten Pitäjäseura, myöhemmin nimeltään Vuoksela-Seura. Väinölle Karjala ja kotiseutu olivat rakkaita. Hän halusi toimia näiden arvojen puolesta. Perustettu seura oli siihen sopiva väline. Vuoksela-Seurassa Väinö tekikin tavattoman suuren ja mittavan työn.

Veikko Juvosen muistokirjoitus kokonaisuudessaan seuraavassa: Väinö Ryyppö (doc) (63 KB)

Karonen PekkaPekka Karonen syntyi 5. päivänä lokakuuta 1921 Vuokselassa ja kuoli 27.2.2006 Hattulassa.

Hän syntyi ja kasvoi Vuokselan Kuninkaanristissä. Lapsuus ja nuoruusvuodet olivat Pekka Karoselle työntäyteistä aikaa kotitilalla työskentelyä. Hän kuului 1930- luvun loppupuolella Vuokselan suojeluskunnan poikaosastoon. Talvisodan aikana hän nuorukaisena liittyi Vuokselan Suojeluskuntakomppaniaan, joka toimi Hirvisaaresta käsin. Jatkosodassa hän osallistui Terijoen, Valkeasaaren, Rajajoen, Lempaalan, Kiviniemen kautta Äyräpään ja Vuosalmen taisteluihin. Vuosalmen taisteluissa hän toimi joukkueen varajohtajana haavoittuen 11.7.1944. Sotilaallisista ansioista hänelle myönnettiin 25.7.1944 2. luokan vapauden mitali.

Sodan jälkeen Pekka Karonen vanhempiensa mukana päätyi lopulliseen sijoituspaikkaan Hattulaan. Erityisen rakkaana harrastuksena hänellä oli Vuokselaa koskeva perinnetyö.

Lue Pekka Karosen muistokirjoitus PekkaKaronen (doc) (22.5 KB)

ja muistelmat Pekka Karonen muistelee (doc) (89 KB)

Paavo Liski

Paavo Liskin eli ”Lisken Paavon”, kuten me vuokselalaiset olemme hänen nimensä yleensä lausuneet, monin tavoin ansioituneesta elämästä näyttelijänä, teatterinohjaajana ja –johtajana, kulttuurivaikuttajana kotimaassa ja kansainväliselläkin tasolla, erityisesti Suomen sukuisten kansojen keskuudessa niin etelässä kuin idässäkin, on kuvattu kauniisti televisiossa, radiossa sekä sanoma- ja aikakausilehdissä.

Väinö Ryyppö muistelee ystäväänsä Paavo Liskiä:

Paavo Liskin muistolle (doc) (28 KB)

Keijo TurkkiKuntien ja erilaisten yhteisöjen viirit kirjahyllyssä ovat näkyvä tunnustus Keijo Turkin merkittävästä yhteiskunnallisesta toiminnasta vuosikymmenien ajalta.

Kuva 20.5.2012: Taisto Virkki

Keijo Turkin 85-vuotishaastattelun teki Ebba Penttilä: Turkki Keijo 85v (doc) (74 KB)

Taisto VirkkiTaisto Virkki, puheenjohtaja 1999 - 2007, perinteen vaalija

Taisto Virkin vanhemmat olivat Vuokselan Alholan kylästä.  Isä osallistui talvisodassa taisteluihin Raudusta Taliin. Vuonna 1947 perhe sai Tammelasta omaa maata. Taisto omistaa nykyään vanhan kotitilansa.  Sähköinsinööri Taiston työpaikat olivat Kauhavalla, Kustavissa ja Tampereen kaupungin sähkölaitoksella. Taisto osallistuu mm. Vuokselan eri aikakausien taltiointiin. Sotiemme Vuoksela  -matrikkeliin Taisto  keräsi aineistoa, teki haastatteluja ja saattoi tekstejä sähköiseen muotoon. Taisto kuuluu Suvannon Seudun toimittajakuntaan.

Tulosta sivu

Poutapilvi web design Oy