Vpl. Pyhäjärvi-Säätiö

Karjalan Liitto

Vpl  Pyhajarvi vaakuna
Rippikoulutyttöjä kirkon edessä 001
Rippikoulutyttöjä kellotapulin seinustalla. Kuvassa vas. Oskar Herman Vuorivirta (1861-1923), joka oli Pyhäjärvellä kappalaisena vuosina 1904-1919. Taustalla sisällis-/vapaussodan  muistomerkki ja kunnantalo. Kuvan on antanut Noitermaan seudun historiikki - kirjatomikunta/Anna-Liisa Heikkilä.

Reliefi Sastamalan seudun Museossa

Lahjoitusmaatalonpoikien muistomerkin korkokuvan kipsireliefi, jonka on suunnitellut taiteilija Aarno Karimo v. 1936. Kuva esittää kannakselaisperhetta. Miesmalli on Karimon kertoman mukaan ollut  pyhäjärveläinen Jalmari Pusa. Reliefi on luovutettu v. 2011 Sastamalan seudun museoon. Luovutustilaisuudessa Säätiön hallintoneuvoston puheenjohtaja Esko Pulakka, museonjohtaja Maria Pietilä ja Vammalan Karjala-seurasta Pekka Salonen. Kuva Yrjö S. KaasalainenAlttaritaulu entisöitynä Huittisten kirkossa"Tulkaa minun tyköni kaikki".  Alexandra Frosterus-Såltin (1837-1916) maalasi Pyhäjärven kirkon alttaritaulun v. 1889. Taulun lahjoittivat seurakunnalle rovasti Zittingin perilliset. Taulu on entisöity ja sijoitettu v. 1984 Huittisten kirkkoon.

Poutapilvi web design Oy