Vuoksela-Seura ry

Karjalan Liitto

Evakkojuna 2017

TAPAHTUMA 26.8.2017

Tampere – Haapamäki välisellä rataosuudella toteutettiin vanhoillla höyryvetureilla ja vanhoilla puisilla matkustajavaunuilla.

Matkan aikana juna pysähtyi Juupajoella, jossa oli monipuolista ohjelmaa.

Haapamäellä tapahtumat olivat maailman suurimman Höyryveturipuiston alueella.. Tarjolla oli myös sota-ajan kenttäkeittiöistä evakkoajan hengen mukaista ruokaa. Puistossa seppelöitiin kaksi 100 vuotta täyttävää veturia, jotka olivat tehneet Suomelle merkittävät sotakorvaus- ja ruuanhakumatkat.

Tapahtumakuvia löytyy mm. facebookin JUURET VUOKSELASSA ryhmän kuva-albumista EVAKKOJUNA 2017.

Lisää SUVANNON SEUTUlehden vuoden 2017 lehden nro 6 on lisää tietoa.

Karjalaiset kesäjuhlat Jyväskylässä 16.-18.6.2017

Karjalaiset kesäjuhlat ovat osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Itsenäisyyden juhlavuoden teemana on yhdessä, mikä sopii mitä parhaiten myös karjalaiseen toimintaan. Itsenäiset ja itsepäiset suomalaiset – Suomi 100 vuotta –otsikon alla tuodaan esille karjalaisuuden ja karjalaisten merkitys suomalaisuuden ja Suomen rakentumisessa.

Vuokselan lippu kantajineen oli mukana lippukulkueessa.

Komiat Karjalaiset kesäjuhlat 17.-19.6.2016 Seinäjoella

Karjalan Liiton 68. Karjalaisia kesäjuhlia vietettiin Seinäjoella kolmipäiväisenä tapahtumana viikkoa ennen juhannusta. Kolmen päivän aikana juhlien eri tilaisuuksissa vieraili yhteensä yli 15 000 henkeä. Kesäjuhlat toteutettiin yli kahdensadan talkoolaisen voimin.

Edellisen kerran kesäjuhlat pidettiin Seinäjoella vuonna 1955.

Albumi juhlista:

Karjala-juhlat Seinäjoki 19.06.2016

Evakkovaellus Urjalaan 9.7.2016

Vuoden 2016 vaelluksen reitti oli noin kuuden kilometrin mittainen. Matka alkoi Urjalan kunnantalon pihalta, jonne myös palattiin, kun ensin oli kuljettu halki kauniin hämäläisen maiseman. Reitti kiersi Uutisjärven, joka kuivattiin Urjalaan asutetuille karjalaisille pelloiksi. Lisää seuraavassa:

evakkovaellus 9.7.2016 (doc) (41 KB)

Albumi vaelluksesta:

Karjalaiset kesäjuhlat Hyvinkäällä 13.-14.6.2015